Stromer ST1 op het oog en vakantie

jimh307
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:15

Na bijna 3 jaar gereden te hebben op een Qwic Premium MN330 ben ik heel voorzichtig aan het kijken naar een mogelijke opvolger van mijn huidige trouwe beestje.

De Qwic heeft een 735 Wh accu met Brose MM en NuVinci naaf. Dit rijdt erg lekker, maar het bloed kruipt ook ergens waar het niet kruipen kan dus ben ik bezig geweest wat te regelen. Mijn trouwe Qwic heeft al 15.300 km op de teller staan en is nog steeds soepel als in het begin. Alleen knarst het hier en daar door zandkorrels en komen er langzaam grotere kosten aan.

Mijn vakantie valt dit jaar toch in het water (Corona) en heb ik iets leuks bedacht:

Dus ik aan de lijn met QicQ geweest. Mijn eerste indruk was goed. Ik ga de Stromer ST1 voor 'n week proefrijden. Dit staat vast en wil zelf eens kijken hoe ver ik kan komen per wattuur. De kosten van het huren vallen in het niet vergeleken met een vakantie naar zeg maar Griekenland.

Waarom ik denk aan een opvolger?
>Snelheid. Ik wens toch te gaan naar 45 km/h
>Kracht bij wind tegen. 250 watt is niet genoeg voor hier op de dijk waar je de wind volop vangt
>Wil meer aan sport doen
>Brede banden, dan niet al te hard/stug
>Minder kracht op de ketting door achterwielmotor

Ik besef me dat het met alleen de aankoop er nog niet ben. Er moet nog een helm gekocht worden met goede kleding (Of van Stromer zelf of Helly Hansen). Het kenteken moet gezet worden. Ik denk zeker 5.000 euro kwijt te zijn en dit kan ik ook betalen zonder dat mijn noodzakelijk buffer in het geding komt want ik ga niets lenen en niet rood staan en er moet geld achter de hand zijn voor als er iets kapot gaat en voor mijn overige hobby's. Kan met gemak de ST5 betalen, maar ik heb meer geneugten zoals gaming.

Maar dan meteen een leuke vraag: hoe veel wattuur verstoken jullie per kilometer?

Man, ik verheug me nu al op de proefweek :cool2:
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Maar dan meteen een leuke vraag: hoe veel wattuur verstoken jullie per kilometer?
Bij mij schommelt dat rond de 1,5 tot 1,7 Wh per kilometer.

Weet dan dat ik zelf het model van een bushokje heb, rond de 110 kg weeg en vaak twee Ortliebs met totaal zo'n 8 kg aan bagage mee sleep.

Meetperiode tussen begin mei en nu, dus buitentemp meer dan 10 gr.
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

https://www.stromerforum.nl/viewtopi ... =450

Zie deze link over stroomverbruik.
Ik zit ergens rond de 13,5 Wh per km. Ben 80 kilo, 177 lang
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 08 jul 2020, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als je nu gelukkig bent met een NuVinci én daar een betrouwbare pedelec aan hebt dan doe je best gewoon verder met wat je hebt ... de aankoop van een Stromer is immers een sprong in het ongewisse.
Laatst gewijzigd door Golvas op 08 jul 2020, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ach het leven is niet zonder gevaar en met een goede fm kom je een heel eind. Overigens heeft jim* geen SP maar een ebike. Ik zie een vermogen van 250 watt en het hebben van geen helm
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

StroMarco schreef: 08 jul 2020, 19:39
Maar dan meteen een leuke vraag: hoe veel wattuur verstoken jullie per kilometer?
Bij mij schommelt dat rond de 1,5 tot 1,7 Wh per kilometer.

Weet dan dat ik zelf het model van een bushokje heb, rond de 110 kg weeg en vaak twee Ortliebs met totaal zo'n 8 kg aan bagage mee sleep.

Meetperiode tussen begin mei en nu, dus buitentemp meer dan 10 gr.
Je bedoelt denkelijk 15-17 Wh... anders zou je met een 500 Wh accu zomaar 300 km voort kunnen...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Peerke1960 schreef: 08 jul 2020, 20:07 Overigens heeft jim* geen SP maar een ebike.
Ik pas SP aan naar pedelec Peerke1960 ... juist is juist. :ai

TS noemt trouwens jimh307 en niet jim* ... dat mag je bij deze dan ook aanpassen ! :bu:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ha ha, Ik wist het, ik wist het @Golvas...... :bu: :bu: :bb :ay
Tja, Alzheimer light.........

Overigens, on topic, mijn ST1 staat naast mijn tent op de camping. Heerlijk fietsen in Twente!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Polling schreef: 08 jul 2020, 20:16
StroMarco schreef: 08 jul 2020, 19:39
Maar dan meteen een leuke vraag: hoe veel wattuur verstoken jullie per kilometer?
Bij mij schommelt dat rond de 1,5 tot 1,7 Wh per kilometer.

Weet dan dat ik zelf het model van een bushokje heb, rond de 110 kg weeg en vaak twee Ortliebs met totaal zo'n 8 kg aan bagage mee sleep.

Meetperiode tussen begin mei en nu, dus buitentemp meer dan 10 gr.
Je bedoelt denkelijk 15-17 Wh... anders zou je met een 500 Wh accu zomaar 300 km voort kunnen...
Haal jij dat niet dan?...........Maar, je hebt uiteraard gelijk :oops:
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
jimh307
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:15

Golvas schreef: 08 jul 2020, 20:04 Als je nu gelukkig bent met een NuVinci én daar een betrouwbare pedelec aan hebt dan doe je best gewoon verder met wat je hebt ... de aankoop van een Stromer is immers een sprong in het ongewisse.
In feite heb je helemaal gelijk. Koop normaliter om de 3 jaar een nieuwe fiets en ik heb behoefte aan wat meer power en snelheid. Ik moet toch vaak op de fiets en met een Stromer wil ik wel 6 jaar doen.

Eerst de fiets een week proefrijden om te kijken of het echt iets voor mij is. Aan mijn fiets zijn ook de nodige kosten geweest. Nieuwe spaken 2x, nieuwe achterwiellager NuVinci 2x, nieuwe trappers 2x, nieuwe boordcomputer, nieuwe voorwiellager en nog een paar dingen meer. De fout die Qwic maakt is dat hun achterwielen/velg/spaken niet gemaakt zijn voor de kracht van een Brose MM. (volgens de FM) Vaak zat spaakbreuk gehad waarbij de FM maar 1 spaak verving totdat ik op mijn strepen ging staan en er spaak 12 ingezet heeft. Daarbij het koppel naar beneden bijgesteld van 90nm naar 50nm en nu gaat het wel goed.

En ben ik dan lomp? Nee, totaal niet, eerder té rustig op klinkers en dergelijke.

Wat me wel opvalt is dat de Stromer vrij dunne spaken heeft voor zoveel power. Gaat dat wel goed? Ik weeg 95 kilo en ik fiets rustig of spreken we dan van een andere kwaliteit spaken?
De spaken bij de Stromer zijn wel korter door de grotere hub en het geheel heeft minder koppel te verwerken, dus lijkt mij dit wel oké. Een Brose middenmotor trekt er echt heel hard aan vanuit stilstand en 90nm is teveel voor gewone spaakjes.

Iemand die me hier meer over kan vertellen?
Plaats reactie