Ketting probleem

tacotijswa
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017, 13:31
Locatie: Driebruggen

Ik rijd sinds een maand of 4 met veel plezier op een matzwarte ST1 en heb er nu pakweg 1200 km mee gereden. Het traject dat ik iedere dag rijd gaat door de polder, de wegen zijn niet zo best en ik geef toe dat de rit hier en daar best spartaans is. Ik heb dan ook met belangstelling gelezen over de zadelvering en ik denk dat ik dat ook ga proberen.

Ik heb wel een ander probleem, mijn fiets schakelt alleen aan de achterkant, voor zit maar 1 tandwiel. Wanneer ik met een gangetje van 40 over de hobbels heen stuiter klappert de ketting nogal aan de voorkant. Wanneer ik dan geen druk op de pedalen houd wil de ketting er nog al eens af vliegen. Best lastig omdat je op die hobbels al bezig ben met je comfort en dan druk houden is tegen natuurlijk..

Vandaag bij een dealer geweest en met de monteur daar het probleem besproken. We gaan nu aan de voorkant een derailleur monteren (zonder dat die kan schakelen, er zit immers maar 1 tandwiel). De derailleur zou de ketting op zijn plek moeten houden.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb inderdaad ook op andere Stromer fora (Zwitserland, USA) gelezen van dit probleem met de ST1. Dit komt vaker voor bij fietsen die wel een achterderailleur hebben, maar geen voorderailleur, zoals de Stromer ST1 Elite. De ketting loopt dan soms te schuin en wandelt van de tandwielen van het voorblad af. Ontzettend vervelend als je onderweg bent, en de ketting er terug opleggen lukt nooit zonder je handen vuil te maken.

Vreemd genoeg heb ik nog niemand hierover horen klagen bij de ST1 X en de ST2 S, terwijl die ook geen voorderailleur hebben, dus kennelijk heeft Stromer later toch iets gewijzigd aan het ontwerp waardoor dit bij latere modellen niet meer voor komt.

De oplossing die je dealer voorstelt lijkt me de juiste: kettinggeleider plaatsen. Aangezien een volledig werkend derailleur nogal aan de prijs is en onnodig, verwacht ik eigenlijk dat de dealer zoiets als dit gaat plaatsen op jouw Stromer:

Kettinggeleider.jpg
Kettinggeleider.jpg (40.89 KiB) 7756 keer bekeken

Of dit (kettingvanger):

Kettinggeleider2.jpg
Kettinggeleider2.jpg (11.93 KiB) 7751 keer bekeken

Hopelijk is je probleem daarmee straks voorgoed verleden tijd. Ik verwacht van wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tacotijswa
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017, 13:31
Locatie: Driebruggen

De derailleur gaat niet werken,die kan niet ver genoeg naar buiten.
Die kettinggeleider, wat is dat voor een type? Waar kan ik die kopen?
Gebruikersavatar
St1Elite
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 aug 2017, 13:51
Locatie: Alkmaar

Heb hetzelfde probleem met de mijne, ga er ook een ketting geleider opzetten
Iemand ervaring welk type het beste voldoet?
Sinds 17 Juli 2017 Stromer ST1 (2e handsje), 522Wh accu, BM-45 Cateye spiegel, Ergon-GP3 handgrepen, ABUS Bordo 6500 vouwslot, Cane Creek Thudbuster ST bilvering, Supernova verlichting, ABUS pedelec+ helm, Garmin Edge 705 gemonteerd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De afbeelding die ik hierboven plaatste is van Rohloff. Als je afbeeldingen googelt op kettingeleider kom je eindeloos veel soorten en maten tegen:

IMG_0193.PNG
IMG_0193.PNG (1.79 MiB) 7616 keer bekeken

Ze zijn ongetwijfeld te koop bij de bekende online fietsenwinkels zoals futurumshop, bikester, bike24 etc. Ik kan je helaas niet vertellen welke het beste past want ik heb er geen ervaring mee.

Hopelijk meldt zich nog iemand die er al eentje succesvol heeft gemonteerd. En anders zou ik er gewoon een paar bestellen en proberen, of het je dealer laten uitvissen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tacotijswa
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017, 13:31
Locatie: Driebruggen

Ik heb de Rohlof kettingvanger gemonteerd en een testrit gemaakt, het lijkt te werken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooizo! Dank voor de update, daar help je vast nog meer ST1 rijders mee :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tacotijswa
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017, 13:31
Locatie: Driebruggen

Hier wat afbeeldingen: Ik heb alle opvulringen moeten gebruiken omdat ik het tandwiel naar buiten had laten zetten door de fietsenmaker, ook dit ivm het kettingprobleem. Ik vermoed dat wanneer het tandwiel origineel zit, je veel minder vulringen nodig hebt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Frank L
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2019, 16:45
Locatie: Rotterdam
Merk SP: ST1
Km-stand: 7600

tacotijswa schreef: 11 sep 2017, 22:02 Hier wat afbeeldingen: Ik heb alle opvulringen moeten gebruiken omdat ik het tandwiel naar buiten had laten zetten door de fietsenmaker, ook dit ivm het kettingprobleem. Ik vermoed dat wanneer het tandwiel origineel zit, je veel minder vulringen nodig hebt.
Ben ook van plan de Rohloff kettinggeleider te gaan bestellen, ketting vliegt er toch best makkelijk af soms.
Bevalt de Rohloff nog steeds? Was ook wel benieuwd naar de foto's eigenlijk.
witte ST1 2016 -witte Giro Camden - woonwerk Rotterdam <> Delft
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Jammer dat het type er niet bij staat.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie