Airbag vest en elleboogbescherming?

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Volgens mij kun je op de speed-pedelec niet genoeg aan veiligheidsmaatregelen treffen bij het rijden op de rijbaan.

In dat kader kunnen we misschien wel wat opsteken van de motorcrossers.

Zie bijvoorbeeld de airbag-vesten: https://www.crosshelmen.nl/bescherming/ ... bag-vesten

en de elleboogbeschermers: https://www.crosshelmen.nl/bescherming/ ... escherming

Ik ben benieuwd naar de voor en tegenargumenten van het gebruik van deze vesten op de SP.

Bijv. beperkt de bewegingsruimte wellicht (ik heb er nog geen gedragen dus weet niet of dat zo is), mogelijk krijg je het sneller warm in zo'n ding, de prijs is best hoog, etc.

Hoe staan jullie hier tegenover? Overdreven?

0883_static-elbowguardb_27060079_002.jpg
hit-air-flouyellow.jpg
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vind dit dus wel een goed idee, wanneer je nakijkt op internet zie je toch heel wat positieve ervaringen met zo'n jacket
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Het zal best zijn voordelen hebben een val. Of het ook comfortabel fietst?
Wat bij mij een probleem gaat geven is dat ik het vergeet los te maken en dan afstap.... 500€ weg :roll:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 22 jan 2018, 09:22 Ik ben benieuwd naar de voor en tegenargumenten van het gebruik van deze vesten op de SP.
Ik vind het zeker niet overdreven. Je hebt ook helmen met airbags voor motorrijders, en in de paardensport vind je al jaren body-protectors met airbags (die je dan met het touwtje aan het zadel bevestigt, zodat-ie open klapt zodra je van je paard vliegt, plus de bodyprotector beschermt je rug).

Wat ik erop tegen heb is eigenlijk alleen dat al die dingen in de regel niet comfortabel zitten, en vaak bloedheet zijn. Het heeft zo weinig zin om alles ademend en Gore Tex en vochtbestendig en/of vochtafdrijvend te kopen, en dan zo'n zweetding erbij aan te trekken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ze zijn herbruikbaar, kost je alleen een nieuwe CO2-flesje @ 35 EUR.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Als je met gladheid onderuit schuift met fiets en al, doet zo'n vest dan nog iets ?
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb zelf vorige week even bekeken, die airbag gaat in eerste instantie af wanneer de bevestigingskabel tussen en je fiets losgetrokken wordt. In 't geval je onder uitschuift en op je fiets blijft liggen ben ik niet zeker dat hij zal afgaan.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Interessant thema.
De afweging van meer/minder protectiekleding gebruiken is een heel persoonlijke (zo lang de wetgever het niet verplicht heeft gesteld) en een afweging in de persoonlijke risico-acceptatie, het rijcomfort en het gebruiks(on-)gemak dat extra beschermende kleding nog al eens oplevert.

In de wielersport wordt dit bij o.m. professionals ook steeds meer een thema. Zo worden er al hier en daar fietsbroeken geproduceerd en getest met extra stevige stof (zoals Dyneema, ontwikkeld door DSM) om meer bescherming te bieden bij onvrijwillige (in de wielersport veel voorkomende) contacten met het wegdek.
Onder motorrijders is het dragen van beschermende kleding al jaren geen thema meer en alleen echte idioten rijden nog zonder deugdelijke motorkleding. Voor een ieder die wel eens een slachtoffer van een flinke schuifpartij over het asfalt heeft gezien, hoeft het ook geen nader betoog.
Overigens is er al jaren geen sprake van een echte doorbraak in het gebruik van motorjassen met ingebouwde airbags. De eerste exemplaren dateren al uit de jaren '90 van de vorige eeuw en inmiddels heeft de techniek wel een ontwikkeling doorgemaakt.

Overigens hoeft de snelheid niet eens erg hoog te liggen om al meteen lelijke wonden op te lopen.... Gezien de berichten op dit forum blijkt ''vallen'' onder Stromerrijders (met regelmaat ook buiten eigen schuld) een significant groter risico te vormen. :aq :bb :ai
Er lijken dus genoeg redenen om enige vorm van protectie (naast uiteraard een goedgekeurde helm) te overwegen...
+STROMER- ST5
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Als ik op de motor stap is de hoeveelheid bescherming extreem vergeleken bij wat ik op de Stromer aan trek.
Een eendelig leren pak met rugbeschermer, schouder-, elleboog-, heup-, knie-, en scheenbeschermers. Handschoenen met kevlar, laarzen met scheen- en voetbeschermers.
Van buiten zie je bescherming bij motorrijders vaak niet eens, zoals het body harnas wat ik onder mijn leren pak draag.

Maar de wijze van inspanning en beweging is op de motor heel anders. Rijwind zorgt ook voor meer koeling dan op de fiets.
Harnassen, airbags en andere protectie zal heel goed werken, maar vooral bij minder intensieve inspanning. Anders knalt je temperatuur helemaal door het plafond. En dat is ook gevaarlijk.

Je kunt heel ver gaan met beschermen, maar het is de kunst om een balans te vinden tussen risico’s (je komt niet snel vangrails tegen), mate van bescherming en gewenst comfort. En dat is niet makkelijk.
Kijk maar naar de hele discussie rondom de NTA voor helmen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

[Discussie afgesplitst van het "Schade ST5 na zwaar ongeval"-topic. Stromeur.]

Is er niemand die dit draagt onder z'n kledij?

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... mwQAvD_BwE

en dit?

https://www.fc-moto.de/nl/AXO-Rock

De crosswereld kent 100'den producten die prima extra beschermen voor valpartijen tussen de 20 en 80km/u. Ze zijn tevens vaak nog soepel ook.

Als fervent motorrijder is het een pure gewoonte om beschermkledij standaard te dragen.

Met bovenstaande melding wil ik helemaal niemand hier met de vinger wijzen hoe hij zich moet kleden op een speed pedelec.
Plaats reactie