Strömer st1 of st3
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik ken drie Nederlandse dealers vrij goed, en die geven je allemaal gratis een Stromer mee om hem voor meerdere dagen te testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Standaard zit je inderdaad vrij rechtop op de ST1, echter kun je de spacers onder het stuur weghalen voor een sportievere zit (dat heb ik zelf ook gedaan) en eventueel kun je ook nog de stuurpen omdraaien (dat laat ik volgende week doen) voor een nog sportievere zit. Ik denk dat als je dat doet de fietsen niet meer zo gek veel verschillen qua houding, maar dat weet ik pas volgende week zeker.
Grootste verschil is daarnaast denk ik het gemak waarmee je boven de 46 op de OMNI fietst, met de ST1 is dat vrij lastig (behalve bergaf/met wind mee), met de ST3 gaat dat wat makkelijker geloof ik.
Stromer ST1 2019, rood
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
ST1 heeft minder versnellingen dan ST3. Sommigen op dit forum plaatsen andere cassettes met andere verhoudingen. Bij 11speed is de keus waarschijnlijk anders dan bij 9 speed. Als je elke dag ruim 80 km rijdt is de goede cadans vinden belangrijk. De kenners hier zullen weten of 11s of 9s beter aan te passen is. Een bijpassende sportieve zithouding wordt ook belangrijker naarmate je er meer aan went en je conditie verbetert.
Motorvermogen: zelf vind ik het hebben van een zwaardere motor en daarvan minder dan het beschikbare vermogen gebruiken in een getweakte stand 2 prettiger dan een lichtere motor en daarmee altijd in stand 3 rijden.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als een speed pedelec je hoofdvervoermiddel wordt voor grote afstand, dat heb je het beste nodig dat te koop is. Ik heb geleerd dat de aanschaf 1x financiële pijn geeft, elke dag spijt wordt je chagrijnig van. Neem een wijs besluit dat bij je past.
Motorvermogen: zelf vind ik het hebben van een zwaardere motor en daarvan minder dan het beschikbare vermogen gebruiken in een getweakte stand 2 prettiger dan een lichtere motor en daarmee altijd in stand 3 rijden.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als een speed pedelec je hoofdvervoermiddel wordt voor grote afstand, dat heb je het beste nodig dat te koop is. Ik heb geleerd dat de aanschaf 1x financiële pijn geeft, elke dag spijt wordt je chagrijnig van. Neem een wijs besluit dat bij je past.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
9sp is makkelijker wisselen dan 11sp. Vanaf 11sp is Shimano overgestapt op apart cassettes voor weg en atb, t/m 10sp is dat nog vrij uitwisselbaar.
Bij 11sp zitten we vast aan die grote gatenkaascassettes die niet geschikt zijn voor de weg (imho).
Bij 11sp zitten we vast aan die grote gatenkaascassettes die niet geschikt zijn voor de weg (imho).
Zaterdag dus test rijden met de st3.
Zoals ik kan, concluderen kan zowel, de st1 als st3 de afstand van 44km overbuggen.
De st3 doet dit allemaal wat vlotter, en als het toch wat krab wordt, stand 2 en doorknallen?
Probleem is dus dat ik momenteel nog niet weet waar ik terecht ga komen, ofwel is het 26km ofwel 44 enkel. Daarom dat ik dus op die 44 mik. Langs de andere kant is denk ik dat de 3 op 26km oberkill is
Hoop natuurlijk wel met de grote batterij gedurende een jaar of 5 deze afstand te kunnen overbruggen, desnoods aan een lagere snelheid.
Zoals ik kan, concluderen kan zowel, de st1 als st3 de afstand van 44km overbuggen.
De st3 doet dit allemaal wat vlotter, en als het toch wat krab wordt, stand 2 en doorknallen?
Probleem is dus dat ik momenteel nog niet weet waar ik terecht ga komen, ofwel is het 26km ofwel 44 enkel. Daarom dat ik dus op die 44 mik. Langs de andere kant is denk ik dat de 3 op 26km oberkill is
Hoop natuurlijk wel met de grote batterij gedurende een jaar of 5 deze afstand te kunnen overbruggen, desnoods aan een lagere snelheid.
St1 2020 dark grey
Aanvullend op de post van Daniel1975: omdat je minder kransjes op je cassette hebt, kunnen de schakels van een 9sp ketting wat steviger worden uitgevoerd. Een 9sp ketting gaat daarom ook langer mee.
Oh ja, heb je dit draadje al gezocht en gelezen?
Oh ja, heb je dit draadje al gezocht en gelezen?
Witte ST3 van maart 2019
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Een verhuurbedrijf vraagt geld om iets te huren, dat is ook exact wat deze FM doet. Je zou dus moeten zeggen dat deze FM dus wel een verhuurbedrijf is...
Een goede FM geeft je die fiets gratis mee. Hij is immers geen verhuurbedrijf... Vervolgens koop je natuurlijk wel de fiets die jouw meest bevalt bij hem.
De regeling: 50 euro per dag per fiets en aftrekken van de aankoopsom vind ik de billijkste regeling voor beide partijen.
@Gikke, ik heb een ST3 voor 26km enkel. Ik vind het persoonlijk geen overkill. Het is steeds comfortabel. Ook als ik me moe voel of er hevige tegenwind staat spring ik nu de fiets op. Met mijn vorige 350 watt middenmotor deed ik dit vaak niet omdat de drempel me te hoog was. Het kan dus geen kwaad overschot te hebben. Je kan altijd naar een lagere stand of meer bijtrappen als je echt wil werken (ik knal hard door in de terugritten).
Tweede aspect voor mij is de onmogelijkheid om te douchen op mijn werk. Ik wil dus niet extreem bezweet aankomen. Geen idee of dit op de ST1 zo is, maar dat zal je merken als je test. Bij de 3 alvast niet.
En als je dan toch verder moet (44km) zit je zeker goed met de ST3. Ik moet voor mijn tweede job 55 km afleggen en in de zomer doe ik dat ook soms met de stromer. Zou er met mijn vorige fiets niet aan denken...
Een vriend van mij heeft de Giant SP en ik merk dat hij al heel deze slecht weer periode niet met de fiets naar het werk gaat omdat het niet vooruit gaat met tegenwind etc... Nu zou het oneerlijk zijn om de giant te vergelijken met de ST1, maar je begrijpt waar ik naartoe wil. Overkill dus niet sowieso, maar afhankelijk van jouw concrete situatie.
ST3 black 983wh
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik denk dat je je teveel focust op de snelheid. Er spelen veel meer dingen mee met het maken van de juiste keus.Gikke schreef: ↑18 dec 2019, 08:07 De st3 doet dit allemaal wat vlotter, en als het toch wat krab wordt, stand 2 en doorknallen?
Probleem is dus dat ik momenteel nog niet weet waar ik terecht ga komen, ofwel is het 26km ofwel 44 enkel. Daarom dat ik dus op die 44 mik. Langs de andere kant is denk ik dat de 3 op 26km oberkill is
De ST1 en de ST3 zijn twee totaal verschillende bikes. Ze hebben een andere frame-geometrie en dientengevolge een andere zithouding. In de basis zit je op de ST1 wat rechter dan op de ST3. Bij beide bikes heb je aanpasmogelijkheden, maar bij de ST1 meer dan bij de ST3.
Ook de wegligging en het stuurgedrag van de ST1 en de ST3 verschillen van elkaar.
Verder wil je dus zo hard mogelijk rijden ('doorknallen'), maar je wil ook een accu waarmee je vijf jaar de afstand wil kunnen overbruggen. Als die afstand 44km enkel wordt, dan geef ik je nu al op een briefje dat je dit met de ST1 eerder zult halen dan met de ST3, ténzij je je zelf ertoe kunt brengen om de ondersteuning wat terug te schroeven. Want tja, met motorkracht is het hetzelfde als met accu-capaciteit: beter mee dan om verlegen.
Tot slot is de afwerking van de ST3 kwalitatief wat beter dan die van de ST1. Logisch ook, want ze verschillen behoorlijk in prijs. En de ST3 koplamp heeft high-beam functie. Erg prettig tijdens de donkere winterperiode.
Vergis je qua budget ook niet in wat je naast je Stromer allemaal nog nodig gaat hebben, of gaat willen kopen: slot, helm, kleding, onderhoudsspullen. Een weekje rondlezen op dit forum en je bent zo een paar honderd tot duizend euro lichter ;-)
Alleen een uitgebreide test, liefst op de toekomstige ww-traject(en) kan jou helpen met het maken van de juiste keus. Een kwartiertje rondjes om de kerk rijden zegt niks over hoe je straks (eventueel) die 44km enkel door gaat komen.
Succes met het maken van je keus.
PS: Als je Stromer straks geleverd is, ga dan alsjeblieft niet meteen overal zo hard mogelijk knallen. Je zou de eerste niet zijn die binnen enkele weken na levering keihard onderuit gaat. Overschat jezelf niet. Neem de tijd om je bike en je route goed te leren kennen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023