ST1 2020 - weergegeven snelheid verspringt constant

Plaats reactie
strom
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2020, 21:37

Goedenavond

Sinds enkel dagen mijn nieuwe ST1 in ontvangst mogen nemen. Zeer tevreden van maar er doet zich toch iets vreemd voor, wat volgens mij niet normaal kan zijn. De weergegeven snelheid verspringt constant. Wanneer ik - naar mijn aanvoelen - een constante snelheid rijdt, verspringt de snelheid tot meerder (soms 4 km/u) in één keer. Snelheidsverschillen die ik toch zou moeten gewaarworden.

Ook als ik van 40 stop met trappen, waarbij hij gewoon uitbolt, maakt de snelheidsmeter soms terug een sprongetje de lucht in. Bv: 40,5 - 38,5 - 35,5 - 37,5 - 34,5 - 36,5 - ...

De koppelsensor resetten heb ik al verschillende keren geprobeerd maar dit lost het niet op.

Op het forum heb ik geen gelijkaardige problemen gevonden maar doet dit bij iemand een belletje rinkelen? Is er iets wat ik zelf zou kunnen proberen of zal het na het weekend de FM worden?

Indien het via de FM moet opgelost worden, laat ik sowieso weten wat het probleem bleek te zijn.

Groeten
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ken dit probleem niet bij Stromers, maar mogelijk komt het ST1 bezitters bekend voor?

De km-teller van de Klever X-Speed PINION die ik hier ter test heb staan vertoont dit gedrag ook en dat is vreselijk irritant.

Veel meer dan accu uitnemen terwijl je Stromer aan staat, 10 min wachten, accu terugplaatsen, Stromer weer aanzetten en bekijken of het probleem weg is kan ik niet verzinnen (daarmee reset je de boel).

Als dat niet helpt dan zou ik de dealer raadplegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Volgens mij vrij normaal. De snelheid wordt niet via GPS bepaald. Ergens in de motor wordt de omwentelsnelheid van het achterwiel bepaald en omgerekend naar snelheid. Nu is de omwentelsnelheid niet zo hoog, maar de omrekenfactor naar snelheid is flink. Het moet ook zo actueel mogelijk zijn omdat ook hetsnelheidsverloop op een korte remweg ook moet worden weergegeven.

Ik snap dan enige onnauwkeurigheid wel...

Je gaat steeds minder naar de snelheidsmeter kijken, dus ook minder opvallend.
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

StroMarco schreef: 11 jul 2020, 22:59 Volgens mij vrij normaal. De snelheid wordt niet via GPS bepaald.


Via GPS had ik het juist normaal gevonden, maar zonder GPS? Nee, kan ik niet verklaren.
StroMarco schreef: 11 jul 2020, 22:59Ergens in de motor wordt de omwentelsnelheid van het achterwiel bepaald en omgerekend naar snelheid.


Gebeurt in de controller (die stuurt op een bepaalde frequentie aan), maar maakt voor het verhaal niet uit.
StroMarco schreef: 11 jul 2020, 22:59 Nu is de omwentelsnelheid niet zo hoog, maar de omrekenfactor naar snelheid is flink.


Bij 45 km/h zo'n 340 rpm. Maar toch gek dat een fietscomputer van 5 Euro dit bij snelheden van 20 km/h perfect beheerst terwijl die maar 1 meetpunt heeft per rotatie en jij claimt dat in een SP met meerdere meetpunten per rotatie en dan ook nog een 2x zo hoge snelheid dit niet zou kunnen?
StroMarco schreef: 11 jul 2020, 22:59Het moet ook zo actueel mogelijk zijn omdat ook hetsnelheidsverloop op een korte remweg ook moet worden weergegeven.
Nee hoor. Mensen zijn verschrikkelijk traag in vergelijking met zelfs super simpele en trage microcontrollers. Eens in de 300ms updaten is voor een mens prima, da's voor een microcontroller peanuts. En in die tijd zijn er alweer 2 omwentelingen geweest.
StroMarco schreef: 11 jul 2020, 22:59Ik snap dan enige onnauwkeurigheid wel...


Enige onnauwkeurigheid wel, maar vrij extreme afwijking, de ene keer positief en dan weer negatief? Ik kan er geen chocola van maken.
StroMarco schreef: 11 jul 2020, 22:59Je gaat steeds minder naar de snelheidsmeter kijken, dus ook minder opvallend.
Dat lijkt me per persoon verschillend. Persoonlijk zou ik het zwaar irritant vinden. Ik lees hierboven ook zoiets van Stromeur.

Los daarvan heb ik dit verschijnsel nog bij geen een SP gezien, terwijl ik op best veel modellen gefietst heb.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Frankdv
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2020, 21:50

Stromeur schreef: 11 jul 2020, 22:40 Ik ken dit probleem niet bij Stromers, maar mogelijk komt het ST1 bezitters bekend voor?

De km-teller van de Klever X-Speed PINION die ik hier ter test heb staan vertoont dit gedrag ook en dat is vreselijk irritant.

Veel meer dan accu uitnemen terwijl je Stromer aan staat, 10 min wachten, accu terugplaatsen, Stromer weer aanzetten en bekijken of het probleem weg is kan ik niet verzinnen (daarmee reset je de boel).

Als dat niet helpt dan zou ik de dealer raadplegen.
Waarom is dit irritant bij de klever? Je kijkt toch geen 5 min op je scherm...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het irritant, omdat ik met één blik op de display of de app en ik vier/vijf verschillende snelheden zie, en niet alleen achter de komma. Je blijft er bijna als vanzelf te lang naar kijken (want: wat is het nou?)

Dat ben ik niet gewend op mijn Stromer ST2 S; ik werp een blik op de OMNI display, ik zie één snelheid én door. Het is softwarematig ook vrij eenvoudig in te stellen dat de snelheidsweergave niet zo nerveus reageert.

Het gebeurt op de Klever vooral bij flink wind tegen, dan gaat het alle kanten uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sterker nog, de controller heeft 2 snelheden voor zijn regel algoritme: de gewenste snelheid en de huidige snelheid (of de equivalenten in rotaties per tijd eenheid, is in essentie hetzelfde).

Als de huidige snelheid zo schommelt dan zal het regelalgoritme ook niet echt stabiel zijn...

Of het display tobt 8 die nerveusheid wel maar het regelalgoritme strijkt dat plat voor de berekening, maar dat zou héél krom zijn :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie