Onderhoudskosten

Het beste van twee werelden: een cross-over tussen de ST1 en de ST2.
Plaats reactie
Jo!
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27

Onderhoudskosten

Bericht door Jo! » 14 jun 2018, 17:11

Hoi.
Meestal zie ik allemaal berichten voorbij komen over de onderhoudskosten. Nu ben ik 7000km verder en ben voor mezelf eens een beetje gaan inventariseren.
Vraag me of of dit ook zo bij mede gebruikers is.

Eerlijk gezegd ben ik er een beetje van geschrokken.

Ben nu twee beurten bij de fietsen maker verder waarbij ik telkens een nieuwe ketting en cassette heb gekregen.
a 165,00 euro.

Onvoorzien kleine beurt aan de hand van een elektrisch probleem.
a 80,00 euro

Extra's zoals ketting onderhoud smeermiddelen e.d. die ik alleen voor de stromer gebruik 100,00euro..

De banden heb ik zelf laten vervangen bij 3000km zal ik maar niet meetellen.
De extra zaken zoals jas schoen helm val bescherming regenkleding e.d is voor een ieder persoonlijk tel ik ook maar niet mee.

Betekend dus dat ik bij 7000km aan onderhoudskosten 510,00 euro kwijt ben.

Vraag me nu dus wel af, hoeveel men nu gemiddeld aan onderhoudskosten betaald.
En of waaruit de meeste kosten zijn opgebouwd.

Bij mij is dit zijn dat dus de ketting en cassette om de 3500km en de onderhoudsmiddelen hiervoor.

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Berichten: 568
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41

Re: Onderhoudskosten

Bericht door rvaneijk » 14 jun 2018, 18:48

Jo! schreef:
14 jun 2018, 17:11
Hoi.
Ben nu twee beurten bij de fietsen maker verder waarbij ik telkens een nieuwe ketting en cassette heb gekregen.
a 165,00 euro.

Onvoorzien kleine beurt aan de hand van een elektrisch probleem.
a 80,00 euro

Extra's zoals ketting onderhoud smeermiddelen e.d. die ik alleen voor de stromer gebruik 100,00euro..

Bij mij is dit zijn dat dus de ketting en cassette om de 3500km en de onderhoudsmiddelen hiervoor.
Ik denk dat jouw dealer je teveel gerekend heeft door te vervangen toen dat nog niet nodig was, óf dat je met een niet gesmeerde en niet schoongemaakte ketting doorgetrapt hebt totdat zowel de ketting als de cassette (redelijk) aan gort waren.

Je kunt - is mijn ervaring - prima besparen door met regelmaat van ketting te wisselen en deze (naast de tandwieltjes van de derailleur) goed gesmeerd te houden. Zelf rijd ik met twee KMC-kettingen. Ik ga uit van een levensduur van minimaal 6.000 km per ketting. Dus na 12.000 km pas nieuwe cassette en twee kettingen KMC X11SL 11 SPEED SUPER LIGHT SILVER (1020 KgF breuklast). Er zijn speciale kettingslijtagemeters (zie bijvoorbeeld https://www.futurumshop.nl/kmc-kettings ... ator.phtml). Daarmee kun je bepalen of vervanging aan de orde is. Tot slot, ik gebruik als ontvetter Cyclon Bionet ontvetter; en als smeermiddel Teflon óf Boeshield T-9 (niet mixen want dan gaat de werking verloren). Let op dat je het smeermiddel na aanbrengen op de ketting minimaal 2 uur laten intrekken om volledige penetratie te garanderen.

Tot slot, een kleine beurt is aan te raden om de 3.000 km. Maar voor EUR 80 - EUR 100 krijg je een complete beurt, niet alleen een kleintje. Zie bijv Juizz.

http://www.juizz.nl/onderhoud

Werkzaamheden onderhoudsbeurten
Controle & afstellen van de volgende zaken:

Verlichting
Remsysteem
Versnellingssysteem
Naven
Balhoofd
Reinigen, smeren & afstellen ketting
Wielen richten & spaakspanning controleren
Natrekken alle bouten & moeren
Controle elektrisch systeem incl. software update
Controle accu & reiningen contactpunten
Poetsbeurt

Omdat ik de meeste dingen in dit lijstje zelf doe, rekent de dealer voor mijn onderhoudsbeurt (om de 3.000 km) EUR 30.

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Moderator | Forum Supporter
Moderator | Forum Supporter
Berichten: 850
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Zebbernaut » 15 jun 2018, 10:54

Ik vind ook dat alles wel heel snel vervangen is, ik heb al 5000km gedaan zonder iets te vervangen en alles 1 keer per maand te ontvetten en weer te smeren. Ik wissel trouwens niet van ketting, alles draait door 1 keer in de maand de fiets eens onder handen te nemen nog steeds soepel.

Sven

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Sven » 15 jun 2018, 12:43

De ketting wordt langer door de slijtage als gevolg van gebruik.
Tijdens dat langer worden gaan ook de tanden van de cassette inslijten op de steeds langer wordende ketting.

Door afwisselend twee kettingen te gebruiken doe je twee keer zo lang met een cassette dan als dat je met 1 ketting zou doen.

Ketting wisselen is makkelijk en dus voordelig in uitvoering.
Cassette wisselen kost effe wat meer, zowel in tijd als cash.

Ik moet nog een tweede ketting kopen, als de huidige nog niet te ver versleten is.
Zijn kettingen redelijk standaard en gewoon uitwisselbaar?

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 247
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Louis_ST2 » 26 jun 2018, 22:34

Na 6.000 km heb ik nu mijn ketting en cassette laten vervangen omdat de inschatting was dat het anders over 2.000 a 3.000 km zou moeten gebeuren. Over 6.000 km krijgt hij nu zijn volgende onderhoudsbeurt. Dus de ketting en cassete hoeft niet per definitie elke 3.000 vervangen te worden...

Ik smeer mijn (enige) ketting ongeveer 1 keer per maand. Ook fiets ik elke dag, ook als het regent. (behalve de paar dagen als het glad is).
Het is een zwarte ST2 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Conti

Roos
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 163
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Roos » 27 jun 2018, 08:05

Wat zit er dan veel variatie qua ketting slijtage. Ik breng stromer om de ongeveer 3000 km naar de dealer. Heb stromer eind juli 2 jaar. Onder garantie is de sensor (weet niet hoe die heet-sorry- waarmee de snelheid bepaald wordt, vervangen en een rem bleef hangen. Heb 13000 km gereden op dezelfde ketting, af en toe een drupje olie doe ik er op. Moet nu weer binnenkort voor onderhoud, ben benieuwd, maar het klinkt me ook als veel in de oren Louis! Vraag me wel af hoe het kont dat er zulke grote verschillen zijn. Iemand een idee?
ST2 rijder sinds juli 2016. 13.000 km.
Enkele reis woon-werk 36 km.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6633
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Stromeur » 27 jun 2018, 12:52

Omstandigheden waaronder gefietst wordt, omstandigheden waaronder de Stromer gestald wordt, frequentie van onderhoud aan de ketting, kwaliteit van de producten die gebruikt worden voor onderhoud aan de ketting (m.n. de smering), frequentie waarmee op- en afgeschakeld wordt, druk op de trappers en daarmee op de kettinglijn (conditie/gewicht van de berijder) oordeel van de dealer (preventief vervangen/exact op tijd vervangen/aan de late kant vervangen).

Er zijn dus nogal wat factoren die bepalen hoe snel een ketting vervangen moet worden, die de variatie in het aantal km's dat ermee gereden kan worden enorm beïnvloeden.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1538
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Onderhoudskosten

Bericht door FreddyH » 27 jun 2018, 15:42

Inderdaad: als je veel "flink doorstampt" op je fiets dan krijg je een heel ander slijtage patroon op je ketting en tandwielen dan wanneer je "gewoon" flink doorfietst of zelfs lekker rustigaan doet.

Ook de massa van de berijder en bagage tellen mee. Als fiets in totaal (met berijder en bagage) 90 kg weegt dan is er veel minder slijtage dan wanneer het totaal 150kg weegt (en die persoon ook nog zijn/haar volledige massa op die trappers gooit).
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Rutger
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Rutger » 27 jun 2018, 16:31

Inderdaad wel veel variatie. Ik zit nu op 10.000 km in eerste 12 maanden. 2 controlebeurten gehad. 1e met ketting wissel en bij 2e hebben ze voorband achter gelegd en achterband voor om wissel voor te blijven + remblokken achter vervangen. Totaal 1e jaar 90 euro kosten. Maar bij 7500km zou ik eigenlijk de ketting vervangen voor de 3e, echter gezien slijtage cassette kreeg ik advies om deze ketting “op” te rijden en dan alles incl. cassette vervangen. Nu op 10.000 en ketting is nog steeds onder de 0,75mm slijtage.

Voor de winter ga ik dus wel naar 2 nieuwe banden, nieuwe cassette en ketting. Best acceptabel. Ik ben vooral benieuwd hoe de techniek zich houdt na garantieperiode van 2 jaar...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast