Review: de nieuwe Stromer ST1

Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik heb alleen niet opgelet op welke maat ST1 ik heb gereden. Was een comfort frame. Mijn ST1X is 20inch. En er zat nog geen bodyfloat op, dus t kan nog veel beter.
Ben volgens mn paspoort trouwens 1.85.... Lang niet meet gemeten. :bn:
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
rasenderobotor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 apr 2019, 13:36
Locatie: Brugge
Merk SP: St1 (20) St2 (18) St5 (18)

Na veel wikken , wegen en testen oa st3 st5, lijkt de meest passende toekomstige fiets een St1 met verende vork en pos 6 stuur. Dit in combinatie met verend zadel en 929bat. Maar dan net die twijfels ivm de power. Je zou verlangen naar een comfort st1 fiets met de power van st5 motor. Hoe ver staat de st1 tov de rivaal qwic rd11?
St 2 2017 42000km sinds st1 2020 8500 km
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

viewtopic.php?f=23&t=1872&start=10
Kijk hier eens in dit draadje
Gisteren reed ik met forse tegen wind (4) 37 tot 40 op de omni. Terug ging het sneller (43 tot 46 op de omni) Kanttekening is dat ik nog niet echt een gewend ben om lange afstanden te stromeren ;)
Dit zijn geen gemiddelden maar topsnelheden waar het kan.
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 01 okt 2019, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
rasenderobotor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 apr 2019, 13:36
Locatie: Brugge
Merk SP: St1 (20) St2 (18) St5 (18)

Konfiguration_ST1 (1).pdf
(248.13 KiB) 469 keer gedownload
Vandaag besteld bij Maes Hooglede. Levering 02.02.2020
St 2 2017 42000km sinds st1 2020 8500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooie configuratie :ay Geveerde voorvork, accu upgrade. Ik zag toevallig vandaag een foto van de Dark Grey ST1 op Insta voorbij komen, ziet er strak uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rasenderobotor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 apr 2019, 13:36
Locatie: Brugge
Merk SP: St1 (20) St2 (18) St5 (18)

Stromeur schreef: 02 okt 2019, 23:11 Mooie configuratie :ay Geveerde voorvork, accu upgrade. Ik zag toevallig vandaag een foto van de Dark Grey ST1 op Insta voorbij komen, ziet er strak uit.
ben genoodzaakt om te kiezen voor het donkergrijze model gezien de kleur van de verende vork zwart is, met de het verende zadelpen hoop ik mijn dagelijkse woon werkverplaatsing comfortabel zal beleven :d3:
St 2 2017 42000km sinds st1 2020 8500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik rij zelf ook met een combinatie geveerde voorvork en geveerde zadelpen (BodyFloat) op mijn ST2 S en ik vind het heerlijk. Gun je zelf wel even goed de tijd om de vering voor en achter naar wens af te stellen. Dat kost je een paar ritjes, maar daarna wil je nooit meer zonder.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kaayman52
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Mijn eerste reactie op de nieuwe versnellingsgroep op de ST1 was "hoe durven ze een groep van $125 op een fiets van boven de 4K te schroeven". Zelfs mijn hardtail MTB van 1000 euro heeft een Shimano SLX... Heb inmiddels ook even "gevoeld" aan de versnellingsgroep van een ST1 in een winkel. Het is inderdaad een beetje klik-klak. Nu vond ik nog een aardige review van wat dezelfde groep lijkt:

https://www.pinkbike.com/news/review-mi ... train.html

De reviewers zijn best enthousiast over de groep:

"The most value-oriented drivetrains tend to get overlooked, but they do something well – they get you out and riding. I thought that I would be eager to pull this off of my bike and get back to 12-speed, but two months later I've proved myself wrong. Advent works better than it should given its price. It's functional, inexpensive, and bombproof. It's the best option I've ridden for a drivetrain on a budget."

Hoewel goedkoop vinden ze het ook een zeer robuuste groep. En dat is wat Stromer waarschijnlijk wil bereiken - iets wat niet snel stuk gaat. Dus goedkoop kan inderdaad best goed passend zijn. Ik kan volgende week een keer proefrijden en dan ga ik het ervaren.
ST3 L Black
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Beste Stromers,

Vorig weekend heb ik eindelijk m’n ST1 LE kunnen afhalen. Het duurde wat voordat het COC-document van de douane en vervolgens m’n nummerplaat er was. Dan was m’n dealer ook nog in jaarlijks verlof, waardoor ik m’n fiets een maandje later dan gepland mee naar huis mocht nemen.

Zoals hier ook al aangehaald had ik wat problemen met de installatie en upgrade van de app. Het is allemaal niet zo duidelijk en werkt niet soepel. Gelukkig hadden hier al enkelen wat ervaringen gedeeld, of de zoektocht zou nog langer geduurd hebben. Dat kan en moet absoluut beter!

Na drie ritten ww-verkeer (19km enkel) zijn dit m’n eerste ervaringen: De fiets rijdt zoals verwacht. De koppel bij het optrekken is meer dan goed (staat wel op maximaal) en voor je het weet zit je aan een snelheid van 35+ km/u. Wanneer de wind lichtjes meezit, is 45km/u geen probleem. Bij sterkere wind achter, zit je snel aan de limiet van 47-48Km/u en voel je dat de motor nog een pak marge heeft. Bij een lichte tegenwind haal je dan nog wel de 40Km/u.

Bij een sterke tegenwind daarentegen, zoals gisterenmorgen een stuk van 5 beaufort zonder enige beschutting, haalde ik maar net de 35Km/u. Ik moet er wel bij vertellen dat dit vlak bij de start was en ik dus nog koude benen had. Hierin zal een ST2/3/5 dan wel beter scoren.

Wat betreft de geometrie: hij zit goed, maar het is op het nippertje. Ik ben 1m80 en zou het niet aanraden aan langere personen, tenzij je graag heel rechtop zit. Ik heb de stuurpen laten omdraaien, de drie spacers in het stuur er uitgehaald en gekozen voor het meest sportieve stuur + langste stuurpen. En dat is net goed voor mij (en dan heb ik nog relatief korte armen). Ik kijk later nog eens voor Inner Bar Ends voor nog ietsje extra aerodynamica. Ik heb er ook al combi-spd pedalen op geplaatst. Dat rijdt zoveel soepeler voor langere afstanden.

over de banden ben ik heel tevreden, want dat zijn de Continental top contact winter :D
Vergelijken met de VeeTires zal ik pas in de loop van volgend voorjaar kunnen.

Belangrijkste minpuntje tot nu toe: het licht is absoluut niet sterk genoeg. Het Is zeer goed om gezien te worden en zelf te zien tot een snelheid van 30km/u. Maar dat is natuurlijk de bedoeling niet met deze fiets. De lichtbundel concentreert zich te veel in een beperkte rechthoek. Ik had nog een Lezyne licht van 800 lumen met een veel breder spectrum, die ik er dus noodgedwongen bijplaats.

De sprongen in de versnellingen vind ik ook te groot. Bij een normaal omwentellingsritme (85-90 per minuut) zit je met sprongen van +- 35 km/u naar 40 km/u naar 45Km/u. (ik denk tandjes 12-14-16 (?)) Dit laat ik dan bij m’n eerste onderhoudsbeurt aanpassen en plaats er en 13 en 15 tussen. Kleinste twee heb ik toch niet nodig.

groeten,
Sam
Laatst gewijzigd door Samtruwant op 15 nov 2019, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@sam, dat zijn ook mijn ervaringen. Ik heb er bijna 2000 km opzitten met de st1. Ik overweeg in het voorjaar de stuurpen om te draaien. Heb jij geen last van de uitstekende lagers, bovenop het stuur? Idd de kransjes op de cassette zijn niet ideaal: 11, 13, 15 en de rest weet ik niet. 11 gebruik ik af en toe, 13 veel en 15 is me net te snel. @ zoran is het hier niet mee eens, die heeft een ventilator van onderen😜. In het voorjaar wil ik ook de 12 en de 14 erbij. Kracht is voldoende, zeker nu ik in het donker een bochtig circuit te rijden heb. Uiteraard een extra lamp, een lezyne 1500 voor de onverlichte delen van mijn route. Net mn eerste kilometers gemaakt met de winterconti's. Wauwww, wat een verschil. Ook gekozen ivm de antilekkwaliteiten. Lek rijden is niet bepaald plezierig in dit jaargetijde (helaas ervaren) Zie het betreffende item alhier op de site
Veel plezier met de stromer! :ay
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie