Voor de winter: MTB laarzen?

jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ik rijd nog steeds met mijn zomerschoenen maar met overtrekbotjes .Het mag al serieus koud zijn voor ik dat voel; Regen is een ander probleem...de botjes worden langzaam nat en zo ook je schoen en voeten... De overtrekbotjes kan je nooit perfect aansluitend aantrekken over je schoen ,ook bij het fietsen schuiven ze soms iets omhoog waardoor de ruimte tussen je bot en de kettingbescherming wegvalt waardoor de zwarte verf volledig wordt weggeschuurd....niet zo erg de fiets is om te bezigen. Daarom ook besloten om naar mtb- schoenen te gaan vermits ik altijd met spd rijd . Waarschijnlijk de defroster trail.De duur van je rit zal ok een belangrijke rol spelen in deze keuze minder dan een uur volstaan de overtrekken al wat langer wordt zou ik voor winterschoenen gaan.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Sinds vandaag mijn nieuwe schoenen voor komende winter in bezit, de Lake mxz 304. Ben erg benieuwd hoe deze gaan bevallen, ben zelf nogal een koukleum wat mijn voeten betreft...dus hoop dat dat hiermee is opgelost.
Bijlagen
IMG-20191007-WA0000.jpg
IMG-20191007-WA0000.jpg (219.99 KiB) 3876 keer bekeken
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik draag het hele jaar zomerschoenen, Ecco met Gore-Tex. In de winter doe ik naar Viking Neopreen overschoenen overheen welke bij schaatsen worden gebruikt om warme voeten te houden. Als je het klittenband aan de zijkant eraf knipt (waarmee ze onder je schaats vastgezet kunnen worden), is dat een prima alternatief, ook bij sneeuw en regen.
IMG_6769.jpg
IMG_6769.jpg (2.34 MiB) 3852 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb sinds kort deze:
Screenshot 2019-10-07 at 21.59.16.png
Screenshot 2019-10-07 at 21.59.16.png (585.71 KiB) 3844 keer bekeken
Zijn ook erg warm (maar ik heb eigenlijk nooit koude voeten), maar belangrijker: waterdicht.
https://www.futurumshop.nl/shimano-mw70 ... eren.phtml
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Na de vele regen van vandaag kan ik in ieder geval de conclusie trekken dat de Lake mxz 304 waterdicht zijn en mijn voetjes mooi droog houden :d3: Deze schoenen mocht de fm niet als waterdicht verkopen vertelde hij mij, maar bij de mxz 303 de voorloper... was dit ook het geval en deze waren ook vrijwel waterdicht in alle weertypes.
Aarjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 sep 2019, 15:12

Bart-V schreef: 16 okt 2019, 23:22 Na de vele regen van vandaag kan ik in ieder geval de conclusie trekken dat de Lake mxz 304 waterdicht zijn en mijn voetjes mooi droog houden :d3: Deze schoenen mocht de fm niet als waterdicht verkopen vertelde hij mij, maar bij de mxz 303 de voorloper... was dit ook het geval en deze waren ook vrijwel waterdicht in alle weertypes.
Klinkt goed!
Zit ook te denken aan deze schoenen.
Zou ze eigenlijk zonder plaatjes en speciale trappers willen gebruiken; is dit mogelijk? Of raad je dit af?
🇳🇱 🚲 Stromer ST3 XL matt black 🔋 Li-ion 983Wh 📆 sinds 27 sept. 2019 🏠 ->21km-> 🏭 extra's: Kinekt 2.1, spatbordverlenger 175mm en een 49 cent bel van de Action
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Aarjan schreef: 17 okt 2019, 09:48 Zou ze eigenlijk zonder plaatjes en speciale trappers willen gebruiken; is dit mogelijk? Of raad je dit af?
Dit soort zolen zijn niet gemaakt om grip te hebben en zullen dus heel gemakkelijk van een normaal pedaal afglijden.
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Aarjan schreef: 17 okt 2019, 09:48
Bart-V schreef: 16 okt 2019, 23:22 Na de vele regen van vandaag kan ik in ieder geval de conclusie trekken dat de Lake mxz 304 waterdicht zijn en mijn voetjes mooi droog houden :d3: Deze schoenen mocht de fm niet als waterdicht verkopen vertelde hij mij, maar bij de mxz 303 de voorloper... was dit ook het geval en deze waren ook vrijwel waterdicht in alle weertypes.
Klinkt goed!
Zit ook te denken aan deze schoenen.
Zou ze eigenlijk zonder plaatjes en speciale trappers willen gebruiken; is dit mogelijk? Of raad je dit af?
Zelf gebruik ik deze schoenen nu ook met de Saint downhill pedalen van Shimano en moet zeggen dat de grip op deze pedalen me toch een beetje tegenvalt. Dit terwijl ik toch behoorlijke spikes op de pedalen heb gemonteerd, hebben ze vooral bij nat weer af en toe de neiging om niet te blijven staan als men over een bultje rijd. Zit in dubio om misschien toch spd pedalen te kopen met aan 1 kant een vlak pedaal. Lopen met deze schoenen gaat dan wel weer verrassend goed in verhouding tot andere spd schoenen.
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Fietsen met SPD schoenen op normale pedalen is me inderdaad niet lekker bevallen een paar keer...

Maar ik zie dat (sommige?) van de Vaude schoenen gewoon een soort opvul-plaatje hebben of zo zodat het weer normale hele zolen zijn? Klopt dit inderdaad? En zijn er meer merken met zoiets?

Zelfs m'n Meindl Gore-Tex schoenen hebben wat last van het water en blub die omhoog komt van m'n Stromer.

Maar eigenlijk zoek ik dus nog steeds schoenen die _goed_ waterdicht zijn - in mijn boekje betekent dat ondertussen 'Gore-Tex' of het is niet waterdicht - maar er 'normaal' genoeg uit zien om op te lopen de hele dag. En dus eigenlijk ook geen grote bergschoenen zoals m'n Meindls. Meer iets wat lijkt op lage understated sneakers. Ook die laarsjes lijken me fijn om in te fietsen, maar dan ben je die weer aan het uitrekken als je op de zaak aan komt. En ik wil gewoon nog steeds zo veel mogelijk 'fiets op slot, helm af, batterij en tas mee en klaar'.

Overschoenen blijven zo'n ramp om aan te trekken en dat telt allemaal weer op bij m'n woon-werk-tijd. En zelfs dan zijn ze soms toch nog nat. Het komt blijkbaar via de zolen omhoog of zo.

Zijn er andere oplossingen dan lage Gore-Tex wandelschoenen (en dus geen fietsschoenen) en rommelen met overschoenen? Of toch maar SPD pedalen op m'n Stromer zetten?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je een eigen kantoor hebt: paar nette schoenen op kantoor zetten en lekker op je Meindl's naar het werk fietsen. Dan in je kantoor even andere schoenen aantrekken.

Lage schoenen zijn hoe dan ook ellende als het gaat om waterdichtheid. De neus is dan wel waterdicht, maar het water druppelt braaf vanaf je regenbroek je schoen in...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie