ST1 2019 Launch Edition

Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 250
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Onze Stromeur heeft een heel verhaal over de ST1 en kleine vergelijking met de ST1x hier neergeschreven:
viewtopic.php?f=13&t=2835

Volgens mij moeten alle speed pedelecs vanaf 2017 voorzien van een remlicht. Mijn ST1x van oktober vorig jaar heeft dat in elk geval. Claxon moeten ze ook allemaal hebben tegenwoordig
Verschil ST1 en ST1x is met name de motor (type dan, vermogens ontlopen elkaar niet veel), bandenmaat (26" voor de x, 27,5"voor de ST1) en meer stuurconfiguraties op de ST1.
OMNI C van de ST1x is ook wat uitgebreider (meer functies) dat die van de ST1 (OMNI bluetooth).

Ik heb beide gereden, maar vond persoonlijk de ST1x de fijnere van de twee. De kleinere bandenmaat maat dit model wat vinniger/scherper. De 27,5" banden maken de ST1 wat logger, maar wel stabieler bij rechtdoorrijden.

Beste tip is op beide te rijden en bepalen welke jezelf een beter gevoel geeft.
Voordeel van de ST1x is dat deze uitlopend is, waardoor dealers deze scherp aan kunnen bieden.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Het artikel wat je aanhaalt had ik inderdaad ook gelezen.

Het beste kan ik ze inderdaad beide zelf testen.

Ik weet ook dat de OMNI bij beide verschilt (ST1 alleen BT). Het zouden wel verschillen zijn die de keus kunnen beinvloeden (al heb ik ook gelezen dat de OMNI op de ST1 te upgraden is naar eentje met GPS/Data).

In ieder geval bedankt voor je reactie :cool2:
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Niwla, zoals TomSP al aanhaalt; uitproberen. Ik vond de ST1 lekkerder rijden. Ofwel erg persoonlijk allemaal. De uitgebreide omni mis ik niet. Verschil is bijvoorbeeld dat je je Stromer kunt traceren met de ST1x en niet met de ST1. Display geeft iets meer info, etc... Voor de rest moet je het niet vergelijken met Strava, daar is de omni, ook van de ST1x, niet voor bedoeld. De extras van de omni c zijn voor mij meer een gimmick. Het bijbetalen niet waard. Motorvermogen ligt gelijk. Ik heb samen opgereden met een ST1x en ik bemerkte weinig verschil. (voor wat het waard is uiteraard). Belangrijker vind ik een grote accu ivm het degenereren naar verloop van tijd. Een goede fm, die betaalt zich altijd terug. Oja, alle SP's hebben sinds 2018 een remlicht zoals TomSP al vermoedde. Het is verplicht. Suc6 met je afwegingen!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Bedankt voor je reactie :ay
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

TomSP schreef: 29 jan 2020, 14:52 Volgens mij moeten alle speed pedelecs vanaf 2017 voorzien van een remlicht.
Remlicht en claxon zijn verplicht op SP's per 1-1-2018.
De ST1 X 2017 heeft deze niet, de ST1 X vanaf 2018 wel :-)
TomSP schreef: 29 jan 2020, 14:52 Verschil ST1 en ST1x is met name de motor (type dan, vermogens ontlopen elkaar niet veel), bandenmaat (26" voor de x, 27,5"voor de ST1) en meer stuurconfiguraties op de ST1.
OMNI C van de ST1x is ook wat uitgebreider (meer functies) dat die van de ST1 (OMNI bluetooth).

Ik heb beide gereden, maar vond persoonlijk de ST1x de fijnere van de twee. De kleinere bandenmaat maat dit model wat vinniger/scherper. De 27,5" banden maken de ST1 wat logger, maar wel stabieler bij rechtdoorrijden.
Prima samenvatting inderdaad.
TomSP schreef: 29 jan 2020, 14:52 Voordeel van de ST1x is dat deze uitlopend is, waardoor dealers deze scherp aan kunnen bieden.
Daarmee vind ik de ST1 X op dit moment het meeste bang for buck in de hele Stromer Vloot.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
KingV
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2020, 09:35

Ik ben zelf ook in de markt voor een instap-klasse stromer (ik moet mezelf nog voorstellen in het welkomsttopic, sorry!). Wat ik wel merk is dat de voorraad ST1X bij alle leveranciers in mijn regio stilaan uitgeput raakt. Ik heb een ST1 getest, en die beviel prima (het was mijn eerste SP ooit, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal), hij zat alleen wat te rechtop. De ST1X kon ik nergens meer testen in een geschikte maat (ik ben 1m88), en om zo'n fiets ongetest van ver te laten komen lijkt me ook riskant. Het zal dus vermoedelijk de ST1 in de meest sportieve configuratie worden. Met de fietsenmaker nog eens doorspreken en dan de knoop doorhakken. Ik heb kort getwijfeld over de ST3, maar de sprong in budget is te groot.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Dag King,

Welke regio is dat waar jij het over hebt ?

Ik heb vanaf 10 febr. een ST1x Sport een week op proef (en ben ongeveer even groot als jij :D ).
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
KingV
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2020, 09:35

Lommel (Belgisch Limburg). Als je tips heb hoor ik het graag, ik kom alleen nog maar 17" frames tegen :)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Kingv, de ST1 heeft als voordeel dat het stuur tig instelmogelijkheden heeft. De stuurpen kun je ook omdraaien waardoor je veel lager komt dan alleen met 3 spacers verwijderd. Of de ST1 geschikt is ivm je lengte weet ik niet. De meningen verschillen. Feit is wel dat de L de grootste maat is(en geen XL). Suc6!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit kan trouwens allemaal ook bij de ST1 X, alleen dan is het geen officiële Stromer optie (dus geen garantie en voldoet niet aan de typegoedkeuring).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie