Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Harrievang schreef: 15 mei 2020, 10:53 May zeg.. Dat krijgt ge zonder voorvering
De fiets is duidelijk uitgerust met voorvering...
Op de foto lijkt het erop alsof dat een apart onderdeeltje van je spatbord is en dat je dit kan losdraaien en vervangen door een nieuw exemplaar zonder je hele spatbord te hoeven vervangen. Zal werkje van paar minuutjes zijn door FM denk ik.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

In de strijd om 1,5 gram gewicht te besparen heeft de stansmachine in het midden de sterkte eruit gestanst. Als je route hetzelfde blijft verwacht ik dat het nieuwe beugeltje ook weer sneuvelt. Is het aluminium of staal?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
rasenderobotor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 apr 2019, 13:36
Locatie: Brugge
Merk SP: St1 (20) St2 (18) St5 (18)

Ik vermoed allu.kostprijs 3eu
St 2 2017 42000km sinds st1 2020 8500 km
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Sterkte
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Diedrik
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2020, 08:29
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 2618

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een Stromer ST1 en een Qwic RD11. Maar wat fietst die Stromer fijn zeg!!!!. Mijn budget laat toe om de Stromer te kopen met een 500 watt batterij (vandaar die RD11 optie...).

Ik ga de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer. 2 x 17 km per dag. Ik heb flink rondgekeken in het forum maar net echt een antwoord kunnen vinden, of dit lukt met de 500 watt batterij. Ik ben zelf redelijk aan het gewicht (100 kg) maar wel erg getraind. Fiets en doe aan hardlopen. Dus wat energie erbij geven is geen probleem.

Zoek dus vooral argumenten om voor de Stromer te gaan!!!1 :D
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Diedrik schreef: 17 mei 2020, 12:53 Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een Stromer ST1 en een Qwic RD11. Maar wat fietst die Stromer fijn zeg!!!!. Mijn budget laat toe om de Stromer te kopen met een 500 watt batterij (vandaar die RD11 optie...).

Ik ga de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer. 2 x 17 km per dag. Ik heb flink rondgekeken in het forum maar net echt een antwoord kunnen vinden, of dit lukt met de 500 watt batterij. Ik ben zelf redelijk aan het gewicht (100 kg) maar wel erg getraind. Fiets en doe aan hardlopen. Dus wat energie erbij geven is geen probleem.

Zoek dus vooral argumenten om voor de Stromer te gaan!!!1 :D
Hi,

Ik heb sinds anderhalve week ook mijn ST1. Superblij mee!

Maar eerlijk is eerlijk, de fiets merkt wel degelijk dat er een vent van 105 kilo met laptop- en kledingtas op zit. Afgelopen week steeds redelijk wat wind en ‘s ochtends nog steeds fris. Ik een heb 980 accu. Op een enkele rit (24 km, geen stoplichten) verbruik ik nu ongeveer 30% tot 35% van de accu. Ik kan nu dus prima heen- en weer. Naarmate de accu ouder wordt en het buiten ook kouder is, zal dat steeds wat krapper worden.

Ik zou nog even doorsparen voor een andere accu. Pronto In Utrecht en Amersfoort biedt meen ik de optie om 50% direct te dokken en de rest in 10 termijnen. Geeft misschien wat meer mogelijkheden om de stap te overbruggen. Wellicht dat andere FM’ers ook iets dergelijks kunnen bieden.

Nu een te krappe accu kiezen geeft snel spijt. Als je dan alsnog een grotere wil hebben is de te overbruggen stap alleen maar groter.

Argumenten? Vele, maar je hebt ze vast allemaal al gelezen.
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Diedrik schreef: 17 mei 2020, 12:53 Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een Stromer ST1 en een Qwic RD11. Maar wat fietst die Stromer fijn zeg!!!!. Mijn budget laat toe om de Stromer te kopen met een 500 watt batterij (vandaar die RD11 optie...).

Ik ga de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer. 2 x 17 km per dag. Ik heb flink rondgekeken in het forum maar net echt een antwoord kunnen vinden, of dit lukt met de 500 watt batterij. Ik ben zelf redelijk aan het gewicht (100 kg) maar wel erg getraind. Fiets en doe aan hardlopen. Dus wat energie erbij geven is geen probleem.

Zoek dus vooral argumenten om voor de Stromer te gaan!!!1 :D
Met volle ondersteuning moet 17 km ook met jouw gewicht normaal gesproken wel lukken (tenzij je storm tegen hebt bij -5 graden). 2x17 is een ander verhaal, dat zal alleen gaan onder uitstekende omstandigheden. Je kunt dan kiezen voor een extra lader voor op het werk, voor het rijden in stand 2 (of 1) of voor een grotere accu.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De afstand in een zuiniger standje overbruggen en dan zelf meer energie toevoegen, leidt in het algemeen ook tot meer zweten. Als dat voor jou geen probleem is, dan kun je het met de kleine accu doen.

Los van het leveren van een grotere eigen bijdrage en de ongemakken die dat met zich mee gaat brengen, zou ik altijd voor de grootst mogelijke accu kiezen. Er komt namelijk ergens in de tijd een punt waar je niet meer in staat bent om de enkele reis met je volle (verouderde) accu kunt overbruggen. Dat moment kun je maar beter heel ver in de toekomst plannen. Vooralsnog bestaat er voor de elektrische fiets of de speed pedelec niet zoiets als de snellader en zijn en ook nog geen/nauwelijks laadstations (even nog daar gelaten dat je voor een woon-werk ritje niet op een standaard tussenstop van vele minuten zit te wachten).

Als je een reiskostenvergoeding krijgt, dan duurt het hooguit iets langer voordat je je investering hebt terugverdiend.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad: als het een privé fiets is (dus niet lease) dan wil je zo laat mogelijk last krijgen van de achteruitgang van je accu. Ik sluit me aan bij een zo groot mogelijke accu.

Even simpel gezegd: stel dat je nu met -5, flinke wind tegen en volle ondersteuning ongeveer 25 km ver komt. Als een jaar later je accu nog maar 90% capaciteit heeft dan kom je dan nog ongeveer 22,5 km. Na 2 jaar heb je nog ongeveer 80% en kom je nog op 20 km. Na 3 jaar haal je in extreme situaties je enkele rit dan niet meer zonder compromis (lagere ondersteuning, lagere snelheid).
Met een grotere accu, leg je dat punt veel verder in de toekomst. Een 620Wh accu bijvoorbeeld geeft in die omstandigheden een dikke 30 km, hetgeen na 1 jaar dan nog 27 km is en na 2 jaar nog 24 km.
Nu is het helemaal niet te voorspellen hoe jouw accu achteruit gaat lopen. Het enige wat zeker is: Stromer garandeert dat je na 2 jaar nog minimaal 75% hebt, zo niet dan krijg je een nieuwe accu.

Hoe groter de accu, hoe kleiner de slijtage per rit (lagere belasting door lagere stroom per cel, je hebt een kleiner percentage van de cellen gebruikt dus minder slijtage en de laadstroom is lager per cel) EN bij bepaalde achteruitgang kom je langer op je werk...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Harrievang schreef: 15 mei 2020, 10:53 May zeg.. Dat krijgt ge zonder voorvering
Misschien komt het juist wel door de voorvering.......spatbordje zit aan het verende, lees klappende/trillende deel ;p
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie