Keuze lastig: ST1, ST1 X of ST2

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Vandaag mijn ST1 weer ingeleverd na de testweek. Hij is goed bevallen. Alleen zit ik nog met bereik. Deze week had ik met 10 km harde tegenwind ongeveer 50% accu opgebruikt. Dat is ongeveer 260 Wh. Voor 30 km heb je dus te kort aan een 620 Wh accu. Dus ook maar even een proefrit gemaakt op ST1X waar een grotere accu in kan. Dat viel me een beetje tegen. De motor heeft meer kracht maar proefde ik niet. Om het plaatje daarna compleet te hebben ook nog een ritje op de ST2 gemaakt. Dat beviel beter :D
Met ongeveer dezelfde inspanning reed ik met de ST1 40 km/u, met de ST1X 36 km/u en met de ST2 45 km/u.
Daarna nog geverifieerd met een tweede ST1X. Ik kwam toen op 38 km/u. Ook de ondersteuning op 1 was heel laag. Je moest flink meefietsen om boven de 20km/u te komen. Met de ST2 fietste je gelijk 25 km/u.
Ook met de ST1 met ondersteuning op 1 kwam je makkelijk op 25 km/u. Ik heb op de ST1 de sensor wel hoog gezet, op 80.
Een tweede accu meenemen op de ST1 is wel een optie maar wel weer "gedoe".
Nog maar eens laten bezinken....
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Er staat nog een goede st2 op marktplaats. 5 ruggen.

Ik snap echt niet hoe je tot 36 km per uur komt op de stx1. Als je je voeten laat zakken ga je 40...trap je mee snel 43...en 45 met wat trappen meer. Je moet wel de rem loslaten he

En wat maakt standje 1 nu uit? Met 2 kun je alles instellen wat je wilt.....

Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Louis_ST? schreef: 16 sep 2017, 14:20 Met ongeveer dezelfde inspanning reed ik met de ST1 40 km/u, met de ST1X 36 km/u en met de ST2 45 km/u.
Hoe was de gevoeligheid van de trapsensor ingesteld op de ST1 X? 50% of 80% is echt een wereld van verschil.
Louis_ST? schreef: 16 sep 2017, 14:20 Een tweede accu meenemen op de ST1 is wel een optie maar wel weer "gedoe".
Of je neemt je lader mee naar je eindbestemming, is minder groot en zwaar. Of je legt een tweede lader op je eindbestemming. Dat doe ik nu ook met mijn ST1 X met 618 Wh accu op mijn werk. Een tweede lader kostte me 229 euro, een 814Wh accu had me 1650 euro gekost, een 983Wh accu 1990 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Lader moet ik al meenemen. 60 km heen en weer ga ik niet redden als het al discutabel is om 30 km te halen.
Ze hadden de gevoeligheid van de trapsensor op vol gezet.
Misschien is de afwijking van de leen ST1 groot (en groter dan van de ST1X).
Ik had volgens de fiets 31,3 km afgelegd. Als ik de fietsroute in google map maak, zegt google maps 28,6. Dat is een afwijking van 9%.
Dat betekent dat 40 km/u op de teller in werkelijkheid 36,4 is.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Die St1X snelheid snap ik helemaal niet. Ga helemaal met Anne Wim mee: zonder enig zweet is 35 km/h zo te halen; met inspanning 40 km/h en met werken erboven (en dat lijkt exponentieel te gaan.....).
En na 7500 km met een GEMIDDELDE van 37 km/h mag ik daar een mening over hebben.

Wederom gelijk aan Anne Wim: standje 1 is voor mij aanwezig op de display maar nog nooit gebruikt......
Stand 2 gebruik ik eigenlijk alleen als ik naast mijn betere helft Stromer (op haar Flyer HS).....maar dan blijf ik tenminste een beetje bij haar...
Standje 3 is mijn standaard stand: "aan-en-gaan".
Met MAX ondersteuning en max op de pedalen ben ik best rap en haal ik mijn 60km bestemming op 1 accu-lading. Heb altijd een 2e accu bij me en een lader op werk dus zit nooit zonder. Vooral de tegenwind bepaalt of ik het haal of niet.
Afgelopen woensdag was het windkracht 7-8 en heb ik weer max geprobeerd. Geen kans in die wind maar toch een gemiddelde van 33 km/h over een bizar traject afgelegd. In DIE omstandigheden was mijn accu al leeg na 48 km; maar ik durf deze tegenwind in de buitencategorie te plaatsen en zie dit niet als standaard.

Graag het advies van Stromeur volgen: check je trapsensor-instelling. Zet die op MAX en ga er voor.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mocht een afwijking in de gegevens op de dispay hier (mede) schuld aan zijn, dan nog zou je de verschillen in motorkracht en koppel tussen de ST1, ST1 X en ST2 meteen moeten voelen. Zeker als je een week op een Stromer ST1 hebt gereden, want dan heb je die toch goed in de benen.

Toen ik na een maand of twee op de ST1 X een proefrit op de ST2 S maakte, voelde ik meteen hoe snel ik veel sneller ging. Het hogere vermogen en zeker het hogere koppel waren echt direct merkbaar. Ik heb voor die constatering nog geen seconde op de display hoeven kijken.

Verder eens met Anne Wim en Reinout: op de ST1 X hoef je alleen maar een paar keer je voet te laten zakken en je rijdt met twee vingers in je neus 36 a 37km/u, beetje lekker meetrappen en je komt zo op 39 a 40km/u. Ga je werken, dan kan alles tot ca. 47/48km/u (daarna gaat door de begrenzing de ondersteuning niet zo lekker meer meewerken). Ik haal, met mijn mwah-conditie, met windkracht 4 in de rug fluitend 44km/u op mijn ST1 X.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

idem hier,
die snelheden lijken me echt bizar laag ...
Rustig fietsen = boven de 40, Kleine inspanning, met ligstuur en vlot rondtrappen = 47 à 48 ...
Er zal toch ergens iets misgeweest zijn...
Stand 1 wordt hier ook niet gebruikt (deze week enkele kilometers moeten doen zonder batterij, de motor geeft veel weerstand dan. Mogelijks dient stand 1 om de motor gewoon zonder weerstand te laten gaan ...)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Bizar dat je met een ST1 sneller kan dan met de ST1x. Helemaal het tegenovergestelde van wat andere ervaren. De motor van de ST1 is een kleinere/andere dan van de ST1x.
Het moet toch ergens een andere instelling geweest zijn veronderstel ik.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Misschien had de fiets nog oudere firmware. Ik las in een andere topic:
Verder kan ik wijzen op het feit dat de ST1x na update opeens een heel stuk levendiger/gretiger aanvoelt.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 X presteerde ook voor die firmware update al beter dan de ST1.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie