Ik heb mijn fiets zojuist opgehaald bij de FM. Hier mijn bevindingen na 17 km fietsen (oftewel vanaf de FM naar huis).Peerke1960 schreef: ↑28 dec 2019, 09:59 Dag Gikke,
Probeer het ff allemaal uit. Ik snap dat dit nieuw is maar een goede houding is cruciaal op een stromer. Ik heb ook moeten zoeken naar de juiste houding. Aanvankelijk had ik de stuurpen op 7 graden met 3 spacers. Die staan nu boven op het stuur. Zoals je misschien al gelezen heb gebruik ik zoran als proefkonijn om de stuurpen om te draaien zodat mijn zit nog sportiever zit. Dit om aan te geven dat het ook zoeken is. Waar je (en ik dus ook) ook rekening mee moet houden is het zicht met je helm op je hoofd. Mijn giro bexley helm bijvoorbeeld, heeft een grote overhang met als mogelijk gevolg nekpijn bij een spodtieve zit. Het grote voordeel van de ST1 boven de andere stromers zijn de instelmogelijkheden. Je komt dr dus wel uit. En.......de fiets rijdt fantastisch. Suc6!
Omgedraaide stuurpen met 2 spacers erboven en 1 eronder: Duidelijk sportievere houding, voor mijn gevoel stuurt de fiets nu ook iets directer (anders geformuleerd is hij iets instabieler, maar dat maakt mij niet uit want de fiets was bv veel stabieler en logger dan de ST2 die ik in September te leen had, nu voelt dat verschil voor mij minder groot). Ik vind het een vooruitgang en kan ook nog goed genoeg onder de rand van mijn Abus helm heen kijken. Nadeel: alle bedrading zit nu echt recht voor het voorlicht, ik moet nog in het donker rijden om het effect daar goed van te zien maar ik denk dat het flink wat licht weg neemt, dus misschien moet ik de kabels eronder of erboven weg werken.
Andere cassette: ik heb nu de Shimano HG400 11-28 met de volgende vertanding: 11-12-13-14-16-18-21-24-28. Die 14 is een verademing, net met wind tegen lekker 43 kunnen blijven rijden (door de diepere houding vang je ook minder wind) en met wind mee rijd je er ook zo 47 mee. Voor mij ideaal, maar ik hou van een vrij hoog beenritme. Ik weet nog niet of ik de 15 ga missen, de 16 was op de Waalbrug met wind tegen prima. In de ideale wereld had ik liever 12 t/m 17 gehad en dan nog 19-24-28 of zo, maar goed dat kon niet. 1 nadeel: ik heb de ketting niet vervangen dus het moet nog op elkaar inrijden en ratelt zodoende nog een beetje (vooral in de grootste en kleinste versnellingen viel mij op).