Regenkleding

Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

Hoi,

Ik gebruik sinds vorig jaar de Decathlon Tribord jas en vest. Eigenlijk bedoeld voor het zeilen maar samen met goeie schoenovertrekken en een spatbordverlenger van van Zijl ben ik poederdroog na een heen of terugrit van me werk (28km, 45min fietsen). En de kostprijs voor de tribord combinatie is ongeveer €60 (in BE).

Groeten , Danny
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
UVB
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:01

Jorismak schreef: 14 okt 2019, 18:04 Ik dacht eindelijk klaar te zijn met regenkleding na het bestellen van een Gore Shake-Dry Viz (vooral niet de insulated versie). Na meerdere regenjassen geprobeerd te hebben is er nooit eentje waar ik blij van was na 50 minuten in de stromende regen met 45 km/u.

Maar nu is bijna overal de C5 Shake-Dry niet meer te krijgen, en Futurumshop waar hij (met andere onderdelen in bestelling was) had 'm op 2 a 6 dagen levertijd staan, maar krijg net een mailtje dat hij pas in week 2 van 2020 leverbaar zou zijn.

Is er een vervanger of zoiets, is de Shake-Dry uit de handel ondertussen?

Vaude Fluid 2 Zip pants en meerdere versies van de Vaude Yaras jas maar niks lijkt waterdicht te zijn :(.
Welke maat heb je nodig? Ik had vorige week een blauwe L besteld bij bikeinn. Die moest ik terug sturen omdat hij net te klein was. Die moet daar dus weer terug zijn of komen.
Nu heb ik een xl besteld bij hibike (wordt deze week geleverd). Daar hebben ze nu nog een M zag ik net. Via Google zoeken en dan shopping kom je hopelijk nog wat tegen. Succes!
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Moet de XXL hebben, en heb hem nu bij een andere webshop weten te halen. Morgen kijken of het ook inderdaad de goede was :).


Voor mijn aandeel, hier een groot verhaal met mijn ervaringen. Zoals een slechte Vaude ervaring met een broek, maar wat me blijkbaar niet tegenhoud om de rest van het merk te proberen. En warempel een goede Decathlon ervaring :).

Broeken:
-------
Ik heb een Berghaus Gore-Tex Paclite regenbroek die me uitstekend bevalt, maar de pijpen zijn aan de korte kant wat nog wel eens nattigheid aan m'n enkels + schoenen kan betekenen na een fietsrit.

Als vervanging daarvoor heb ik nu een Pro-X Elements Jackson. Die zit _heerlijk_, en heeft ook versteviging bij de billen en duidelijk langere pijpen. Ik heb alleen nog maar een klein miezer buitje gehad dus weet niet hoe goed hij is in een echte hoosbui. Daar ga ik achter komen.

Ik heb (zoals gezegd) slechte ervaringen met de Vaude FLuid Zip Pants II, maar volgens de reviews lijk ik de enige te zijn.

Het 'zip' idee om makkelijk in en uit te stappen werkt bij mij voor geen meter. De rits bijt zich vast in de stof elke 10 cm waardoor het een ramp is om open en dicht te ritsen langs de pijpen, en m'n grote Mendel schoenen blijven makkelijk steken in de mesh-binnenkant. Ik ben veel sneller door gewoon voet voor voet 'schoen uit, in de pijp, direct weer in de schoen' te doen. En de sluiting-haakjes aan de bovenkant hebben de neiging om los te gaan bij mij.

Als overmaat van ramp begon hij te lekken na 6 maanden precies ter hoogte van m'n knie aan de zijkant. Enkels + voeten kurkdroog, bovenbenen droog, maar rechter knie en scheenbeen zeiknat.
Contact met Vaude, die adviseerde eerst te wassen volgens opschrift en 30min in de droger om de laag te activeren. Hielp niks, dan maar terugsturen. De webwinkel waar ik hem had gekocht dacht vervolgens 'gaan we niet doen want hij is in de droger geweest, dan gaat hij ook stuk'. Ik verteld dat het juist volgens instructie is van Vaude om hem op lage temperatuur kort in de droger te doen.. toen was het 'nou vooruit'.

Twee weken later andere broek terug in gesealed plastic. Binnen een week hetzelfde probleem, maar nu _ook_ op de linker knie. Ik geprobeerd daar wat te plakken met speciale Vaude-advised 'plakkers voor ademende regenkleding' maar het hielp niet. Ik heb hem weer opgestuurd, kreeg binnen een week de broek terug weer in gesealed plastic... maar met mijn plakkers er nog op.. het was dus dezelfde broek. Toen heb ik het opgegeven.

Ik heb 'voor de grap' ook twee van deze: City fietsregenbroek 900
Een keer geprobeerd op de Stromer. Er was wel regen (en meer dan een miezer bui) maar het was ook weer niet 45 minuten lang of zo. Maar hij deed het best OK. Stof lijkt me niet super ademend, maar zit OK, gaat makkelijk aan, en (de reden waarom ik hem wou proberen) de 'ingebouwde hoesjes voor je schoenen' zijn best OK (overschoenen wil ik het niet noemen). Voor 20,- nog best het proberen waard. Ik heb er eentje nu gewassen in de Nikwax Techwash, en daarna ingespoten met de Nikwax TX Direct Spray.. wie weet is het nu een goede betrouwbare broek :).

Jassen
------
M'n eerste 'echte' regenjas was een Patagonia TORRENTSHELL omdat ik die ergens bij een ANWB test had gelezen. Maar echt waterdicht wil ik hem niet noemen. Lekt gewoon bij de rits en op naden bij de schouders. Na wat inlezen blijk ik de 'Mark 2' te hebben waar Patagonia gebruikers non-stop over klagen hoe slecht ie is vergeleken met de Mark 1. Niet meer gebruikt sindsdien.

De vervanging was een Vaude Yaras II jas. Vond ik erg fijne jas, maar geen mesh (dus plakt op blote huid) en heb hem voor OV-verkeer een paar jaar gebruikt. Dat betekent dus 10 tot 15 minuten op een normale fiets met wat lopen tussendoor. Je merkt alleen wel dat als je hem dagelijks aanhebt dat hij weer behandeld moet worden na 6 maanden of zo. Oftewel, hij is heerlijk aan het begin maar begint opeens lekjes te vertonen binnen een jaar bij dagelijks gebruik. Maar 'dat hoort' blijkbaar.

Daar via een iBood-aanbieding ooit eens een Vaude Skarvan II bijgekocht. Het is eigenlijk precies de Yaras II. Gebruik hem nog steeds voor dagelijks werk in het OV en in het dorp. Maar op de Stromer (misschien door lomp opvouw werk van mij van de capuchon) viel hij af na de eerste echte 45-minuten-doorwerkte tocht. Misschien lag het niet aan de jas maar dus aan mij en misschien heb ik hem te lang niet behandeld, maar was nat op meerdere plekken waar het naar binnen kroop.

De Yaras II is net weer gewassen / gedroogd / ingespoten met de Nikwax TX en wie weet ga ik hem nog eens proberen op de Stromer... maar die capuchon eh... zit toch in de weg.

Ik heb dus mijn hoop nu gevestigd op de Gore C5 Shake Dry Viz non-insulated (want ik heb het al warm genoeg).

Ik heb ook bij de Decathlon deze gehaald om te proberen: Racefiets regenjas RC500
Zit best lekker en met de flap over je billen (die je weg kan stoppen zodra je van je fiets stapt :P) lijkt ie nog praktisch ook. Ik werd nat achter op m'n rug, vanaf m'n nek. Ik denk dus dat ik de kraag niet goed genoeg dicht had gedaan zodat er gewoon water in kon. Maar de spullen in de zak en m'n borst + armen en zo waren allemaal droog.
Wel viel me tijdens de rit al op dat hij absoluut niet water afstoot, het water werd opgenomen. Hij is nu gewassen + gedroogd + ingespoten met de Nikwax en hij krijgt nog een 2e kans.

