Pagina 1 van 4

Speling achterwiel

Geplaatst: 25 aug 2019, 22:11
door JulesM
Ik heb nu ruim 10.000 km gefiets met mijn Stromer ST1t uit 2016. Van de week fiets even langs de FM gebracht wegens speling op achterwiel. Nu blijkt speling nog niet een heel groot probleem, maar bij verdere toename moet het motor gedeelte vervangen worden omdat lagers geintegreerd zitten. Nu lijkt me dit een raar verhaal anders wel een ontiegelijk ontwerpfout om het hele motorgedeelte (met as) te moeten vervangen wegens slijtage op lagers van een paar euro. Heeft iemand al eens de lagers vervangen in het achterwiel? Balhoofdlagers hebben trouwens ook hun langste tijd gehad!

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 25 aug 2019, 22:18
door Stromeur
De achterwiellagers zitten inderdaad geïntegreerd in de motor, dus als je daar speling op krijgt die te erg wordt, dan moet de complete motor inclusief het wiel worden vervangen. Volgens mij is dit bij de huidige modellen nog steeds zo. Bijna alle oudere Stromers hebben wel iets aan speling bij het achterwiel. Kun je rustig nog een tijd mee doorrijden.

Dat het balhoofdlager na 10k km zijn beste tijd gehad heeft, dat is niet zo vreemd. (Zeker niet als ze tussentijds nooit opnieuw zijn ingevet en afgesteld.) De balhoofdlagers zijn eenvoudig los te vervangen.

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 25 aug 2019, 22:29
door JulesM
Dat is toch vreemd dat je het complete wiel moet vervangen als je de achterwiel lagers kapot hebt. Is dit een ontwerpfout? De FM zei dat ze bij erger wordende speling toch gaan proberen de lagers te vervangen in de motor, zij dachten dat ze dat kunnen!

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 25 aug 2019, 22:41
door Stromeur
Een ontwerpfout kun je het niet noemen, het is bewust zo gedaan en volgens mij is dit bij de huidige modellen nog steeds zo. Waarom Stromer het zo doet is mij ook een raadsel. Al is het wel zo dat ik (relatief) weinig lees dat een motor vanwege speling op de lagers moet worden vervangen.

Probleem is ook: Stromer repareert niet, maar vervangt. En ze vervangen geen onderdelen, maar complete modules. Zoals b.v. een volledige balhoofdlagerset, terwijl je aan twee nieuwe lagers genoeg hebt, de controller als alleen de MCU naar z'n grootje is, de cassette terwijl je alleen op de 11 doortrapt, rammeltje in de lader = nieuwe lader en de motor wordt niet uitgespaakt, dus je moet bij een kapotte Hall-sensor de motor inclusief wiel vervangen.

Heel leuk binnen garantie, reparatie gaat op deze manier veel sneller (dat wordt nogal eens vergeten), maar buiten garantie ben je het bokje.

Dit beleid zie ik al jaren bij steeds meer fabrikanten in alle sectoren. Niemand weet nog hoe die een soldeerbout moet vasthouden, dat is kennelijk te duur geworden. Van die wegwerpcultuur ben ik geen voorstander, al hebben we dit wel zelf in de hand gewerkt. Want alles moet tegenwoordig Gisteren en Gratis. Maar als consument ben jij in dit geval financieel zwaar de dupe. Zo'n lager is tientjeswerk en een motor inclusief wiel kost voor een ST1 volgens mij nog steeds dik over de 1000 euro.

Je zou er juridisch werk van kunnen maken, want de te verwachten levensduur van een brushless Stromer motor is (naar mijn idee) veel langer dan 10.000km.

Maar ik zou eerst afwachten hoe lang je hier nog mee door kunt rijden. Mijn ervaring is: lang. En daarna ben ik benieuwd of jouw dealer de lagers daadwerkelijk kan vervangen. Dat zou geweldig zijn.

Ik heb ook weleens voorbij zien komen dat er refurb motoren in omloop zijn (wat erop wijst dat er wél gerepareerd wordt, alleen niet om klanten rechtstreeks te helpen). Die zijn goedkoper dan nieuwe. Daar zou je je dealer ook eens naar kunnen vragen.

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 25 aug 2019, 23:45
door Jins
Het is geen ontwerpfout, Stromer vervangt geen onderdelen (= kosten/baten analyse). De motor behuizing is van aluminium, lagers zijn lagers en die zijn er ooit ingezet, die kunnen er dus ook weer uit. Dat het moeilijk kan zijn is een feit, na enkele jaren kan zich dat goed vast zetten (staal/aluminium/natuurelementen) en als je niet de juiste tools hebt kan je zelfs je motor behuizing kapot doen en heb je niets gewonnen. Het is een hoop werk, spaken van één motor helft losmaken, die helft van de as trekken, andere helft as uitdrukken en dan beide lagers er uit zien te krijgen en vervangen zonder beschadigingen, zaakje terug monteren, spaken, wiel rond maken en uitlijnen... Als je dat moet laten doen aan 50€/h met het risico er niet te komen door schade aan 1 of beide motor helften kost een nieuw wiel voor Stromer minder. Dat kost Stromer hoogstens 300€, niet waard er iets aan te (laten) doen. En zo zijn we terug bij de wegwerp cultuur of de kosten/baten analyse.

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 12 sep 2019, 20:49
door JulesM
Nieuw achterwiel kost 1270 euro! Dus belachelijk ontwerp als je versleten 3 euro lagers moet vervangen door het kopen van een compleet nieuw wiel! Voorwiel kunnen lagers gelukkig wel vervangen worden evenals balhoofd. En ik heb het nog niet eens gehad over de speling op de schlumpfdrive! Als je dit buiten de garantie treft is je fiets feitelijk total loss omdat de kosten de economische waarde sterk gaat overtreffen

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 12 sep 2019, 21:16
door Peerke1960
Reden te meer om toch voor een verlengde garantie te opteren. Mits deze lagers niet als een slijtageonderdeel gezien worden. Dit kan nog binnen twee jaar na aankoop begreep ik van de fm.

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 12 sep 2019, 21:22
door Daniel1975
Stromeur schreef: 25 aug 2019, 22:41
Probleem is ook: Stromer repareert niet, maar vervangt. En ze vervangen geen onderdelen, maar complete modules. Zoals b.v. een volledige balhoofdlagerset, terwijl je aan twee nieuwe lagers genoeg hebt.
Zijn die niet gewoon te vinden bij de lokale lagerboer? SKS heeft heeeeeeel veel lagertypes, neem toch aan dat Stromer ergens gewoon een bestaande maat heeft gepakt.

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 12 sep 2019, 21:27
door Stromeur
Ja hoor, die balhoofdlagers zijn gewoon los te krijgen.

Re: Speling achterwiel

Geplaatst: 12 sep 2019, 21:29
door JulesM
Peerke1960 schreef: 12 sep 2019, 21:16 Reden te meer om toch voor een verlengde garantie te opteren. Mits deze lagers niet als een slijtageonderdeel gezien worden. Dit kan nog binnen twee jaar na aankoop begreep ik van de fm.
Moet je even uitleggen. Ik heb nooit een mogelijkheid voorgelegd gekregen om mijn stromer garantie met 3 jaar te verlengen! Dat had ik uiteraard gedaan als het me verteld was!