ST1 2019 Launch Edition

jetebo
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2018, 16:09

Hoi allen,

Momenteel in de oriëntatie fase en de st1 is een serieuze kanshebber. Ik moet vrijwel dagelijks van Arnhem naar Ede of Wageningen. Met name naar Ede is perfect qua route (N224). In de review over de st1 in een ander topic werd gesproken over een top van 46,6. Hoe is jullie ervaring met de topsnelheid in relatie tot wat je er voor moet doen en in welke stand staat je fiets dan. Vorige week werd ik overigens ingehaald door een nieuwe st1 in het geel!

Dank voor de reacties.

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die 46,6km/u (dat zal rond de 45km/u in het echt zijn) die haal je makkelijk. Waar je vooral aan merkt dat de motor niet zo krachtig is als die van zijn grotere broers, is dat je wat sneller en meer terugzakt in snelheid zodra je b.v. fink wind tegen hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je tot op heden weinig of niet op de fiets hebt gezeten, dan zul je ervaren dat het voor korte tijd 45 km/uur rijden inderdaad niet zo moeilijk is. Maar, om dat een langere tijd vol te houden, is weer een heel ander verhaal. Ook hier geldt het spreekwoord: "practise makes perfect".

Ik moet er wel bij vertellen dat ik niet een ST1 heb, maar dat met mij velen op een gemiddelde snelheid uitkomen die lager is dan 45 km/uur. Er zijn hier topics die gaan over Actieradius (even zoeken met de zoekfunctie) en je kunt gelijk zien welke gemiddelde snelheden er worden gereden.

In dit verlengde en toepasselijk bericht welk recent is gepost.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik heb wel een ST1 en die kun je qua kracht vergelijken met de ST1X waar Henri je naar verwezen heeft. Idd 45 km tik je aan, ik houd die snelheid niet vol. 42 tot 43, 44 op de omni is onder gemiddelde omstandigheden de max voor langere tijd. Bij serieuze tegenwind is 38 a 40 echt de max. Stromeur heeft gelijk dat snelheid niet alles is, een val bij bovengenoemde snelheden wil ik niet meemaken. Succes met je afwegingen. Ik vind het een lekker fietsje en tot nu toe ervaar ik en hoor ik hier op het forum geen grote problemen met dit product.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
jetebo
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2018, 16:09

Nee in die laatste paar kilometer per uur zal het niet zitten maar de route leent zich uitstekend (van de 17km enkele reis gaan er 15 rechtdoor) om heerlijk te jagen. Een ST3 lijkt me helemaal geweldig maar financieel lastiger.

Hoe zit het eigenlijk met garantie? Je hebt enkele jaren garantie maar moet je hiervoor naar je eigen FM of kun je elders een fiets aanschaffen en bij een FM in de buurt hier aanspraak op maken? Idem voor een tweedehands... Moet je dan naar de FM van de oorspronkelijke koper? Ik zie her en der namelijk nog wel eens wat aanbiedingen (of demo's) voorbij komen maar weet niet of dat handig is.

Groet,
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je eerste aanspreekpunt voor garantie/service is de Stromer dealer waar de bike oorspronkelijk is aangeschaft. Je kunt ervoor kiezen om op zoek te gaan naar wat wij hier een adopatiedealer noemen. Meer informatie over adoptiedealers vind je hier:

viewtopic.php?f=5&t=1215&p=22881&hilit= ... ler#p22803

Twee dingen op rekening mee te houden: laat je Stromer alleen door een erkend Stromer dealer onderhouden i.v.m. garantie. Een dealer mag zelf bepalen of hij jouw Stromer adopteert of niet, ze zijn dit niet verplicht. Je kunt er dus geen "aanspraak op maken". Er zijn b.v. dealers die geen Stromers adopteren wanneer deze van bepaalde prijsstunters afkomstig zijn. Informeer jezelf dus goed op voorhand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jetebo
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2018, 16:09

Helder! Dank!

De voorkeur gaat overigens gewoon uit naar kopen bij de Stromer dealer in Arnhem. Ik ben daar reeds eerder binnen gestapt en heb er een goed gevoel aan overgehouden.

T.z.t. maar eens een gedegen testrit plannen zodat ik woon-werk in de praktijk kan testen.
rasenderobotor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 apr 2019, 13:36
Locatie: Brugge
Merk SP: St1 (20) St2 (18) St5 (18)

ik ben ruim 9 maanden aan het cruisen op mijn oude st1 en heb heel wat overwegingen en testen gedaan voor ik mijn nieuwe aankoop deed. De KLever, riese en qwic zitten voor mij veel comfortabeler maar de kracht van de St5 draagt mijn voorkeur weg. Maar ja wat is de meerwaarde om elke dag 2x 45 min op een (voor mij ) ongunstige positie te zitten. Vandaar mijn keuze om bij een vertrouwd merk te blijven en een nieuwe st1 met verende vork / zadelpen en comfortstuur te bestellen. Mss komt er in de toekomst een gelijkaardige fiets qua zitcomfort in het stromer gamma uit. Het is wel nog 2 maanden wachten voor hij geleverd wordt.
St 2 2017 42000km sinds st1 2020 8500 km
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

jetebo schreef: 09 dec 2019, 22:27 Hoi allen,

Momenteel in de oriëntatie fase en de st1 is een serieuze kanshebber. Ik moet vrijwel dagelijks van Arnhem naar Ede of Wageningen. Met name naar Ede is perfect qua route (N224). In de review over de st1 in een ander topic werd gesproken over een top van 46,6. Hoe is jullie ervaring met de topsnelheid in relatie tot wat je er voor moet doen en in welke stand staat je fiets dan. Vorige week werd ik overigens ingehaald door een nieuwe st1 in het geel!

Dank voor de reacties.

Groet,
Jeroen
Tja wat is de topsnelheid, ik reed afgelopen week nog 56 km/u staand op de pedalen van de brug af met windkracht 5 mee. Maar de fiets remt je actief af boven de 49 dus dat is heel zwaar, met een racefiets had ik met dezelfde inspanning boven de 65km/u gereden. De topsnelheid tot waar de fiets nog enige ondersteuning geeft is volgens mij 48.6km/u, maar dat haal je alleen bergaf of bij hele sterke wind mee en dan moet je vrij veel doen in de sterkste stand. Een normaal tempo waarbij ik me niet helemaal uit de naad hoef te trappen is voor mij 44-45 km/u op de OMNI (met sterke tegenwind 2-3 km/u minder), dit is ook in de hoogste ondersteuningsstand.

Je gemiddelde is echter veel lager dan de kruissnelheid. Gemiddeld rijd ik 36.3 of zo (van Wijchen naar Wageningen), maar daar zitten dorpen en afremmen/langzaam rijden bij veerpont en fietsenstalling bij natuurlijk. Daarnaast gaat de fiets bij mij duidelijk langzamer (ongeveer 41 kruissnelheid, met meer inspanning) op de terugweg wanneer mijn batterij onder de 30% komt (en dat gebeurt altijd want ik rijd 56 km). Een gemiddelde boven de 40 zul je alleen redden bij een route met nauwelijks/geen stoplichten en dorpen en wanneer je de batterij niet te leeg rijdt.

Tip: Ga eens langs bij een goede dealer (de mijne, waar ik tevreden over ben, zit in Herveld: Vietz) en probeer een ST1 een paar dagen uit.
Stromer ST1 2019, rood
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Peerke,

Jou bevindingen komen ongeveer overeen met de mijne. Jij hebt echter wel reeds een pak km’s meer dan mij, aangezien mijn ww-afstand slechts 18.7 km bedraagt (19 km op de omni, dus daar zit toch wel een significant verschil van +- 2% op; hoofdzakelijk toe te schrijven aan de conti 50mm banden denk ik). De fiets voldoet voor deze afstand goed. Respect dat jij er 41 km mee afmaalt, voor die afstand zou ik persoonlijk een ST3 overwegen. Op langere stukken zou dat tikkeltje meer vermogen toch welkom zijn, maar is in mijn geval niet echt de moeite.

Wat betreft de kransjes: ik mis eerst en vooral de 14. Zonder tegenwind zou dat de versnelling zijn die ik het meest wil gebruiken, nu haal ik met kransje 15 op de Omni makkelijk 42-43km/u als ik soepel ronddraai (ik ben een man van de souplesse, rij altijd rond de 90+ omwentelingen /minuut), opschakelen naar de 13 is dan vaak al te hoog (rond de 47kml/u en dus zit je snel aan motorlimiet en dito lichte weerstand). Kortom hoger dan de 13 heb ik eigenlijk niet nodig. Ik vraag me af wie ooit de 11 gebruikt, dat is toch maar geschikt voor snelheden rond en boven de 50 km/u?

Oja, mijn verbruik ligt op 10,1 Kwh / km na 700 km, gemiddelde 35km/u.

Veel plezier nog,
Plaats reactie