Airbag vest en elleboogbescherming?

VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Ik snap het niet zo goed, die overtuigende posts in 'dit' specifiek onderwerp om de extra bescherming links te laten liggen en te focussen op 'anticiperen'.
Is het niet aan de gebruiker zelf om te oordelen of het relevant is of niet?
De post gaat net over het onderwerp extra bescherming in vesten en voor elleboog/armen. Niet?
Ik hoop gewoon de info die ik heb gevonden te kunnen delen met anderen die intersse hebben.

Los hiervan hebben jullie overschot van gelijk dat defensief rijden en anticiperen een absolute must is.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

VFooR schreef: 07 jan 2019, 20:26 Ik snap het niet zo goed, die overtuigende posts om de extra bescherming links te laten liggen en te focussen op 'anticiperen'.
Is het niet aan de gebruiker zelf om te oordelen of het relevant is of niet?
De post gaat net over het onderwerp extra bescherming in vesten en voor elleboog/armen. Niet?
Ik hoop gewoon de info die ik heb gevonden te kunnen delen met anderen die intersse hebben.

Los hiervan hebben jullie overschot van gelijk dat defensief rijden en anticiperen een absolute must is.
Volgens mij vroeg iemand of anderen met die bescherming rondreed. En enkele mensen hebben geantwoord dat ze dan niet doen en waarom niet. Ik zie het probleem niet.
Is het niet aan de lezer om te bekijken wat hij relevant vindt in de geleverde antwoorden?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Tomasj schreef: 07 jan 2019, 20:29

Volgens mij vroeg iemand of anderen met die bescherming rondreed. En enkele mensen hebben geantwoord dat ze dan niet doen en waarom niet. Ik zie het probleem niet.
Is het niet aan de lezer om te bekijken wat hij relevant vindt in de geleverde antwoorden?
Ik merk op dat mensen zich hier heel duidelijk uitlaten over 'pro' extra bescherming of 'contra' extra bescherming. Ieders keuze natuurlijk.
Ideaal voor een nieuwe onderwerpje 'zin of onzin van...' dan, Nee?
Bart DL
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 dec 2018, 20:44
Locatie: Gent

Uiteraard is iedereen vrij om zich op de Stromer te kleden zoals hij/zij wil (behalve de verplichte helm dan). Zelf wil ik liever voorkomen dan genezen. Stromer besteld en meteen een jas gekocht bij Richa (motor-kledij). Model Madison met D3O valbescherming aan schouders, ellebogen en rug, gore-tex... Deze jas heeft een city-look en biedt toch voldoende beweeglijkheid. Ik moet het allemaal nog ondervinden, zal niet iedereen z'n ding zijn maar het voelt voor mij juister zo!
ST3 L 983Wh zwart - Suntour zadelpen - spatbord verlengers - zadel Brooks Flyer Special - comfortstuur - brooks leather grips - Lazer Anverz MIPS
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

WFVst5 schreef: 07 jan 2019, 19:34 Helm en meestal handschoenen...daar wordt mee gekoerst ook ik zie mij echt niet als een American football-of ijshockey speler of met steek-schervenvest op de fiets zitten. Heb met wedstrijdzeilen ook wel eens een paar ribben gekneusd en gebroken......part of the game :x 5-7 weken niet lachen en hoesten zonder medelij van anderen op te wekken. :d3:
+1

Mensen die zich zo extreem veilig aan proberen te kleden komen op mij over alsof ze heel onzeker zijn over hun vaardigheden met de Stromer of over hun plaats in het verkeer.
Juist dan ben je kwetsbaar! Onzekerheid is de slechtste raadgever.
En zo’n motorjack is leuk tegen schaafwonden, maar bij een serieuze aanrijding helpt het ook niet heel veel meer.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik heb een paar jaar wegenwacht werk gedaan met de motorfiets. Wij waren verplicht onze aangemeten veiligheidskleding te dragen met top aangeritst aan je broek deze was ter bescherming tegen inwendig letsel bij zware ongevallen, zat dus onder de veiligheidsjas als een tuinbroek op kritiek plaatsen versterkt met kevlar platen....hoe ver moet je gaan? Ben er twee keer op aangereden door pannenkoeken die mij niet gezien hebben, op de A10 west en in de Vijzelstraat in Asd. Altijd licht aan, diverse VRO’s gehad, sliptraining gedaan en elk jaar “opfrisweek” bij de PVI op Lelystad...je kunt niet alles voor zijn alleen maar anticiperen en defensief rijden met een assertieve positie op de weg.
998BA762-3144-45E9-8AC3-B1966263D0D2.jpeg
998BA762-3144-45E9-8AC3-B1966263D0D2.jpeg (694.54 KiB) 4668 keer bekeken
is een oude foto genomen vanuit een auto op de A10 West. Ik bedoel maar......zie me zo niet op de stromer fietsen :ck:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Vandaag in de stadaard in Beglië n.a.v. een dodelijk ongeval in de wielersport.
Ik kan het toejuichen.

Airbags in het peloton nodig?

