Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Luc ST1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2019, 15:38
Locatie: Drongen (Baarle)

Bedankt Bram, De fiets moet toch binnen voor onderhoud, als de winkels weer open gaan. Ik zal dit eens aan de fm voorleggen, en vragen of hij dit wil controleren. Ik dacht dat het gevoel van onderuitgaan, kwam door de band die lichtjes van de velg wegdraaide door te weinig druk. Mijn gewicht is wel 104 KG en lengte 1.87M.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Luc ST1 schreef: 22 apr 2020, 12:17 Bedankt Bram, De fiets moet toch binnen voor onderhoud, als de winkels weer open gaan. Ik zal dit eens aan de fm voorleggen, en vragen of hij dit wil controleren. Ik dacht dat het gevoel van onderuitgaan, kwam door de band die lichtjes van de velg wegdraaide door te weinig druk. Mijn gewicht is wel 104 KG en lengte 1.87M.
Hmm, je bent natuurlijk niet de kleinste en lichtste bestuurder. Nu de FM toch gesloten zijn, experimenteer eens met je bandendruk en kijk of dit helpt? Zet je achterband inderdaad eens op 2,5bar en kijk of dit je een beter gevoel geeft. Indien niet dan kan je bandenspanning al uitsluiten. Ik rij heel comfortabel op 2,0, maar ik rij op 2,2 - 2,3 om wat meer uit mijn accu te halen.
ST3 black 983wh
Henk_62

Claesj schreef: 21 apr 2020, 23:14
Stromeur schreef: 21 apr 2020, 22:58 Hoe het klinkt maakt niet uit, hoe het voelt wel. Welke bandendruk gebruik je?

Mijn ervaring: niks mis met de Vee's onder de ST1.
2.5 bar, het klopt dat wat je voelt van tel is, maar als het klinkt alsof er vanalles onder je wiel wegschuift, word ik wel wat zenuwachtig ... :)
Welke bandendruk raad je aan ?
Ik heb exact hetzelfde gevoel door die piepende geluidjes, met mijn racefiets nooit gehad en ga daarom iets voorzichtiger door de bochten met de stromer. Ik vraag me wel af of het enkel het gevoel is door het piepende geluid, of dat hij ook effectief sneller onderuit zou schuiven. Tot nu toe nog niet de verleiding gehad om het te testen.
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Moet zeggen dat ik ook op een betere wegligging in de bocht gehoopt had.
Ik ga niet plankgas door de bocht maar heb de ST1 toch al een paar keer voelen schuiven.
Zit nu op 1300km en de fiets gaat einde week voor een beurt dus zal een navragen of het de montage of de banden zijn.
Weet wel zeker dat ik met deze setting op mijn plaat ga als ik wat harder de bocht in ga, dat schuiven is echt het randje waar ik voor blijf.*
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Was dat anders op de fiets waarop je testritten gemaakt hebt?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hoe zijn die banden? Ik ken ze niet, die custom vee tires?
Want ik heb ook de indruk te schuiven en onzeker in bochten te gaan met mijn moto x banden op mijn R&M packster. Dus zou dat aan de banden kunnen liggen?
Dan zou dit inderdaad bij de testrit niet anders mogen geweest zijn.
ST3 black 983wh
ESTEE1
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2020, 06:24
Merk SP: Stromer ST3 Pinion (2023)

Ben zelf intussen ook wat intenser aan het Stromeren gegaan. Ik heb mijn fiets van ergens rond de kerstperiode. Al had ik toen al snel door dat rondrijden met temperaturen rond het vriespunt levensgevaarlijk kon zijn, wegens kans op ijzelplekken. Tot begin april heb ik er dus niet al te veel mee gereden. Intussen zijn de ochtendtemperaturen beter dus ben ik er op en af mee aan het rijden naar het werk. Afhankelijk van de route die ik neem is dit zo'n 30 a 33km enkele rit, en ik doe er ongeveer een uurtje over. Soms minder, soms wat meer. Ik rij doorgaans in ondersteuningstand 2, zo hoef ik op het werk niet te herladen. Mijn cruise snelheid ligt rond de 37km/u. Deze zou ik dus nog kunnen opkrikken door meer in stand 3 te gaan rijden, of steviger mee te trappen.
Ik gebruik de fiets momenteel zo'n 2 a 3x per week. Als ongetrainde fietser voel ik dat ik dat ik de dag nadien toch even moet recepureren. Snelheden van 40+km/u vereisen toch ook de nodige spierkracht vanuit de benen.
Ik heb ook al ondervonden dat de wind een grote factor speelt in het behalen van de gewenste snelheden.

Voorlopig niets als lof voor deze fiets. Ik neem aan dat mijn prestaties alleen maar kunnen verbeteren met de tijd.
Ik rij met een bandendruk van 3bar. (net gecheckt; adviesdruk in het accu vak is blijkbaar 2,2bar). Desondanks weinig last van hobbelend wegdek, vooral door mijn verende zadelpen.
Ik heb me trouwens ooit laten wijsmaken dat hard opgepompte banden beter voorkomen dat vb. scherpe kiezels binnendringen in de band. De band 'schiet' ze weg...

Zeer tevreden met deze aankoop! Met als surplus het opstrijken van een fietsvergoeding en een auto die beduidend minder verbruikt!
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
Luc ST1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2019, 15:38
Locatie: Drongen (Baarle)

Bram Roose schreef: 22 apr 2020, 14:10
Luc ST1 schreef: 22 apr 2020, 12:17 Bedankt Bram, De fiets moet toch binnen voor onderhoud, als de winkels weer open gaan. Ik zal dit eens aan de fm voorleggen, en vragen of hij dit wil controleren. Ik dacht dat het gevoel van onderuitgaan, kwam door de band die lichtjes van de velg wegdraaide door te weinig druk. Mijn gewicht is wel 104 KG en lengte 1.87M.
Hmm, je bent natuurlijk niet de kleinste en lichtste bestuurder. Nu de FM toch gesloten zijn, experimenteer eens met je bandendruk en kijk of dit helpt? Zet je achterband inderdaad eens op 2,5bar en kijk of dit je een beter gevoel geeft. Indien niet dan kan je bandenspanning al uitsluiten. Ik rij heel comfortabel op 2,0, maar ik rij op 2,2 - 2,3 om wat meer uit mijn accu te halen.
Ik heb deze middag mijn bandendruk aangepast. Vooraan 2.2bar en achteraan 2.5bar. Heb een ritje gemaakt van 30km en probleem is opgelost. Heb totaal niet meer het gevoel dat de achterband onderuit wilt gaan. Was dus inderdaad net iets te weinig druk achteraan volgens mijn gewicht vermoed ik. Ik ging ook iets vlotter voorruit dan gewoonlijk. Bedankt voor de hint Bram.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

:bf: Super! Het was dus toch de bandendruk zoals je initieel dacht. Blij dat het opgelost is en dat er geen probleem met de fiets was.
ST3 black 983wh
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

FreddyH schreef: 22 apr 2020, 21:25 Was dat anders op de fiets waarop je testritten gemaakt hebt?
Tijdens mijn testritten had ik nog helemaal geen lef en was ik teveel onder de indruk van de snelheid en kracht van de fiets. De eerste week na levering remde ik meer af dan nu na 2 maanden en durf de bocht ook wat harder te nemen omdat ik de fiets beter ken. Ben Echt geen aggressive rijder maar hou wel van een beetje pit. Net als met de auto zeg maar sportief.

Bij mij is de kogel vanmiddag door de kerk gegaan en ik heb andere banden laten monteren. Het profiel en model van de Pirelli’s had mij snel overtuigd. De standaard ST1 band zit tegen slicks aan, zeker opzij, en morgen ga ik de nieuwe banden eens lekker testen.
Plaats reactie