Ik heb eigenlijk _goede_ ervaringen met deze van de Decathlon: MTB regenjas ST500
En ja, dit is het jasje wat ik eigenlijk het meest gebruikt heb met succes in mijn regen-test-week op de Stromer, en ik denk dat ik deze zal gebruiken totdat m'n Shake Dry binnen is.
Volgens mij is de stof absoluut niet ademend, maar daardoor wel goed waterdicht. En hij zit vol met ventilatie-openingen waardoor ik toch m'n warmte kwijt kan en niet broeiend heet aankom. En elke keer kurkdroog tot nu toe.

Overschoenen
------------
Niet zo heel veel ervaringen hier... maar ze zijn wel nodig, dat is duidelijk.

Ik ben ooit begonnen met een setje Willex 'laag'. Ze leken me fijn omdat de meeste overschoenen voor sportschoenen / racefietsschoenen lijken te zijn, en ik wou toen overschoenen waar m'n bergschoenen en dagelijkse sneakers ook in zouden kunnen. Deze zitten dus niet zo strak waardoor ze veel makkelijker aan gaan, maar daardoor lijkt het ook soms alsof je een paar lompe sloffen of vuilniszakken aan je voeten hebt gebonden.

Ik trok alleen snel het elastiek kapot aan de onderkant waardoor ze niet meer geweldig sluiten. Dus niet heel veel gebruikt in the end, zeker niet op een racefiets of Stromer. Ik heb wel een nieuw setje besteld en zal ze wat voorzichtiger behandelen.

Toen ik begon met een racefiets ooit deze gehaald bij de Decathlon: MTB / wielren overschoenen 500 heren
Dat zijn meer van die neopreen dingen. Dus wat dikker en _veel_ strakker waardoor ik ze moeilijk vind om aan te doen en dus niet voor grote schoenen geschikt zijn.
Als je ze eenmaal aanhebt staan ze wel veel 'normaler'. Ik heb ze om Converse-sneakers gedaan met 45 minuten op de Stromer door de regen, en er was wel wat nattigheid bij de sneakers rond de tenen, maar niet genoeg om ze uit te willen doen. Dus niet perfect waterdicht (wat raar is voor neopreen... zou ik ze gewoon niet goed hebben aangedaan of zo??) en lastiger om aan te doen.. maar het voordeel dat ik ze durf aan te doen en gewoon de lift in te stappen het kantoorgebouw uit onderweg naar de fietsenstalling.. De Willex overschoenen laat ik in de fietstassen om pas aan te doen in de fietsenstalling... en normaal gesproken boeit uiterlijk me niet zo veel :P.

Ik heb nu een setje Vaude Bike Gaitor Short onderweg, zal eens kijken wat die doen.


Ik heb het gevoel dat regenkleding proberen net zo'n verslaving voor me is als de Stromer zelf :s.
Saskia
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 aug 2019, 13:10
Locatie: Groningen

Wauw wat een verhaal, een echte regenkleding kenner zo te lezen :D
Wat betreft de Gore C5 Shakedry kan ik je uit eigen ervaring verzekeren dat die elke test glansrijk zal doorstaan. Super jas! Wel idioot duur trouwens. Het loont de moeite om kortingsacties te zoeken.
Succes :ay
ST3 Anniversary Edition, Kinekt 2.1 zadelpen, 105 cassette, 983 Wh accu
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Lekken op de knie heb ik ook gehad. Dat lag er aan dat bij het fietsen een vouw ontstond waar water in bleef staan. Door hier echter even op te letten en de vouw om te draaien naar beneden toe was het opgelost.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
mrstrom

Dbr schreef: 14 okt 2019, 18:45 Hoi,

Ik gebruik sinds vorig jaar de Decathlon Tribord jas en vest. Eigenlijk bedoeld voor het zeilen maar samen met goeie schoenovertrekken en een spatbordverlenger van van Zijl ben ik poederdroog na een heen of terugrit van me werk (28km, 45min fietsen). En de kostprijs voor de tribord combinatie is ongeveer €60 (in BE).

Groeten , Danny
Is hij niet erg warm? ga je niet snel zweten?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat veel afhangt van hoe je je Stromer gebruikt. Wanneer je met volle ondersteuning rijdt en er voor kiest om je niet te veel in te spannen, is het ademend karakter niet zo belangrijk. Voor anderen, die wat langere ritten maken of die zich meer inspannen, is veel belangrijker dat die jas goed ademt
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De kogel is hier door de kerk. Ik heb de voorbije weken zitten twijfelen tussen heel wat opties voor een waterbestendige windstopper.
Even situeren. Mijn huidige windstopper is niet waterdicht. Wanneer het begint met regenen, stap ik af, doe ik mijn windstopper uit en trek ik mijn Vaude regenjas aan. Een heel gedoe, temeer omdat de Vaude toch net iets minder ademend vermogen heeft dan wat ik wens.
Een gore Shake-dry stond me niet direct aan, ik wil liefst van al blijven doorrijden wanneer het regent. Dan kan ik evengoed de Vaude Luminum aantrekken. En ik wil een nauwaansluitend jack hebben.
Ik had al ongeveer beslist om een Assos Mille GT Jacket Ultraz Winter te kopen, maar ik vreesde dat dat jasje alleen bruikbaar zou zijn bij echt lage temperaturen. Bovendien is het erg duur (300 EUR). Ik vond een review op road.cc, met eronder een link naar een overzicht van de 29 beste regenjassen voor de fiets (https://road.cc/content/buyers-guide/21 ... n-suit-all).
In dat lijstje stond een jasje van een merk dat ik niet kende met erg lovende kritiek. De Parentini mossa. Met wat verder opspoorwerk vond in mensen die dat jasje al enkele jaren gebruikten, en er erg tevreden van zijn, ook na vele wasbeurten. Op de racefiets zou dit jasje bruikbaar zijn van -5°C tot 10-15°C met alleen een baselayer onderaan. Nog een pluspunt: de kledij wordt met de hand gemaakt in Italië. Ik bestelde me de Mossa 2 Sky Blue, een kleurtje dat lekker opvalt in 't verkeer.
Het jasje is wel specifiek voor mensen die flink sporten, anders krijg je het nooit warm. Maar dat is voor mij geen probleem. Bovendien is het geen jasje waarmee je kan layeren, dus alleen baselayer + mossa. Indien de combinatie met mijn Oldo warm baselayer onvoldoende is, koop me nog wel een extra warme merino baselayer bij.
Wanneer het echt regent bij vertrek, ga ik nog altijd de regenkledij aandoen, maar op wisselvallige dagen reken ik dan op deze mossa om me droog en warm te houden, zonder te moeten stoppen onderweg.

Ik hoop jullie volgende week al wat meer te kunnen vertellen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

mrstrom schreef: 18 okt 2019, 15:19
Dbr schreef: 14 okt 2019, 18:45 Hoi,

Ik gebruik sinds vorig jaar de Decathlon Tribord jas en vest. Eigenlijk bedoeld voor het zeilen maar samen met goeie schoenovertrekken en een spatbordverlenger van van Zijl ben ik poederdroog na een heen of terugrit van me werk (28km, 45min fietsen). En de kostprijs voor de tribord combinatie is ongeveer €60 (in BE).

Groeten , Danny
Is hij niet erg warm? ga je niet snel zweten?
Als je felle inspanningen gaat leveren ga je wel zweten maar ik beschouw het fietsen als recreatief, fiets dus tegen de grens van inspanningen leveren aan, niet erover. Dan voldoet het pak wel.
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
ocra

Ik heb een gore active C3 broek, met el cheapo overschoenen (bij mij gaan ze sowieso stuk) als jas een Arc tyrex Beta SV (uit de tijd dat ik nog skiles gaf) en als kans op gladheid is een iets goedkopere regenjas :mrgreen: . Die Beta is wel echt briljant, nooit nat geweest en mijn helm past in de capuchon maargoed dat heeft ook een prijs.
Plaats reactie