De airbag hoort bij de standaarduitrusting van skiërs. Ook in de motorsport worden ze gebruikt. Is het geen tijd voor airbags in het wielerpeloton?
‘Er bestaan technolo­gische middelen om renners beter te beschermen, zoals airbags’, zegt Bert Celis, coördinator van het kenniscentrum voor wielrennen Bike Valley in ­Beringen. ‘Het wordt tijd dat de sport er zich voor openstelt. Over vijf of tien jaar zouden airbags de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. En verplicht in het peloton.’
Op dit moment bestaan er twee airbagsystemen: een voor de borstkas en de rug, en een voor het hoofd. ‘In de motorsport dragen ze al pakken met ingebouwde airbags die de ribbenkast beschermen bij een crash’, zeg Celis. ‘Dat kan in het wielrennen ook.’
De hoofdbescherming staat zelfs al een stap verder. ‘In Scandinavië rijdt nu al een op de twintig fietsers rond met een soort hoge kraag rond de nek die zichzelf opblaast bij een val en zo het hoofd beschermt. En de technologie evolueert snel. Er zijn ook airbagsystemen in ontwikkeling die in de fietshelm ingewerkt zijn.’
Probleem: het ziet er allemaal een beetje raar uit en het weegt meer. 'Maar dat extra gewicht is verwaarloosbaar. Je kan er zelfs een aerodynamisch voordeel uit halen', zegt Celis. 'En of het een belemmering is? In de Formule 1 was er ook twijfel toen ze de halo (een titanium vleugel boven de cockpit om de piloot te beschermen, nvdr.) invoerden. Zou dat het zicht niet belemmeren? Zou het de sport aantasten? Maar daar hebben ze sinds de dood van Ayrton Senna (in 1994, nvdr.) radicaal gekozen voor veiligheid. Het aantal ongevallen is sindsdien ook fel verminderd. Ik mis die proactieve aanpak voorlopig bij de UCI en de nationale wielerbonden.'
Verplichte proef
'Er is de afgelopen jaren nochtans al heel veel gebeurd”, zegt CEO Frank Glorieux van wielerfederatie Cycling Vlaanderen. “Er zijn strengere regels gekomen voor motoren en volgwagens in de koers. In de jeugdcategorieën hebben we een verplichte proef waarbij renners hun stuurvaardigheid en wendbaarheid moeten kunnen aantonen. In het uittekenen van parcours zijn we heel streng geworden om zo veel mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden.'
Elk jaar geraken zo’n 1.400 leden van Cycling Vlaanderen betrokken bij een ongeval, zegt Glorieux. Dat cijfer is al een paar jaar stabiel. 'Maar we rijden natuurlijk op de openbare weg, dat doen ze niet in de Formule 1. We willen vooral bij de jeugd zo veel mogelijk evolueren naar rijden op afgesloten circuits. Op het circuit van Zolder is dat een enorm succes, en ook in Kuurne en Heverlee zijn we met zulke projecten bezig. Maar je gaat een rittenkoers nooit op een afgesloten circuit kunnen rijden.'
'Met de steun van technologie hoeft dat ook niet', zegt Celis. 'En je zal nooit alle ongevallen kunnen vermijden. Maar als je bij pakweg de helft van alle zware crashes de impact kan verkleinen, dan kun je al spreken van een enorm succes.'
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

De halo in de F1 erbij halen is natuurlijk een blablabla verhaal. 1% meer brandstofverbruik, een estetische achteruitgang en hooguit 0.5% tragere rondjes staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot de impact op fietsers. Airbag standaard bij skieers? Heeft die man ook zelf op de piste gekeken of roept hij maar wat. Die airbags worden vooral gebruikt door off-piste skieeren/boarders om in het geval van een lawine niet bedolven te worden door sneeuw maar er op te blijven "drijven".

Pakken met ingebouwde airbags voor wielrenners? Dream on.....
Ik vind het eigenlijk schandalig dat zo'n roeptoeter het ongeval van Lambrecht hier voor misbruikt. Hij is door onduidelijke redenen van de weg geraakt en frontaal tegen de rand van een betonnen duiker geklapt. Domme botte pech, met een dramatische uitkomst :cry: Dit soort ongevallen helpt helaas niets tegen.
Als men iets in het wegwielrennen wil doen moeten er betere regels komen qua parcours; geen vluchtheuvels in de laatste paar km, geen haakse bochten op 750m voor de finish bij een massasprint, drankhekken waar je niet in kunt blijven haken, etc.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En een berg strobalen voor/langs betonnen randen. De meeste koersen worden gereden in de tijd dat er langs de parkoers ook geen tekort is aan stro/hooi.
Er moet natuurlijk wel iets gebeuren, want volgens mij is het aantal ernstige ongevallen behoorlijk hoog in de wielersport.
En je kan kan natuurlijk ook maatregelen nemen aangaande de fietsen, want de snelheden liggen ook veel hoger dan jaren geleden. Minimum gewicht voor de fiets, maximaal verzet, type banden, met dat soort maatregelen kan je denk ik de snelheden verminderen en tegelijk het speelveld wel gelijkwaardig houden voor de deelnemers.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Ik vind net de roep voor meer proactieve maatregelen in het fietsen, zoals omschreven in het artikel, een grote meerwaarde. Ik kan er niets op tegen hebben dat ze met airbargs werken die het draagcomfort en gewicht van een renner amper beïnvloeden. En dat kan ook helpen voor speedpedelecfietsers. Zo een airbag om onder jouw jas te dragen die nog eens ventileert vind ik gewoon top. En waarom ook zo geen helm als het qua aerodynamica amper verschil maakt.

https://hovding.com/
Studies geven aan dat het wel 8x beter beschermt. Geweldig toch.

Leuk dat dit artikel verschijnt.
Plaats reactie