Regenkleding

Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Die racefiets jas van de decathlon die het water beetje vasthield?

Gewassen in de nikwax techwash, even 30 minuten in de droger. Daarna ingespoten met nikwax tx-direct spray.

Resultaat? Ik kan nu een beker water er overheen gooien en het water stuitert weg, en voelt direct daarna weer droog aan.

Blijft een goede tip om goedkope ademende, afstotentde kleding te kopen en gelijk te behandelen alsof ze een jaar oud zijn. Die nikwax spray maakt ze zo waterafstotend alsof het vers nieuw duur spul is :).

Het is dat ik een shakedry heb nu, maar deze blijft in m'n uitrusting voor ritjes op de racefiets

De pro-x-elements Jackson broek heeft ondertussen wat tegen ritjes meegemaakt en heeft zich uitstekend gehouden. En hij zit nog steeds zo lekker dat ik hem niet uit wil doen als ik thuis ben :).

De Vaude Gaitors (kort) hebben 1 ritje gehad en ook netjes hun werk gedaan. Wel een rotklus om ze aan te krijgen maar dan zitten ze ook best ok.
MN afgetrapte poreuze hardloopschoenen waren droog (ik vond ze misschien 'dampy' aanvoelen maar m'n vriendin niet) en m'n sokken en voeten kurkdroog. En dat zijn schoenen die alles zijn behalve waterdicht :).

Zonder spatlappen en/of spatbord verlening is wel te merken dat de overschoenen en regio van enkels van m'n broek echt onder de smeurrie zit. Dat helpt niet met waterafstotend blijven, dus veel schoonmaken :s
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Tomasj schreef: 18 okt 2019, 19:23 De kogel is hier door de kerk. Ik heb de voorbije weken zitten twijfelen tussen heel wat opties voor een waterbestendige windstopper.
Even situeren. Mijn huidige windstopper is niet waterdicht. Wanneer het begint met regenen, stap ik af, doe ik mijn windstopper uit en trek ik mijn Vaude regenjas aan. Een heel gedoe, temeer omdat de Vaude toch net iets minder ademend vermogen heeft dan wat ik wens.
Een gore Shake-dry stond me niet direct aan, ik wil liefst van al blijven doorrijden wanneer het regent. Dan kan ik evengoed de Vaude Luminum aantrekken. En ik wil een nauwaansluitend jack hebben.
Ik had al ongeveer beslist om een Assos Mille GT Jacket Ultraz Winter te kopen, maar ik vreesde dat dat jasje alleen bruikbaar zou zijn bij echt lage temperaturen. Bovendien is het erg duur (300 EUR). Ik vond een review op road.cc, met eronder een link naar een overzicht van de 29 beste regenjassen voor de fiets (https://road.cc/content/buyers-guide/21 ... n-suit-all).
In dat lijstje stond een jasje van een merk dat ik niet kende met erg lovende kritiek. De Parentini mossa. Met wat verder opspoorwerk vond in mensen die dat jasje al enkele jaren gebruikten, en er erg tevreden van zijn, ook na vele wasbeurten. Op de racefiets zou dit jasje bruikbaar zijn van -5°C tot 10-15°C met alleen een baselayer onderaan. Nog een pluspunt: de kledij wordt met de hand gemaakt in Italië. Ik bestelde me de Mossa 2 Sky Blue, een kleurtje dat lekker opvalt in 't verkeer.
Het jasje is wel specifiek voor mensen die flink sporten, anders krijg je het nooit warm. Maar dat is voor mij geen probleem. Bovendien is het geen jasje waarmee je kan layeren, dus alleen baselayer + mossa. Indien de combinatie met mijn Oldo warm baselayer onvoldoende is, koop me nog wel een extra warme merino baselayer bij.
Wanneer het echt regent bij vertrek, ga ik nog altijd de regenkledij aandoen, maar op wisselvallige dagen reken ik dan op deze mossa om me droog en warm te houden, zonder te moeten stoppen onderweg.

Ik hoop jullie volgende week al wat meer te kunnen vertellen.
Interessant idee om niet te moeten wisselen onderweg als het begint te regenen. Maar wat doe je dan met je broek? Ik heb zelf ook geen antwoord op dit moment. Ik dacht de Gore Wear C5 Windstopper Trail Fietsbroek, met verstevigingen aan zadel en binnenkant dijbenen, maar die is niet waterdicht genoeg lijkt me.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

allesstroomt schreef: 29 okt 2019, 21:33 Interessant idee om niet te moeten wisselen onderweg als het begint te regenen. Maar wat doe je dan met je broek? Ik heb zelf ook geen antwoord op dit moment. Ik dacht de Gore Wear C5 Windstopper Trail Fietsbroek, met verstevigingen aan zadel en binnenkant dijbenen, maar die is niet waterdicht genoeg lijkt me.
Ik bestel me volgende week een Vermarc Zero Aqua, lange fietsbroek die ook een beetje water kan hebben. Indien het te hard regent, doe ik mijn regenbroek wel aan, alsook de overschoenen
Natte benen is volgens mij ook niet zo erg, je wil vooral je 'core body' droog houden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ach.... gewoon de agu kleding van mn betere wederhelft geconfisqueerd. Werkt voor mij voldoende :dwarf:
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

Even een kleine crosspost aangezien hij het zo goed doet in de regen :ay

Galibier Mistral Foul Weather Jacket gekocht. (review https://road.cc/content/review/250844-g ... her-jacket ).

Heerlijke pasvorm, water loopt er goed af en blijft goed droog bij lange buien. Jas in dan aan de buitenkant wel nat bij een flink lange bui maar binnen ben je dan wel nog droog. Ademt ook top omdat het een softshell is.

Volgens de review heb je wel kans op natte schouders omdat de naden bij softshell niet getaped kunnen worden maar dat heb ik nog niet ervaren.
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

Hebben jullie nog tips hoe je voorkomt dat de regen langs je mouw je handschoenen in loopt.

Met mijn vorige jas deed ik de mouw over de handschoen heen en dan heb je het probleem niet.

Ik heb nu echter een fietsjack met strakke mouwen die niet over de dikke winter handschoenen past.

Of bestaat daar geen oplossing voor
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Andere regenjas kopen? :bn:
Witte ST3 van maart 2019
napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

joost schreef: 29 feb 2020, 11:16 Ik heb nu echter een fietsjack met strakke mouwen die niet over de dikke winter handschoenen past.
Of bestaat daar geen oplossing voor
Ik heb in de regen altijd een Gore Shakedry jack aan. Strak om de pols dus. Nooit problemen met verchillende handschoenen. Wat de handschoenen wel gemeen hebben is dat ze lang over de pols vallen en dat ze klitterband om de pols hebben.
Daarom zou ik het niet zoeken in het jack, maar in de handschoenen. Een jack met wijdere mouwen gaat al snel flapperen in de wind lijkt me.
Plaats reactie