Geen (merkbaar) verschil tussen mode 1-4

WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Ik heb gisteren mijn (tweedehands) ST1 opgehaald. Mijn eerste SP en ik ben er onwijs blij mee. Ik heb zojuist voor het eerst een wat groter rondje gefietst (bij de koop alleen een kort blokje om) en er valt me iets geks op. Mogelijk is dit normaal, typisch SP, maar mogelijk is er ook iets mis?

Ik merk namelijk geen enkel verschil tussen de standen trapondersteuning. Zowel in 1 als in 4 moet ik me de pleuris trappen om de 45 te halen (ik haal het overigens wel maar het voelt als sprinten; en ik ben geoefend fietser). Kruissnelheid bij relaxed trappen hangt zo rond de 35. Ongeacht de stand.

Is dit normaal? Zo niet, wat kan er aan de hand zijn?
fietsplezier
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2020, 11:11

Had dit ook met st3, na kalibratie volledige opgelost.
Weet niet of je de st1 ook zo kan kalibreren (in het menu), zo ja meteen doen.
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

fietsplezier schreef: 21 aug 2020, 00:41 Had dit ook met st3, na kalibratie volledige opgelost.
Weet niet of je de st1 ook zo kan kalibreren (in het menu), zo ja meteen doen.
Zoiets vermoedde ik al. Het lijkt iets met de sensor te zijn. Maar ik kan er in de handleiding niets over vinden. Die handleiding lijkt sowieso meer op een snelstart gids dan een daadwerkelijke, volledige handleiding. Het gaat trouwens om de oude ST1.

Ik lees hier en daar ook dat het aandraaimoment van de achteras gecontroleerd moet worden. Maar op hoeveel nM dit dan zou moeten zijn ... ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zet je bike uit en start hem opnieuw op zonder druk op de pedalen.

Verhoog de gevoeligheid van de trapsensor.

Aandraaimoment van de trap-as speelt niet bij de oude ST1. Staat er niet op/bij de af vermeld wat het moment moet zijn?

In onderstaand topic vind je de programmeercodes van de ST1:

viewtopic.php?p=54075#p54075
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Je moet normaal een behoorlijk verschil voelen tussen de 4 standen.

Zoals Stromeur al aangeeft kan je de sensorgevoeligheid controleren. Zet deze eens op maximaal (90).

De code hiervoor is 1004.

De handleiding is ook te downloaden via de site van Stromer:

https://www.stromerbike.com/sites/defau ... 13_web.pdf
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

De codes had ik inderdaad al gevonden, dankjewel. Ik had gehoopt dat er ook een code zou zijn voor een soort algehele kalibratie maar kennelijk kan dat met de ST1 niet?

Opstarten zonder druk op pedalen doe ik standaard. Gevoeligheid staat al op 90.

Kan er nog iets anders zijn?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is misschien een hele suffe vraag, maar je weet zeker dat je een 45km/u ST hebt gekocht en geen 33km/u model (Mountain 33)?

De ondersteuning van de oude ST1 is wel echt een pak minder dan die van de Stromers die daarna op de markt kwamen. Je haalt er wel 45km/u mee, maar relaxed cruisen met 45km/u is niet mogelijk. Ik vind het wel raar dat je geen verschilt voelt tussen de vier ondersteuningsstanden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Stromeur schreef: 21 aug 2020, 17:18 Het is misschien een hele suffe vraag, maar je weet zeker dat je een 45km/u ST hebt gekocht en geen 33km/u model (Mountain 33)?

De ondersteuning van de oude ST1 is wel echt een pak minder dan die van de Stromers die daarna op de markt kwamen. Je haalt er wel 45km/u mee, maar relaxed cruisen met 45km/u is niet mogelijk. Ik vind het wel raar dat je geen verschilt voelt tussen de vier ondersteuningsstanden.
Ja dat weet ik vrij zeker. Ook omdat er zeker door de fiets wel tot 45km/u ondersteund werd. Maar precies zoals je zegt, ik had meer cruisen verwacht. Het was aardig ploeteren om die snelheid aan te houden.

En daarna LEEK ik geen verschil te merken tussen de modi. Toen ik het laatste stukje naar huis in de woonwijk even wisselde van modus. Dus toen begon ik te vermoeden dat er iets mis was. Maar misschien is het dan toch gewoon normaal? Misschien heb ik het niet goed genoeg geprobeerd/aangevoeld. Ik haalde op stand 1 met zo makkelijk de 30-35 als op stand 4. Gevoelsmatig.

Ik zal het nog een kans geven voor ik de fiets laat nakijken door een expert ;) Dankjewel voor je input in ieder geval.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja geef het nog even tijd. Blijf wat vogelen, houd ook rekening met de wind, resterende accu-capaciteit, je eigen vermoeidheid, bandendruk etc. Dat is allemaal van invloed op de ondersteuning en hoe jij die ervaart.

De oude ST1 ondersteunt echt minder dan recente modellen. Bij een klein oefenrondje merk je dat niet zo, omdat je dan middenin het wow-gevoel zit. Ook heb je waarschijnlijk overal online van eigenaren met recentere modellen gelezen dat ze met gemak 45km/u rijden. Dat kan de oude ST1 niet.

Neemt niet weg dat de ST1 een superleuke bike is, vrij van kinderziektes bovendien en dat is ook wat waard. En zit het je toch niet lekker, dan even langs een ervaren Stromer dealer en diens mening vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Ik denk toch dat er wat aan de hand moet zijn.

Wanneer ik "cruise" in stand 1 rij ik nog geen 25 km/uur. In stand 4 is dit rond de 40 km/uur.
45 km/uur haal je inderdaad niet zonder hard mee te trappen. Maar met wind mee moet je wel 44 halen.

Tot windkracht 2 tegen is mijn cruise snelheid rond de 38-40 km/uur. Bij meer wind tegen wordt dit snel veel minder.

Probeer eens wat de fiets doet in stand 4 op het zwaarste verzet (meeste kracht op de ketting en dus de meeste ondersteuning).
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Plaats reactie