Voor de winter: MTB laarzen?

Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Los van lekkages door beschadigingen zoals scheuren kan ook vervuiling er voor zorgen dat een schoen minder waterdicht voelt. Goretex en andere ademende waterdichte lagen berusten hun werking op minuscule gaatjes die precies zo klein zijn dat waterdamp wel door kan maar vloeibaar water niet. Vuil kan die gaatjes dicht maken en dan ademt de laag niet meer. Bij schoenen is dat een relatief groot risico, want die gooi je niet zomaar in de wasmachine.
Mensen die veel zweten via hun voeten kunnen dan, met name tijdens het sporten, merken dat hun voeten zeiknat worden.

Goed schoon houden aan de buitenkant en af en toe weken met een geschikt technisch wasmiddel kan soms wel helpen, maar zoals nieuw zullen schoenen qua dit niet meer worden.

Overigens: de goretex laag zelf zul je met wasmiddelen nooit kapot maken. Het is namelijk gemaakt van een flexibele vorm van teflon en dat gebruiken ze met goede reden in de chemische industrie om leidingen en tanks mee te beschermen als er echt heel naar spul door heen moet (bijvoorbeeld puur fluorgas, fluorzuur, koningswater, fluor antimoon zuur, natronloog etc. De stoffen waar zand nog van gaat branden. De stoffen waar de foto's van ongelukken er mee bekijken een effectieve gewichtsverlies therapie is (niet de meest aangename therapie, maar wel effectief)).
Wat eventueel niet tegen je wasmiddel kan dat is de rest van de schoen: het leer, rubber, textiel of waar deze dan ook van gemaakt is. Daar moet je naar kijken als je een wasmiddel zoekt om goretex kleding schoon te maken.
mrstrom

Ik zal ze eens wat beter verzorgen, maar hou niet zo van schoonmaken. Het inspuiten doe ik ook nooit.
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Daniel1975 schreef: 18 okt 2019, 08:41 In de obsessie van sommigen om iets waterdichts te zoeken wordt naar mijn persoonlijke (!!) mening de beste oplossing continue vergeten. Koop gewoon fietsschoenen die er voor gemaakt zijn :az
Mijn vraag begon ook met 'zijn er fietsschoenen die niet gelijk SPD zijn, of waar het SPD gedeelte van af te dichten is'. Ik wil geen spd pedalen op m'n Stromer namelijk.

Ik zit nu met simpele gympies/sneakers op de fiets met overschoenen maar dan komt er toch nog ergens water (vooral bij de tenen niet bij de rest en ook niet rond m'n enkels. M'n regenbroek zit over m'n overschoenen en strak. Lijkt me toch dat daar geen water tussen komt en weer terug de schoen in gaat.

Denk gewoon dat er water via de onderkant tussen de open onderkant van overschoenen en het de zol van de schoen komt bij mij.

Denk toch dat het lage wandelschoenen worden. Die lijken qua gevoel en uiterlijk nog het meest op simpele sneakers.

Die schoenen die jij laat zien lijken me zo warm en hoog, en ik denk nog spd ook.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een fietsschoen is gemaakt om mee te fietsen. Lopen is een bijzaak, iets wat soms helaas moet met fietsschoenen.
Ander schoeisel op de fiets zal altijd een compromis blijven.

En nogmaals: waarom niet gewoon je sneakers in de fietstas meenemen?
Er bestaat geen volwaardige oplossing voor jouw zelf gecreerd probleem.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Vroeger deden ze (bij wijze van spreken) alles met één (allround) sportschoen. Tegenwoordig heb je voor elke bezigheid wel een speciaal voor dat doel ontworpen schoen. Ik ben het dan ook helemaal eens met Daniel1975 dat de beste oplossing het kopen van fietsschoenen én een fietstas is. Je kantoor-/werkschoenen in die fietstas meenemen. Ter plekken even wisselen van schoenen. Wat is nou het probleem? Het wisselen van schoenen kost je nauwelijks tijd. Waarom is dat in jouw situatie geen optie?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik wil zelf ook geen SPD op mijn Stromer, heb die wel op de racefiets, niet op de pedelec. Maar er bestaan meer dan voldoende oplossingen om droge en warme voeten te houden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Henry schreef: 18 okt 2019, 17:54 Het wisselen van schoenen kost je nauwelijks tijd. Waarom is dat in jouw situatie geen optie?
Omdat ik met het stallen van de fiets en het omkleden voor de rest tijd kwijt raak wat bij m'n reistijd telt, en ik daar graag in wil optimizen. Als ik nu besluit 'ik ga naar huis toe' op de zaak, ben ik echt 5 tot 10 minuten later pas klaar om de straat uit te rijden. Zou toch fijn zijn als dit makkelijker kon :).

(fietsenstalling open, fiets er in, ortlieb open, slot er uit, fiets op slot, accu open, accu er uit. andere ortlieb er af. Met helm + ortlieb + accu naar WC lopen. Alle kleren uit, ortlieb open, kleren er uit en alles aan, vieze kleren weer in ortlieb stoppen, eenmaal in kantoor ruimte oplader er uit, accu op de grond + oplader aansluiten. Zo, eindelijk aan het werk)

Ben aan de andere kant ondertussen al wel over dat ik mij er maar bij neerleg en gewoon in 5 minuten compleet andere outfit aantrek... Dan zijn m'n kleren altijd schoon en droog op de zaak, en zit ik in fietskleding op de fiets en dat is toch wel wat fijner.


En primaire reden waarom ik geen andere schoenen mee wil, is dat m'n tassen al vol genoeg zitten, en schoenen nemen nou eenmaal heel veel ruimte in. De ortlieb 'voor mee naar binnen' heb ik soms al moeite mee om hem dicht te krijgen.

Heb nu SPD schoenen (die heel goed lopen trouwens) waar dus een gat in de zol zit op de plek waar het SPD plaatje zou moeten. Daardoor slip ik juist van de pedalen af. Heb nu Shimano CT5 schoenen besteld. Die lijken erg normaal qua uiterlijk en lijken ook een 'afdekplaatje' voor het SPD-gedeelte te hebben, zodat het een normale zol is. Dan hopen dat ze met overschoenen waterdicht genoeg zijn als het weer eens stort.

M'n Meindls deden het uiteindelijk trouwens ook beter, die hadden blijkbaar gewoon weer eens een schoonmaakbeurt + behandeling nodig om weer tegen water te kunnen., Ze stinken alleen erg naar natte hond van binnen wat ik niet weg krijg :s.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jorismak schreef: 24 okt 2019, 13:07 Heb nu SPD schoenen (die heel goed lopen trouwens) waar dus een gat in de zol zit op de plek waar het SPD plaatje zou moeten. Daardoor slip ik juist van de pedalen af. .
Heeft niks met het spd bevestigingspunt te maken; de zool is gewoon veel te hard om grip te hebben op een pedaal.

Je maakt het jezelf vreselijk moeilijk vind ik.
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Door geen SPD pedalen te willen? Dat is toch niet zo gek?

M'n originele vraag was nog steeds of er iets bestond als 'echte fietsschoenen' maar dan zonder klik-systeem. Ik kom niet verder dan stevige wandelschoenen of SPD-schoenen.

Ik wil met alle liefde schoenen die bedoeld en gemaakt zijn om te gebruiken op de fiets, maar dan niet met SPD. Maar zoiets is dus blijkbaar zeldzaam.

Daarbij hebben mijn wandelschoenen ook stevige harde zolen en die grippen perfect. Het is in dit geval van deze schoenen echt omdat er een 'gat' zit voor een SPD plaatje waar nu precies m'n drukpunt zit.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Daniel1975 schreef: 24 okt 2019, 13:32 Je maakt het jezelf vreselijk moeilijk vind ik.
Door perse met 1 paar schoenen de hele dag door te willen brengen. Er zijn genoeg wandelschoenen die prima kunnen voldoen op een fiets, maar die zijn niet bepaald geschikt voor kantoor.
Je beperkt jezelf enorm in de keuze en mogelijkheden.
Plaats reactie