Stromer ST2020 Concept Bike, mét Belt Drive

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 18 sep 2019, 20:44 Al heb je er ook bij de ST5 eigenaren een hoop die 10k klappen zonder er verder iets vanaf te weten, maar dat maakt mij persoonlijk allemaal niks uit. Ieder zijn ding.
De eigenaar van een Stromer ST3 en werkend in een restaurant zei mij deze week dat er mensen zijn die steevast altijd het duurste gerecht bestellen terwijl dat niet altijd het beste of het lekkerste is
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

mboelis schreef: 19 sep 2019, 01:21
Stromeur schreef: 18 sep 2019, 20:44 Al heb je er ook bij de ST5 eigenaren een hoop die 10k klappen zonder er verder iets vanaf te weten, maar dat maakt mij persoonlijk allemaal niks uit. Ieder zijn ding.
De eigenaar van een Stromer ST3 en werkend in een restaurant zei mij deze week dat er mensen zijn die steevast altijd het duurste gerecht bestellen terwijl dat niet altijd het beste of het lekkerste is
In restaurants zorgen ze ervoor dat de tweede minst dure wijn die is waarop ze de grootste marge per fles realiseren. Die wordt namelijk veeeeeel meer verkocht dan de goedkoopste :lol:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Ik ben zeker geïnteresseerd in een Stromer met onderhoudsvrije riem aandrijving, in de zomer is het niet zo vaak nat, maar in de winter door het natte wegdek, is regelmatig smeren van de ketting toch echt wel nodig en juist dan is het onderhouden niet zo aantrekkelijk om te doen in een koude schuur terwijl het al vroeg donker is.

De versnelling-stappen van een 5 speed Sturmey-Archer (planetair systeem) lijken inderdaad de enige drempel die de overgang onaantrekkelijk maken. Maar waar praten we nu eigenlijk over? In eerste instantie werd een stapgrootte van 25% verondersteld met een maximaal verhouding van 243%. Maar er is meer…..

Als fietser zijn we gewend aan de cassette met daarop een serie tandwielen, wij rekenen bij het beoordelen van een verzet altijd in het aantal tanden. Het liefst hebben velen een cassette met een oplopende reeks tanden in stapjes van 1 tand:

viewtopic.php?f=24&t=2888&start=10#p65240

Hoe komen we nu van de tanden naar de te verwachten verzetten van de 5-speed SA?
Als eerste wil ik opmerken dat -als je wil rekenen in tanden- 25% procent van een klein achtertandwiel niet hetzelfde is als 25% van een groot achtertandwiel: stel dat je achter 32 tanden hebt, dan is 25% daarvan 8 tanden. Heb je een tandwiel van 12 tanden, dan is het verschil maar 3 tanden. De stapgrootte, omgerekend in tanden, is dus afhankelijk van de diameter van het achtertandwiel: dus hoe kleiner het achtertandwiel, hoe kleiner de stapgrootte (in tanden gerekend dus) als de volgende versnelling 25% afwijkt van de huidige stand. Bij het planetaire systeem gaat men uit van de middelste versnelling als ‘direct drive’ (= achtertandwiel draait even snel als het achterwiel van de fiets). De overige stappen worden dus berekend als een percentage, uitgaande van de middelste versnelling. Hierbij wordt bij een 5-speed gebruik gemaakt van twee parallel lopende planetaire systemen, door de vertanding van de planeet-wielen en zon-wiel te variëren wordt de overbrengingsverhouding getuned. Er staan genoeg filmpjes op internet die dit systeem uitleggen, maar het blijft lastig zolang je het zelf niet werkelijk in je handen hebt en echt goed kan kijken/voelen/proberen.
Goed, we gaan kijken wat de fabrikant erover zegt

