Kostenberekening meerjarig intensief gebruik

Hildo
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2019, 20:48

Ik overweeg een Strömer ST1 te kopen voor mijn woon-werk verkeer. Enkele afstand ca. 38 km. Ik heb dit uitgetest en is met een 1000Wh accu haalbaar, uiteraard met opladen op mijn werk. Jaarlijks verwacht ik tussen de 12.000 en 15.000 km te fietsen. Ik wil dit 3 jaar volhouden en heb hier mijn kostenberekening ook op gebaseerd.

Nu zijn er een paar variabelen in mijn kostenberekening waar ik onzeker over ben en daarom ben ik op zoek naar wat ervaringscijfers.
1) Met welke frequentie moet ik onderhoud (laten) doen en hoeveel gaat dit kosten.
2) Welk onderhoud is goed zelf te doen (ik ben bekend met het onderhouden van tandwielen, cassette en de ketting)
3) Wat is de verwachte levensduur van de accu bij ca. 450 oplaadbeurten per jaar.

En tenslotte, heeft iemand ervaring met Fietslease.nl?

Ik kijk uit naar jullie ervaringen, bij voorbaat dank
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hildo schreef: 20 jan 2020, 15:04 Ik overweeg een Strömer ST1 te kopen voor mijn woon-werk verkeer. Enkele afstand ca. 38 km. Ik heb dit uitgetest en is met een 1000Wh accu haalbaar, uiteraard met opladen op mijn werk. Jaarlijks verwacht ik tussen de 12.000 en 15.000 km te fietsen. Ik wil dit 3 jaar volhouden en heb hier mijn kostenberekening ook op gebaseerd.

Nu zijn er een paar variabelen in mijn kostenberekening waar ik onzeker over ben en daarom ben ik op zoek naar wat ervaringscijfers.
1) Met welke frequentie moet ik onderhoud (laten) doen en hoeveel gaat dit kosten.
Stromer raad aan om de 3000km, maar veel Fm's vinden om de 5000 km voldoende, zeker als je zelf de basis zaken doet. Kosten zijn afhankelijk van je rijstijl en verbruik. Waar je op kan rekenen: elke 4k km nieuwe 11 en 13 tand kransje, elke 4 a 10k km nieuwe ketting (afhankelijk van hoe frequent je onderhoudt en welke omstandigheden je fietst (veel modder en regen of droog en proper). kranjses kosten bij FM 15 euro tstuk ongeveer en ketting iets van 60 euro. Kransjes leg ik niet zelf wegens garantie issues die ik niet wil riskeren. Ketting vervangen is kinderspel.
Hildo schreef: 20 jan 2020, 15:04 2) Welk onderhoud is goed zelf te doen (ik ben bekend met het onderhouden van tandwielen, cassette en de ketting)
In principe mag je voor de garantie geen enkel onderhoud zelf doen behalve ketting smeren en fiets wassen. Wiel demonteren en casette vervangen is niet zo heel gemakkelijk, maar als je durft, er is hier een goed step by step topic over, waarop te letten. Gebruik de zoekfunctie. Remmen vervangen is in principe kinderspel, kan je zelf doen op voorwiel, op achterwiel zit je opnieuw met die motor die moet afgekoppeld worden en op juiste moment weer moet worden aangedraaid. Als je iets verkeerd doet kan het zijn dat je garantie weg is, omdat je dit niet zelf mag uitvoeren. Remblokjes kosten ook iets van 15 euro bij FM.
Werkuren: rond de 40 euro voor normaal onderhoudje.
Hildo schreef: 20 jan 2020, 15:04 3) Wat is de verwachte levensduur van de accu bij ca. 450 oplaadbeurten per jaar.
Dit is onmogelijk te zeggen omdat alles afhangt van hoe je de batterij gebruikt. Rijd je hem telkens compleet leeg dan slijt je batterij aanzienlijk, Rijd je telkens half leeg, dan kan hij meer dan driedubbel zo lang mee (dit gaat vrij exponentieel). Ook hier is een topic over. Sowieso heb je garantie dat batterij boven de 75% capaciteit blijft behouden de eerste 2 jaar. Indien niet, krijg je gratis een nieuwe. Een nieuwe batterij kost 2000 euro op heden.
Je zal vrij zeker 4 a 5 jaar jouw afstand gemakkelijk kunnen blijven doen met de blauwe accu.
Hildo schreef: 20 jan 2020, 15:04 En tenslotte, heeft iemand ervaring met Fietslease.nl?
neen.

Vergeet in je kostenberekening zeker niet je kledij en accessoires, loopt ook snel tegen de 1000 euro aan.

Bekijk ook eens het topic: "is een stromer gratis" viewtopic.php?f=17&t=3196&hilit=is+een+stromer+gratis waarin ik probeerde de total cost of ownership uit te rekenen, je kan dit anders invullen afhankelijk van je situatie.
ST3 black 983wh
Hildo
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2019, 20:48

Beste Bram, dank voor je info. Ik heb ook met veel interesse jouw topic gelezen.

Ik voel aankomen dat er allemaal redenen zijn om het vanuit financieel oogpunt NIET te doen, maar dat ik het uiteindelijk WEL doe omdat ik het heerlijk vind om lekker te fietsen en onafhankelijk van het (overvolle) OV te zijn. En met die benzine auto te blijven rijden (alleen) is m.i. niet meer van deze tijd. Maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bram, geen idee waar je de informatie vandaan hebt dat zegt dat eigen onderhoud je de garantie kan kosten. Dit gaat alleen op als je door je eigen onhandigheid dingen kapot maakt. Zo heb ik bijvoorbeeld door eigen onhandigheid de palletjes en veren van de body (waar de cassette op zit) kapot gedraaid. Dat ik geen beroep heb gedaan op garantiewerk lijkt me logisch.

Later had ik last van een tik in mijn achterwiel. Dat wiel is onder garantie vervangen, terwijl ik al het onderhoud tot dat moment zelf gedaan heb. Ik heb inmiddels meer dan 10.000km op de teller staan en nog niemand van mijn FM aan de telefoon gehad met de vraag wanneer ik de Stromer ST3 kom binnenbrengen voor een onderhoudsbeurt, omdat anders de garantie vervalt.

Als je alles zelf doet, ben je veel goedkoper uit. Je moet wel weten wat je doet, want anders is de winst van het zelf doen van het onderhoud als sneeuw voor de zon verdwenen.

Geen idee hoe het zit met het vervangen van de rempads van het achterwiel bij een ST1 of ST2, maar bij een ST3 of ST5 hoef je echt daar het wiel of de motor niet voor los te halen of te demonteren.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Henry,
Ik begrijp uit je vorige posts dat jij heel goed weet waar je mee bezig bent. Dat is niet voor iedereen het geval... Veel mensen kunnen het complexer onderhoud niet uitvoeren (ontluchten remmen, nieuwe pads steken, nieuwe cassette, ...)

Ikzelf doe dat allemaal met mijn gewone fietsen, maar bij mijn stromer kom ik daar niet aan.
Ik haal die info uit de manual van stromer die heel duidelijk aangeeft welk onderhoud je zelf mag uitvoeren en welk onderhoud je door je FM moet laten doen. De eerste lijst is heel erg beperkt.

Dat je door onderhoud uit te voeren die volgens stromer door de FM dient uitgevoerd te worden je je garantie verliest heb ik tussen de lijnen door gelezen. Daar ben ik inderdaad niet zeker van, maar het lijkt me logisch...
Is ook het geval geweest bij één van de posts op dit forum van iemand die de motorkabel niet had afgeklemd met tie wraps en waarbij zijn schijf de motorkabel heeft doorgesleten. Is uiteraard niet onder garantie vervangen.... je kan dus wel wat verkeerd doen als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent.

Ik ben van plan na de garantieperiode ook quasi alles zelf te doen, maar vooralsnog ga ik braaf naar mijn dealer en laat ik daar (inderdaad aan premium prijs) alles uitvoeren....

on a side note: ik ben wel heel erg benieuwd hoe je rempads kan vervangen in het achterwiel bij de ST3 zonder het wiel er uit te halen?? Als je het ziet zitten om daar een how to topic over te maken zou ik je heel dankbaar zijn. Ik vervang die zelf op al mijn fietsen (behalve mijn ST3), maar ik haal er telkens mijn wiel voor uit.
ST3 black 983wh
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hildo schreef: 20 jan 2020, 15:52 Beste Bram, dank voor je info. Ik heb ook met veel interesse jouw topic gelezen.

Ik voel aankomen dat er allemaal redenen zijn om het vanuit financieel oogpunt NIET te doen.
Dat is zeker niet steeds het geval, volgens mij zijn er zelfs een aantal situaties waarin je stromer zelfs gratis wordt (je verdient er quasi aan). Dit als je goede kilometervergoeding hebt, veel zelf kan doen en een flinke afstand (zoals jij) van je werk woont. De kilometervergoeding en niet hoeven tanken met je auto (of nog beter: wegdoen van je auto) levert in sommige gevallen al heel snel een terugverdiende stromer op.

Bovendien zijn de niet financiële opbrengsten zoals gezondheid, fitheid, gebrek aan stress, een stromer hebben voor persoonlijk gebruik naast je WW verkeer... niet te onderschatten voordelen die je moet meewegen in je beslissing.

Je moet enkel goed onderzoeken wat het jouw gaat kosten (en dat stopt niet bij het aankoopbedrag van de stromer), maar zo te zien ben jij daar al goed mee bezig.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 20 jan 2020, 19:41 Dat je door onderhoud uit te voeren die volgens stromer door de FM dient uitgevoerd te worden je je garantie verliest heb ik tussen de lijnen door gelezen.
Vooralsnog wordt die soep niet zo heet gegeten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb de rempads al meerdere malen uitgehaald . Een klusje van minder dan 1 minuut.

Maak het “zekerings-veertje” van de borgpin los. Als je dit bij je voorrem kunt, dan kun je dat ook bij je achterrem.

Verwijder vervolgens de borgpin.

Je kunt nu de rempads eruit halen. Met de rempads komt er ook een veertje mee.

Als de rempads eruit zijn, knijp dan niet in je remhandel. De kans bestaat dat de zuigers niet genoeg terugveren, waardoor je wellicht het wiel moet demonteren om de zuigers iets terug te duwen. Als je geluk hebt kun je dit terugduwen met bijvoorbeeld een mes doen, zonder het wiel te demonteren.

Het terugplaatsen: gewoon de handelingen in omgekeerde volgorde uitvoeren.
Witte ST3 van maart 2019
ocra

Ik heb een 2017 St1x* en rij (reed sinds kort nieuwe baan) ook 15k per jaar en krijg daar ook 15k 19 cent / km voor. Na nagenoeg 3 jaar kan ik zeggen dat ik onder die 19ct blijf inc verzekering, onderhoud (grotendeels onderhoudscontract), helm en reservering nieuwe accu (maar grote kans met deze km dat je die binnen 2jr kort rijd) maar ex kleding en ongelukjes.
Ik ben best tevreden.

*Dit is overigens geen best model dus frame en omni zijn ongeveer de enige originele onderdelen op die fiets.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

En Hildo, wellicht ten overvloede, de ST1 is prima voor de lange afstand. Eigenlijk is deze fiets gepositioneerd als een opgevoerde stadsfiets (zie de capaciteit van de standaard accu en de confortabele zit) Ik fiets echter ruim 40 km enkel, vandaag met 30 procent rest in de accu in deze koude omstandigheden. Ik heb ook een 984 Wh accu. Mocht je toch wat sportiever willen zitten, a la ST3 dan biedt het stuur voldoende mogelijkheden tot tunen. Zie de reactie van Zoran. Ik ben in dat verband trouwens erg tevreden met mijn innerbars. Succes met je afwegingen.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie