In het Omni-menu valt interessante informatie te vinden over de prestaties van de Stromer-fiets(er). Afgezien van de totaal gereden afstand zijn vooral het gemiddelde stroomverbruik en gemiddelde snelheid belangwekkend omdat hiermee het afgegeven vermogen kan worden bepaald (hoe sterk is de ondersteuning) en de theoretische actieradius.
Het afgegeven vermogen kan berekend worden door het gemiddelde stroomverbruik te vermenigvuldigen met de gemiddelde snelheid:
Wattuur/km x km/uur = Wattuur/uur = Watt
De theoretische actieradius op basis van 90% accucapaciteit = 0,9 x accucapaciteit (Wh) / stroomverbruik (Wh/km)
Uit de Omni van mijn fiets haal ik de volgende gegevens (Menu-Bike-Totalen): stroomverbruik = 14,3 Wh/km en gemiddelde snelheid = 31,3 km/uur.
Het afgegeven vermogen is dan gemiddeld 14,3 x 31,3 = 448 Watt
En de theoretische actieradius met een 983 Wh accu 0,9 x 983 / 14,3 = 62 km
Ben je een rustige rijder dan zal de gemiddelde snelheid lager zijn, minder rijwind en daardoor minder stroomverbruik, een lager afgegeven vermogen en een hogere actieradius. En omgekeerd voor een snelle rijder meer snelheid, stroomverbruik en afgegeven vermogen tegen een lagere actieradius. Logisch, gewoon natuurkunde...
Ik zou het leuk vinden als andere forumleden ook hun Omni openen en hun gemiddelde stroomverbruik en snelheid zouden delen, ik wil daarmee een overzicht maken gesorteerd per ST1-ST1x-ST2(s) en gesorteerd per accucapaciteit.
Bij voorbaat dank.
Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Ha Lomito,
leuk !
Hierbij mijn gegevens (St1x; gemeten over mijn huidig totaal van 3248,5 km)
- gemiddeld stroomverbruik: 14,3 Wh/km (inderdaad: exact gelijk aan jouw verbruik)
- gemiddelde snelheid: 36,8 km/h
Ik heb 2 stuks blauwe accu's (983 Wh). Met de ene doe ik net 60 km; met de andere 67 km. Natuurlijk geheel afhankelijk van tegenwind en temperatuur. Dat zijn de 2 grootste externe variabelen. Opvallend dat er tussen de accu's al zo maar 10% verschil capaciteit zit. Want ik gebruik de accu's echt om beurten en verander niet spontaan in harder/zachter trappen.
Succes met de tabel,
Reinout
leuk !
Hierbij mijn gegevens (St1x; gemeten over mijn huidig totaal van 3248,5 km)
- gemiddeld stroomverbruik: 14,3 Wh/km (inderdaad: exact gelijk aan jouw verbruik)
- gemiddelde snelheid: 36,8 km/h
Ik heb 2 stuks blauwe accu's (983 Wh). Met de ene doe ik net 60 km; met de andere 67 km. Natuurlijk geheel afhankelijk van tegenwind en temperatuur. Dat zijn de 2 grootste externe variabelen. Opvallend dat er tussen de accu's al zo maar 10% verschil capaciteit zit. Want ik gebruik de accu's echt om beurten en verander niet spontaan in harder/zachter trappen.
Succes met de tabel,
Reinout
Bedankt Reinout, ik wist dat ik op je kon rekenen...
Dat jij een veel hogere snelheid haalt met (exact) hetzelfde stroomverbruik was te verwachten, het koppel van de ST1x is immers 5 Nm lager dan de ST2s van mij (35vs40Nm).
Het geleverde vermogen van jouw ST1x is 14,3 x 36,8 = 526 Watt, een stuk hoger dan de 448 Watt die mijn fiets levert.
448/526 = 0,85 en 35/40 = 0,88... dat ligt best dicht bij elkaar.
En dan de tabel:
Type -- Accu --- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1x -- 983 Wh -- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km totaal, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2s -- 983 Wh -- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km totaal, Lomito, geen vaste rit)
Dat jij een veel hogere snelheid haalt met (exact) hetzelfde stroomverbruik was te verwachten, het koppel van de ST1x is immers 5 Nm lager dan de ST2s van mij (35vs40Nm).
Het geleverde vermogen van jouw ST1x is 14,3 x 36,8 = 526 Watt, een stuk hoger dan de 448 Watt die mijn fiets levert.
448/526 = 0,85 en 35/40 = 0,88... dat ligt best dicht bij elkaar.
En dan de tabel:
Type -- Accu --- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1x -- 983 Wh -- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km totaal, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2s -- 983 Wh -- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km totaal, Lomito, geen vaste rit)
- Pieter
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
- Locatie: Mierlo
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 30.000
En mijn gegevens:
ST1 X 22 inch
Accu: 814 Wh
Gemiddeld stroomverbruik: 11.5 Wh/km
Gemiddelde snelheid: 35.1 km/u
(Gemeten over een totaal afstand van 882km.)
Mijn lengte is 194 cm en gewicht is 84kg (speelt natuurlijk ook mee)
ST1 X 22 inch
Accu: 814 Wh
Gemiddeld stroomverbruik: 11.5 Wh/km
Gemiddelde snelheid: 35.1 km/u
(Gemeten over een totaal afstand van 882km.)
Mijn lengte is 194 cm en gewicht is 84kg (speelt natuurlijk ook mee)
Leuk dat jullie allemaal willen meewerken, ik heb geen idee wat er uit gaat komen...
Type -- Accu ----- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km totaal, Stromeur)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km totaal, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km totaal, JondeSTX, 32km enkel, 5d./week)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km totaal, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km totaal, Lomito, geen vaste rit)
Pieter: je lengte en gewicht hebben blijkbaar geen nadelige invloed op het stroomverbruik, voorlopig voer jij de lijst aan met een actieradius van 64 km... En Stromeur is de kampioen zuinig rijden met slechts 9,7 Wh/km waardoor ze ondanks een kleinere accucapaciteit er toch nog 57 km uit perst. Welke verklaring heb jij hiervoor Stromeur?
Type -- Accu ----- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km totaal, Stromeur)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km totaal, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km totaal, JondeSTX, 32km enkel, 5d./week)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km totaal, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km totaal, Lomito, geen vaste rit)
Pieter: je lengte en gewicht hebben blijkbaar geen nadelige invloed op het stroomverbruik, voorlopig voer jij de lijst aan met een actieradius van 64 km... En Stromeur is de kampioen zuinig rijden met slechts 9,7 Wh/km waardoor ze ondanks een kleinere accucapaciteit er toch nog 57 km uit perst. Welke verklaring heb jij hiervoor Stromeur?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik vermoed een combinatie van laag lichaamsgewicht (ca. 56kg, plus nog een kilo of 7 bagage), lage luchtweerstand omdat ik klein ben (1,64m) en een lage rolweerstand omdat ik dankzij de geveerde zadelpen en geveerde voorvork mijn banden maximaal op druk kan houden.
En ik heb een fors lagere gemiddelde snelheid dan jullie, omdat ik na 6 maanden niet kunnen lopen geen beenspier meer over had.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Een hoge actieradius van Philipbo, uiteraard vanwege de grote accu maar opvallend laag stroomverbruik gezien de snelheid en de rechtere zit. Dat laatste hoeft geen nadeel te zijn met wind mee...
Sowieso het verzoek om de gegevens nog eens op te nemen van degenen die nu zo rond de 800-1100 km zitten en dan vergelijken bij ca. 4000km.
Type -- Accu ----- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km, Stromeur)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,7 Wh/km -- 34,1 km/uur -- 433 Watt -- 70 km -- (mei 2017, 1.100 km, Philipbo, 26 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km, Lomito, geen vaste rit)
- minder lengte betekent minder luchtweerstand
- minder lengte betekent kleinere fiets (17") en dus minder gewicht van de fiets
- minder gewicht betekent minder rol weerstand.
Sowieso het verzoek om de gegevens nog eens op te nemen van degenen die nu zo rond de 800-1100 km zitten en dan vergelijken bij ca. 4000km.
Type -- Accu ----- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km, Stromeur)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,7 Wh/km -- 34,1 km/uur -- 433 Watt -- 70 km -- (mei 2017, 1.100 km, Philipbo, 26 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km, Lomito, geen vaste rit)
De hogere bandendruk vermoedde ik al, ik moet de banden echt wat zachter houden voor een beetje comfort. En je lengte/gewicht is dubbel gunstig:Stromeur schreef: ↑27 jun 2017, 12:52Ik vermoed een combinatie van laag lichaamsgewicht (ca. 56kg, plus nog een kilo of 7 bagage), lage luchtweerstand omdat ik klein ben (1,64m) en een lage rolweerstand omdat ik dankzij de geveerde zadelpen en geveerde voorvork mijn banden maximaal op druk kan houden.
En ik heb een fors lagere gemiddelde snelheid dan jullie, omdat ik na 6 maanden niet kunnen lopen geen beenspier meer over had.
- minder lengte betekent minder luchtweerstand
- minder lengte betekent kleinere fiets (17") en dus minder gewicht van de fiets
- minder gewicht betekent minder rol weerstand.