Continental banden lopen aan

Rikkus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:57

Nadat de HALL sensor het had begeven in minder dan een jaar en bij 9650km heb ik meteen de cassette, ketting en buitenbanden laaten vervangen toen er onder garantie een nieuwe motor werd ingezet. Ik ben overgestapt van Schwalbes naar Conti's en dat bevalt heel goed op het gebied van grip en geluid, deze banden zijn echt veel stiller dan de schwalbes en als je hard remt geraak je niet meteen in een slip zoals bij de big ben's dus dat gaat goed. Wat niet goed gaat is dat het lijkt dat deze Continental banden hoger zijn dan de schwalbes en aanlopen op de binnenkant van het spatbord. Bandenmaat geeft geen verschil aan maar toch loopt het aan...iemand een idee? (ik zou er lucht uit kunnen laten lopen maar dat is niet de bedoeling vanwege de verhoogde rolweerstand en dito stroomverbruik

ST1 2018, MO33 en 10k+ kilometers
ST1 MO33
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Het kan goed kloppen dat de Conti's ondanks dezelfde maatgeving toch een ander loopvlak hebben door de opbouw van de band.
Enige optie is het spatbord (met de kentekenhouder) proberen op te hogen.
Op mijn ST2 had ik bijv. deze: Bagagedrager uitvulblokjes
Hiermee lifte ik bagagedrager waar het spatbord aan hing, een paar mm op. Daarnaast moet je kijken naar je kentekenhouder hoe die klemt aan de binnenzijde van je achterspatbord en daar dus aan kan lopen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Rikkus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:57

Tks J3R! Idd een mooie suggestie. Ik zal vanavond eens kijken.
ST1 MO33
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

:ay
Let ook op de "giethaartjes" van de band, als deze vlak langs de liggende achterbrug lopen (afhankelijk van gekozen breedte) dan moet je ze afscheren. Zie: Giethaartjes
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 26 aug 2019, 17:14 :ay
Let ook op de "giethaartjes" van de band, als deze vlak langs de liggende achterbrug lopen (afhankelijk van gekozen breedte) dan moet je ze afscheren. Zie: Giethaartjes
Ligt eraan welke Conti banden de OP heeft. Die giethaartjes zitten bij mijn weten alleen op de winterConti's, niet op de Top Contact en City Contact banden bijvoorbeeld. Ik gok niet dat de OP de winterConti's heeft, aangezien hij stelt dat zijn banden stiller zijn dan de Grote Ben's.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Heb je ook aan de bandenspanning gedacht. Te hoge spanning kan ervoor zorgen dat de band gaat aanlopen. Experimenteer daar mee.

Mijn Amsterdamse FM was een keer naar België omdat een band aan liep. Hij kon niets vinden en vroeg uiteindelijk aan de eigenaar of hij nog wat aan zijn fiets had gedaan. Nee, alleen nieuwe banden. Dat was het probleem, te hoge bandenspanning. Spanning lager en probleem weg.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Ik vermoed dat TS de Contact Plus City banden er op liggen heeft. Heb deze er nu ook op liggen ter vervanging van mijn Top Contact II banden. Mijn achterste spatbord moest ik daarom ook een stuk hoger zetten (dmv die opvulblokjes) aangezien er nog weinig speling was. Het loopvlak van die Contact Plus City's is veel 'boller' dan die Top Contact II banden...
FreddyH schreef: 26 aug 2019, 18:52 Ligt eraan welke Conti banden de OP heeft. Die giethaartjes zitten bij mijn weten alleen op de winterConti's, niet op de Top Contact en City Contact banden bijvoorbeeld. Ik gok niet dat de OP de winterConti's heeft, aangezien hij stelt dat zijn banden stiller zijn dan de Grote Ben's.
Die giethaartjes zitten ook op de Contact Plus City's hoor, maar deze zijn korter dan de giethaartjes op de winterconti's en komen niet in contact met het frame.
En ze zijn stil aangezien het loopvlak redelijk glad is (geen 'noppenprofiel' zoals die Big Ben's) :D
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Welke contis zijn erop gezet? Want volgens mij zijn er geen contis met precies dezelfde maatvoering als de originele BB die erop zitten.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Rikkus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:57

Conti's zijn idd de Contact Plus City en ben idd ook tot de conclusie gekomen dat ik m'n achterspatbord hoger moet zetten. Moet wel zeggen dat dit heerlijke bandjes zijn in vergelijking met de Big Ben's, veel meer grip en stil en als ik nu nog op 3.5bar kan rijden dan ben ik meer dan tevreden...

Dank voor de reakties en ik ga de opvulblokjes bestellen.
ST1 MO33
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Het zou gewoon moeten passen.
Ik reed met dezelfde banden op de ST1 en op 3,5 bar liepen ze niet aan.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie