Onderhoudskosten

Het beste van twee werelden: een cross-over tussen de ST1 en de ST2.
Plaats reactie
Jo!
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27

Onderhoudskosten

Bericht door Jo! » 14 jun 2018, 17:11

Hoi.
Meestal zie ik allemaal berichten voorbij komen over de onderhoudskosten. Nu ben ik 7000km verder en ben voor mezelf eens een beetje gaan inventariseren.
Vraag me of of dit ook zo bij mede gebruikers is.

Eerlijk gezegd ben ik er een beetje van geschrokken.

Ben nu twee beurten bij de fietsen maker verder waarbij ik telkens een nieuwe ketting en cassette heb gekregen.
a 165,00 euro.

Onvoorzien kleine beurt aan de hand van een elektrisch probleem.
a 80,00 euro

Extra's zoals ketting onderhoud smeermiddelen e.d. die ik alleen voor de stromer gebruik 100,00euro..

De banden heb ik zelf laten vervangen bij 3000km zal ik maar niet meetellen.
De extra zaken zoals jas schoen helm val bescherming regenkleding e.d is voor een ieder persoonlijk tel ik ook maar niet mee.

Betekend dus dat ik bij 7000km aan onderhoudskosten 510,00 euro kwijt ben.

Vraag me nu dus wel af, hoeveel men nu gemiddeld aan onderhoudskosten betaald.
En of waaruit de meeste kosten zijn opgebouwd.

Bij mij is dit zijn dat dus de ketting en cassette om de 3500km en de onderhoudsmiddelen hiervoor.

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41

Re: Onderhoudskosten

Bericht door rvaneijk » 14 jun 2018, 18:48

Jo! schreef:
14 jun 2018, 17:11
Hoi.
Ben nu twee beurten bij de fietsen maker verder waarbij ik telkens een nieuwe ketting en cassette heb gekregen.
a 165,00 euro.

Onvoorzien kleine beurt aan de hand van een elektrisch probleem.
a 80,00 euro

Extra's zoals ketting onderhoud smeermiddelen e.d. die ik alleen voor de stromer gebruik 100,00euro..

Bij mij is dit zijn dat dus de ketting en cassette om de 3500km en de onderhoudsmiddelen hiervoor.
Ik denk dat jouw dealer je teveel gerekend heeft door te vervangen toen dat nog niet nodig was, óf dat je met een niet gesmeerde en niet schoongemaakte ketting doorgetrapt hebt totdat zowel de ketting als de cassette (redelijk) aan gort waren.

Je kunt - is mijn ervaring - prima besparen door met regelmaat van ketting te wisselen en deze (naast de tandwieltjes van de derailleur) goed gesmeerd te houden. Zelf rijd ik met twee KMC-kettingen. Ik ga uit van een levensduur van minimaal 6.000 km per ketting. Dus na 12.000 km pas nieuwe cassette en twee kettingen KMC X11SL 11 SPEED SUPER LIGHT SILVER (1020 KgF breuklast). Er zijn speciale kettingslijtagemeters (zie bijvoorbeeld https://www.futurumshop.nl/kmc-kettings ... ator.phtml). Daarmee kun je bepalen of vervanging aan de orde is. Tot slot, ik gebruik als ontvetter Cyclon Bionet ontvetter; en als smeermiddel Teflon óf Boeshield T-9 (niet mixen want dan gaat de werking verloren). Let op dat je het smeermiddel na aanbrengen op de ketting minimaal 2 uur laten intrekken om volledige penetratie te garanderen.

Tot slot, een kleine beurt is aan te raden om de 3.000 km. Maar voor EUR 80 - EUR 100 krijg je een complete beurt, niet alleen een kleintje. Zie bijv Juizz.

http://www.juizz.nl/onderhoud

Werkzaamheden onderhoudsbeurten
Controle & afstellen van de volgende zaken:

Verlichting
Remsysteem
Versnellingssysteem
Naven
Balhoofd
Reinigen, smeren & afstellen ketting
Wielen richten & spaakspanning controleren
Natrekken alle bouten & moeren
Controle elektrisch systeem incl. software update
Controle accu & reiningen contactpunten
Poetsbeurt

Omdat ik de meeste dingen in dit lijstje zelf doe, rekent de dealer voor mijn onderhoudsbeurt (om de 3.000 km) EUR 30.

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Moderator | Forum Supporter
Moderator | Forum Supporter
Berichten: 776
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Zebbernaut » 15 jun 2018, 10:54

Ik vind ook dat alles wel heel snel vervangen is, ik heb al 5000km gedaan zonder iets te vervangen en alles 1 keer per maand te ontvetten en weer te smeren. Ik wissel trouwens niet van ketting, alles draait door 1 keer in de maand de fiets eens onder handen te nemen nog steeds soepel.

Sven
Pro
Pro
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:23

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Sven » 15 jun 2018, 12:43

De ketting wordt langer door de slijtage als gevolg van gebruik.
Tijdens dat langer worden gaan ook de tanden van de cassette inslijten op de steeds langer wordende ketting.

Door afwisselend twee kettingen te gebruiken doe je twee keer zo lang met een cassette dan als dat je met 1 ketting zou doen.

Ketting wisselen is makkelijk en dus voordelig in uitvoering.
Cassette wisselen kost effe wat meer, zowel in tijd als cash.

Ik moet nog een tweede ketting kopen, als de huidige nog niet te ver versleten is.
Zijn kettingen redelijk standaard en gewoon uitwisselbaar?
ST1-wit-geveerde voorvork-26 km enkel Bennekom-Arnhem zuid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten