Stromer ST2020 Concept Bike, mét Belt Drive

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Benieuwd hoeveel mensen dit gaan kopen en er dan achter komen dat 5sp niet prettig is....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De onervaren fietser gaat dat niet merken. Die mensen rijden nu toch al continu op de 11 en die hoor je niet totdat de 11 en hun ketting eraan zijn ("moes nie moge voor zon dure fiets"). Die stappen over op een riem zodra de kans zich voordoet, en dat is dus nu.

Voor de veeleisende Stromeraars en voor mensen die niet na een paar maanden met knieklachten bij de dokter zitten, zijn de stappen van deze 5-speed inderdaad te groot.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Daniel1975 schreef: 17 sep 2019, 11:33 Benieuwd hoeveel mensen dit gaan kopen en er dan achter komen dat 5sp niet prettig is....
Mijn ervaring is, dat als mensen een aankoop doen van 5 ruggen moeilijk toegeven dat ze een miskoop gedaan hebben. Ja, pas bij de volgende aankoop..die dan geen 5 speed is.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 17 sep 2019, 10:24 Dat is niet waarschijnlijk, maar zeker het geval. Toch gaan heel veel mensen vinden dat dit sterk opweegt tegenover onderhoud van ketting.
Ik zie geen enkele reden waarom deze fiets meer zou verbruiken dan een andere. Het volledige vermogen van de achterwielmotor wordt overgebracht zonder het minste verlies. Alleen het vermogen dat via de pedalen wordt weggetrapt door de fietser zal ten dele afgeroomd worden, en er misschien zelf voor zorgt dat de ondersteuning ietsje minder enthousiast is, en je dus minder snel gaat rijden, en minder verbruiken
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat , evt, extra verbruik was vermeld met een R&M, dus middenmotor.
Een middenmotor kan efficiënter werken dan een DD motor.
Je moet het geheel bekijken, aandrijving, versnellingen, motor, en de efficiëntie van het geheel. Een ketting "kan" efficiënter werken maar dat wil niet zeggen "dat" ze efficiënter werkt (afh van het onderhoud). En laat het nu net het onderhoud zijn (met de hieraan verbonden kosten) dat velen afschrikt en velen bereid zijn enkele % toe te geven op efficiëntie wat voor velen (die geen onderhoud doen/laten doen) zelfs geen toegeving is.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jins schreef: 18 sep 2019, 00:21 Dat , evt, extra verbruik was vermeld met een R&M, dus middenmotor.
Een middenmotor kan efficiënter werken dan een DD motor.
Je moet het geheel bekijken, aandrijving, versnellingen, motor, en de efficiëntie van het geheel. Een ketting "kan" efficiënter werken maar dat wil niet zeggen "dat" ze efficiënter werkt (afh van het onderhoud). En laat het nu net het onderhoud zijn (met de hieraan verbonden kosten) dat velen afschrikt en velen bereid zijn enkele % toe te geven op efficiëntie wat voor velen (die geen onderhoud doen/laten doen) zelfs geen toegeving is.
De context van de zin was duidelijk, door de riem van de ST2020 zal die meer verbruiken dan een ST1, net zoals dat het geval is bij een R&M (met riem). En dat is dus niet het geval.

Het feit dat ik niet zo geïnteresseerd ben in een riemaandrijving heeft trouwens niet met vermeende vermindering van efficiëntie te maken, wel met het ontbreken van een systeem met voldoende kleine, incrementele schakelstappen op de systemen die nu worden aangeboden. En de ST2020 is op dat vlak echt wel een draak van een fiets, 5 overbrengingsverhoudingen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Hij is ook niet voor “ons soort fietsers” bedoeld. Wij stellen te hoge eisen aan de juiste verzetten.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Is bekend wat de verzetten zijn op de 2020? Oftewel, met welke tandwielen zijn ze te vergelijken op de huidige modellen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee, het is een 5-speed met vrij grote verzetten. Even stukje terugscrollen in dit topic:

viewtopic.php?f=13&t=2958&start=10#p67040
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Eigenlijk zou het helemaal geen punt zijn geweest als het een 5 speed met kleine stapjes tussen de verzetten was geweest. Typisch rij je 90% van de tijd toch in hoogste versnellingen en met elektrische ondersteuning kom je ook wel een heuvel op. Het zijn die grote stappen die het minder maken.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie