Stromer ST1 2019 relaunch hoe rijdt dat eigenlijk?

pa3eke
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2019, 14:53

Vanmiddag heb ik de auto gepakt en ruim 50 min gereden naar Vietz om eens de ST1-2019 Launch edition in het echt te zien en te rijden. Zelf heb ik een ST1 die het prima doet, maar de 396Wh accu is wat krap. Ik loop sinds de aankondiging van de ST1 2019, met de gedachte rond, of om een grotere accu (630Wh) aan de schaffen voor 1200 euro, of mijn ST1 te verkopen, wat….bijleggen en gaan voor een nieuwe ST1-2019.

ST1 2019 launch edition bij Vietz
ST1 2019 launch edition bij Vietz
P1630094.jpg (948.94 KiB) 5641 keer bekeken


Enfin. De ST1-2019 (re)Launch Edition; Wat valt mij op t.o.v. mijn ST1 original: het is in mijn ogen een degelijk functioneel, wat grof, design. Geen opsmuk, logo’s, racestrepen, gouden biezen of wat dan ook. Grote wielen met dikke banden, breed, iets gebogen stuur, geen voorbladen, geen Shimano derailleur een hoog balhoofd en andere geometrie dan de ST1x die er naast staat. Dat wordt beaamt door verkoper/eigenaar, Jos. De fiets zou een rustiger stuurkarakter hebben en comfortabeler rijden dan de ST1x/ST1.
Dat zullen we nog wel eens zien. ( over zien gesproken; hier wat plaatjes https://flic.kr/s/aHsmFLQASV )

Na een kop koffie de helm op en met de ST1 2019 de winkel uit. Wat valt op; de zit. Het voelt bijna aan als een stadsfiets in vergelijk met mijn good old ST1. Lekker breed stuur met goede handgrepen. Super snel naar de 45 km per uur. Iets dat op mijn eigen ST1 niet makkelijk gaat. Die gaat rap naar de 35 a 38 km/u, maar daarboven is het trappen geblazen. Verder ervaar ik een totaal ander stuurgedrag. De ST1 2019 gaat lekker rechtdoor. Minder wendbaar zoals Jos vertelde. Ik vind het niet storend. Wel lekker eigenlijk. De fiets voelt erg veilig aan. De derailleur schakelt wat minder soepel dan ik gewend ben. 'Goedkoop', lawaaiig en trager. niet lekker. Remmen doet ie als een formule 1 auto. Echt goed en prima te doseren.
Ik schakel tussen de drie ondersteuning niveaus op het schakelaartje boven het linker handvat. Dit laat zich prima bedienen. Standje 3 is kicken, 2 is normaal en 1 voelt als een licht trappende sportfiets. De maximale afstand wordt direct zichtbaar op het display in de bovenbuis. Van 52km naar 62km naar 162km in de laagste ondersteuning. Het display is goed af te lezen. Het is wel bewolkt, dus ik weet niet wat het met zonlicht doet, maar ik schat zo in, dat dat wel snor zit
lekker stuurtje
lekker stuurtje
IMG_3753.jpg (1.37 MiB) 5635 keer bekeken
.
Omdat de ST1x her en der nu voor aantrekkelijke prijzen de deur uit gaan. (Wellicht door de komst van de ST1 2019 launch, werd ik nieuwsgierig hoe de ST1x nu rijdt t.o.v. deze verse ST1 2019 instap. Geen enkel probleem voor Jos. De ST1x werd al op hoogte gezet voordat ik er erg in had.
Hup de winkel uit. Wat een smal stuur met (te) dunne handvatten, sportieve zit, zoals ik gewend ben en wat hobbelt die klinkerweg! Dat was mij op de ST1 2019 totaal niet opgevallen. Het rijden voelt heel anders aan. Het eerste wat in mij opkomt is; minder solide, minder safe? Het schakelt weer als een zonnetje.. Ook trap ik zo boven de 40 km/u. Hoewel het lijkt alsof het iets trager gaat dan de ST1 2019. De ondersteuning van de ST1 2019 lijkt iets natuurlijker aan te voelen. Verder is het weggedrag van de STx exact als mijn eigen ST1. Remmen gaat goed maar van de ST1 2019 vind ik beter.

Conclusie: Ik geef de voorkeur aan het meer comfortabele en stabiele rijgedrag van de ST1 2019 t.o.v. mijn ST1. Het schakelen vind ik minder. Hoewel Jos aangeeft dat de derailleur makkelijk vervangen kan worden door een Shimano. De rechtop zit is mij wat TE rechtop maar dat kan makkelijk aangepast worden. Jos stelde nog voor om het stuur wat lager te stellen maar dat vond ik te veel moeite. Wellicht had ik dat toch moet laten doen. Ik heb nu het stadsfiets gevoel in het hoofd. De algehele afwerking oogt wat grof, minder verfijnd. De remmen zijn top.

Ga ik mijn ST1 uit 2013 met nog goede 396Wh vervangen voor de ST 2019 launch edition? Mwah.. Ik weet het nog niet. Het schakelen zit mij wat dwars en alleen een nieuwe 630Wh accu voor mijn ST1 kost 1200 euro. Leg ik daar nog eens 1925 euro bij dan heb ik een fonkel nieuwe ST1 2019 met accu van 814Wh… Dat dan weer wel.. Ik ga er een nachtje over slapen..

Jos, bedankt voor de bijzonder prettige ontvangst en ter zake kundige informatie!

Oh ja, op de ST1 2019 zat nog een wel sticker met de tekst 'rijdbaar prototype'. Wellicht toch nog racestrepen op het productiemodel?

Hieronder een linkje met wat plaatjes.
https://flic.kr/s/aHsmFLQASV
Stromer ST1, 396Wh, woonwerk 13km enkel en veel 'fun' ritjes
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een Deore 9sp derailleur + shifter heb je al voor €80.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Op een 9 speed zit ook een dikkere ketting. De kettinglijn zal bij gebruik van meedere tandwielen, vergeleken met de 11 speed, wel wat schuiner lopen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Mooie review! En wat heeft die extra nachtrust/denktijd nu beslist?
Laatst gewijzigd door Stromer9000 op 04 aug 2019, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 04 aug 2019, 08:36 Op een 9 speed zit ook een dikkere ketting. De kettinglijn zal bij gebruik van meedere tandwielen, vergeleken met de 11 speed, wel wat schuiner lopen.
De grootste en kleinste gebruik je sowiso niet. Denk dat het wel meevalt.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 04 aug 2019, 08:36 Op een 9 speed zit ook een dikkere ketting.
Even opgezocht, dat verschil in breedte is echt wel significant:

Code: Selecteer alles

[*]9-speed = kettingbreedte 6.6-6.8 mm
[*]11 speed = ketting breedte  5.5 mm
Je zou zo'n ketting + tandwielen dus echt wel significant sterker kunnen maken tov de 11-speed die wij hebben op onze ST2/ST3/ST5
En 9 versnelling is meer dan voldoende
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

12-13-14-15-16-18-23-27-32
Waar kan ik tekenen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 04 aug 2019, 11:01 Waar kan ik tekenen? :mrgreen:
Op een willekeurig velletje papier? :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Daniel1975 schreef: 04 aug 2019, 11:01 12-13-14-15-16-18-23-27-32
Je kan op je ST3 perfect switchen naar een 10-speed 12/30 cassette, dan heb je : 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
pa3eke
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2019, 14:53

Daniel1975 schreef: 04 aug 2019, 10:05
Henry schreef: 04 aug 2019, 08:36 Op een 9 speed zit ook een dikkere ketting. De kettinglijn zal bij gebruik van meedere tandwielen, vergeleken met de 11 speed, wel wat schuiner lopen.
De grootste en kleinste gebruik je sowiso niet. Denk dat het wel meevalt.
Ik gebruik de grootste regelmatig om mijn kleine accu van 396Wh met een beetje workout via de recup weer vol te trappen...
Stromer ST1, 396Wh, woonwerk 13km enkel en veel 'fun' ritjes
Plaats reactie