Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

kingwil
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 16:17

Hallo allemaal,

ik ben deze week een stromer aan het testen (42 km enkele reis) en het bevalt me erg goed. Ga er dus zeker één aanschaffen maar 1 van de dingen waar ik nog wat moeite mee heb op het moment is de enorme hoeveelheid windgeruis die er is bij 45 km/h (wat ik het grootste gedeelte van de rit wel fiets) en de onmogelijkheid om er dan nog een muziekje of audio boek ofzo bij te luisteren. Dan moet ik dat op zo'n volume zetten dat ik a) zeker weten binnen een half jaar gehoorschade heb en b) ik helemaal niks meer aan omgevingsgeluid hoor.

Nu heb ik momenteel een leenhelm die mijn oren helemaal vrij laat dus misschien is dat het probleem maar ik dacht wellicht hebben jullie tips/ervaringen met goed helmen of andere oplossingen. Anyone?

(ik kwam al googlend uit bij de Cratoni Smartide helm met ingebouwde speakertjes maar nogal duur en volgens mij nog niet leverbaar)

dank alvast!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Indien ik jou was zou ik dat muziek beluisteren tijdens het rijden gewoon laten voor wat het is, in 't belang van je eigen veiligheid. Ik gebruik Cat-ears om het windgeruis te beperken, maar er zijn nog enkele andere oplossingen. De keuze van helm speelt ook een rol, zo is de Abus speed-pedelec helm volgens velen een ramp (ook voor mij indien ik mijn cat-ears niet correct draag).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Ik fiets met Cratoni Vigor. Topic: viewtopic.php?f=9&t=1081

Ben er heel tevreden van. Je hoort nog wel wind, maar het stoort niet meer. Ik heb de M maat, past goed, maar een S had beter geweest voor mij. Goed passen dus als je voor deze gaat.

Ik heb er nog geen headphones onder gehad dus weer niet of dat goed past onder deze helm.
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Golvas

De combinatie oortjes + speed pedelec / pedelec / fiets is sowieso compleet onverantwoord en mag wat mij betreft vandaag nog verboden worden.
DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

Ik zoek ongeveer hetzelfde. Ook wat betreft audio luisteren.
Ik fiets in de meest afgelegen gedeeltes van de achterhoek. Ik werk onregelmatig en geregeld gebeurd het dat als ik naar het werk fiets, ik geen fietsers en 5 auto's tegen kom over een gedeelte van 30 minuten fietsen. Owjah, die auto is aan de andere kant van de weg.

Dan vind ik audio luisteren wel lekker

Wat betreft de eisen:
- Windgeruis gedempt
- 's Winters warm genoeg
- 's Zomers koel genoeg
- Audio kunnen luisteren
ST2 2015 - 14.000km
kingwil
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 16:17

Heb nu inderdaad een Abus te leen, wat een hel, ik ben gewoon nog het meest vermoeid van het windgeruis als ik thuiskom....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

kingwil schreef: 20 aug 2018, 20:35 Heb nu inderdaad een Abus te leen, wat een hel, ik ben gewoon nog het meest vermoeid van het windgeruis als ik thuiskom....
Daar hebben veel mensen last van. De bandjes waarmee je helm onder je kin vast zit zitten te dicht bij je oor. De meeste andere helmen doen het wat dat betreft beter. Mijn Bontrager Rally MIPS helm is een heel stuk stiller, heb laatst iemand de helm laten testen die ook een Abus had: hij was compleet verbaasd hoeveel het scheelde...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruik al jaren in mijn Velomobiel (volledig carbon klankkast waar je elke klinker hoort en heel veel windgeruis) en op mijn SP dezelfde autoplastieken als die ik voor de motorfiets heb laten aanmeten.
Werken perfect en je hebt evengoed "geluidscontact" met het andere verkeer, bijv. akoestische signalen van hulpdiensten. :d3:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Golvas schreef: 20 aug 2018, 19:54 De combinatie oortjes + speed pedelec / pedelec / fiets is sowieso compleet onverantwoord en mag wat mij betreft vandaag nog verboden worden.
Wat een onzin, ligt helemaal aan de gebruiker hoe hard hij zijn muziek bijv heeft staan en op welke plek je rijd. Voor mensen die lange stukken in de polder rijden is het wel fijn wat muziek. En als je de muziek niet heel hard heb staan dan hoor je alles prima hoor. In de stad snap ik het wel.. maar ook dan kan je je aanpassen aan het verkeer. Dan is er niks aan de hand...
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Heb mij een Giro Bexley besteld bij de St3. :ay
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Plaats reactie