http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/rx-rd5

En let met name op dit tabelletje:
Afbeelding 1.png
Afbeelding 1.png (14.89 KiB) 4852 keer bekeken
Daar word je niet vrolijk van: Onder ‘gear ratio’ staat dat we bij het berekenen van de versnellings verhoudingen uitgaan van Gear-3 (direct drive) en dan in stapjes van 25% naar boven en naar beneden. Als je kijkt bij gear-2 dan doet dat zeer aan je ogen: “Gear-2 is gelijk aan Gear-3 minus 25% met een ratio van 80% ten opzichte van de 100% van Gear3”. In mijn wereld heeft een vermindering van 25% ten opzichte van 100% het resultaat: 75% (en niet 80%). Andersom geldt het wel: als je van 80 naar 100% gaat dan is de vermeerdering 25% (van 80). Ze doen bij SA wel hun best om ons op het verkeerde been te zetten. Als je doorklikt naar de specificatie dan klopt dat dan gelukkig wel:
Afbeelding 2.png
Afbeelding 2.png (39.07 KiB) 4852 keer bekeken
Hier zien we dan ook de bevestiging van de werkelijke verhoudingen tussen de versnellingen ten opzichte van de direct drive: 36% - 20% - 0 - 25% - 56%, de eerste percentages bij het vreemde ‘gear ratio’ tabelletje klopten dus wel: 64% - 80% - 100% - 125% - 156%. Hier waren we naar op zoek: nu kunnen we de tanden berekenen als we weten wat het aantal tanden van de direct drive is.
Kijken we naar het concept dat Stromer gebruikt dan valt op dat dit duidelijk verschilt van het concept van bijvoorbeeld de Riese-Muller (RM) Charger:
Afbeelding 3.png
Afbeelding 3.png (572.55 KiB) 4852 keer bekeken
Stromer gaat dus uitdrukkelijk voor een kleiner achtertandwiel met groot voorblad en RM voor een veel groter achtertandwiel en dus grotere stappen in de versnelling.
We moeten gebruik maken van de beschikbare foto’s en van de concept-belt-Stromer is nog niet zoveel beschikbaar, ik kom met het volgende:
Afbeelding 4.png
Afbeelding 4.png (669.94 KiB) 4852 keer bekeken
OK, we kennen de afmeting van het voorblad niet precies, maar met deze foto kunnen we dan toch een gooi doen naar de afmeting van het achtertandwiel van de belt-drive. De ketting van de Stromer (rechts) zit op de foto volgens mij op het zesde kransje gerekend vanaf het grootste kransje, dus de ‘21’ bij een OEM-cassette. Het lijkt erop dat de belt ongeveer dezelfde diameter heeft, hiermee zullen we het maar even moeten doen. In excel even de mogelijke opties berekenen:
Afbeelding 5.png
Afbeelding 5.png (22.32 KiB) 4852 keer bekeken
Bij een direct drive die equivalent is van een 20-kransje zijn de te verwachten virtuele kransjes dus:
13 – 16 – 20 – 25 – 31.

Door aanpassing van het voorblad kan je de 13 natuurlijk het verzet van de huidige 11 geven om zo in ieder geval de cadans van de 11 na te bootsen. Met dezelfde sprongen in tandjes zou dat dan als eindresultaat van deze studie opleveren:
11 – 14 – 18 – 23 – 29. Dit ten opzichte van de OEM:
11 – 13 – 15 – 17 – 19 …….. (– 21 – 24 – 27 – 31 – 35 – 40).

Nu rij ik altijd in stand-2 en gebruik ikzelf voornamelijk de 13 (met een grote wens naar een 12) maar ook de 15 , 17 en 19 bij optrekken na bochten en stilstand, de overige gebruik ik nauwelijks en daarom maar tussen haakjes. De 11 alleen maar als ik haast heb, maar dan in stand-3.

Conclusie is dat voor mijn gebruik de SA 5-speed niet echt een aantrekkelijke optie: ik zou slechts de hoogste 3 versnellingen gebruiken en een grote wens hebben dat daartussen nog versnellingen beschikbaar zouden zijn.
Ik feliciteer Stromer daarom met het maken van een concept belt-drive en moedig dat dan ook sterk aan, maar ik raad de ontwerpers aan om zeker voor de markt van de lage landen te overwegen een andere versnellingsnaaf te kiezen met meer versnellingen, de alfine-11 komt bijvoorbeeld veel beter in de richting. De verhoudingen van deze versnellingsnaaf zijn:

Alfine-11: 0,527 – 0,681 – 0,770 – 0,878 – 0,995 – 1,134 – 1,292 – 1,462 – 1,667 – 1,888 – 2,153 vergeleken met de hierboven beschreven SA 5-speed: 0,64 – 0,80 – 1,00 – 1,25 – 1,56

Het kan dus wel wat worden met een naafversnelling, maar dit is in combinatie met de motor nog niet op de markt beschikbaar (maar de SA 5-speed wel). Afwachten dus voorlopig en laat de Sturmey-archer 5-speed Stromer maar even voorbij gaan. Jammer dat Stromer met de 5-speed actie wel één of twee jaar gaat verspelen t.o.v. de concurrentie.

Forumgroet van Georgio
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha Geogio, mooie analyse.

N.B. de stappen tussen de versnellingen natuurlijk zijn wat ze zijn procentueel, ongeacht transmissieverhouding.

Ik besef er echter alleen door dat de SA eigenlijk nog ongelukkiger is dan ik al dacht omdat de direct drive in het midden van de versnellingsverhouding zit. Bij bijvoorbeeld een Alfine/Nexus 8 speed zit ie in de op één na hoogste versnelling die je veel zult gebruiken. Alfine 11 heeft geen direct drive maar ook daar zitten de versnellingen met met transmissieratio rond de 1 in de hoge versnellingen. Dit zullen de versnellingen zijn waar je in een plannetaire hub relatief weinig verliezen hebt omdat dat ontstaat vanuit snelheidsverschil tussen wiel en aandrijflijn.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Georgio schreef: 19 sep 2019, 15:24 Conclusie is dat voor mijn gebruik de SA 5-speed niet echt een aantrekkelijke optie: ik zou slechts de hoogste 3 versnellingen gebruiken en een grote wens hebben dat daartussen nog versnellingen beschikbaar zouden zijn.
Ik feliciteer Stromer daarom met het maken van een concept belt-drive en moedig dat dan ook sterk aan, maar ik raad de ontwerpers aan om zeker voor de markt van de lage landen te overwegen een andere versnellingsnaaf te kiezen met meer versnellingen, de alfine-11 komt bijvoorbeeld veel beter in de richting. De verhoudingen van deze versnellingsnaaf zijn:
Ik heb de indruk dat andere producenten van SP hun huiswerk beter hebben gedaan, geen nood tot felicitaties dus
Het kan dus wel wat worden met een naafversnelling, maar dit is in combinatie met de motor nog niet op de markt beschikbaar (maar de SA 5-speed wel). Afwachten dus voorlopig en laat de Sturmey-archer 5-speed Stromer maar even voorbij gaan. Jammer dat Stromer met de 5-speed actie wel één of twee jaar gaat verspelen t.o.v. de concurrentie.
Absoluut
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 18 sep 2019, 20:44 Voor de opvolgers van de ST3/ST5 verwacht ik meer van Stromer.
Ben nog steeds nieuwsgierig wat je dan zoal verwacht.... :?:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Georgio schreef: 19 sep 2019, 15:24
Stromer gaat dus uitdrukkelijk voor een kleiner achtertandwiel met groot voorblad en RM voor een veel groter achtertandwiel en dus grotere stappen in de versnelling.
Houd er rekening mee dat bij de R&M, en dat voor alle Bosch middenmotoren, het voorste blad niet hetzelfde toerental heeft als de trappers, dat is de reden dat het voorste blad veel kleiner is.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Daniel1975 schreef: 18 sep 2019, 21:16 En ik vrees voor een prijsopdrijvende 12sp AXS groep.
waarvan je waarschijnlijk ook slechts 6 versnelling gaat gebruiken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Jins schreef: 22 sep 2019, 16:12 Houd er rekening mee dat bij de R&M, en dat voor alle Bosch middenmotoren, het voorste blad niet hetzelfde toerental heeft als de trappers, dat is de reden dat het voorste blad veel kleiner is.
Als ik het goed begrijp is dit een van de aanpassingen van de 4de generatie Bosch motoren. Cf bijv de nieuwe R-M’s (bijv https://www.r-m.de/nl/modellen/superdelite/, maar je hoort het ook terugkomen in verschillende video’s van o.a. Propel bikes).
Of die nieuwe motoren voor het overige veel bijbrengen kan ik niet inschatten. Ik lees wel dat ze nu beter tot 45 zouden ondersteunen.
Gewoon goed dat de concurrentie blijft spelen.
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Dat is volgens mij al heel lang zo hoor een klein tandwiel bij meerdere Bosch middenmotor fietsen voor.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie