Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Stromeur schreef: 13 sep 2018, 23:26 Het lijkt me sowieso van belang dat deelnemers het aan de onderzoeker melden wanneer ze het gevoel hebben dat de Hamsterweken-look van invloed is op de reacties van andere weggebruikers.
Klopt. Dat heb ik ook gedaan. Ze zei inderdaad dat ze dat al van meer deelnemers had gehoord. Daarom hangen er deze weken ook onopvallende camera's in de bomen op dezelfde trajecten. Dat weten de automobilisten dan niet, en dan wordt het echte gedrag gefilmd.

Ik heb 5 A4-tjes aan tekst meegeleverd. Een soort samenvatting met (licht) bijzondere zaken die onderweg gebeurden. Met de tijd erbij waar dit op de film staat.
En een hele rits aan ervaringen uit het verleden met het fietsen op de weg.
En een hele rij aanbevelingen aan de provincie hoe het volgens mij het beste werkt in de praktijk:
* De keuze binnen de bebouwde kom aan de SP-bestuurder overlaten.
* Als het snelheidsverschil met de auto's niet te groot is, kunnen we gewoon op de rijbaan.
* Als het rustig is op het fietspad (gewoonlijk stap ik om 6:15u op de fiets), kunnen we gewoon over het fietspad.
* Wil de SP hard, en laat het overige verkeer het toe, dan op de weg en 45 kmh. Wil hij liever rustig, dan op het fietspad met gepaste snelheid.
* Handhaven door op snelheid te gaan controleren. Ik heb liever een bekeuring als ik met 45 kmh over het fietspad tussen de fietsers doorzeil (dat is m'n eigen fout) dan dat ik een bekeuring krijg omdat ik voor m'n eigen veiligheid op het fietspad fiets, omdat de auto's daar 65 kmh rijden (want dat is opgelegd door de wetgever).
* Lussen van verkeerslichten aanpassen dat de SP ook 'gezien' wordt,
* Ook mogelijk maken dat de SP op fietspaden met bord G11 en G13 is toegestaan. Met evt. een max. snelheid, en daarop handhaven.
* etc. etc.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Marco Verkerk schreef: 14 sep 2018, 20:38 Ik had zaterdag 8 september een andere ervaring met de camera op de helm.
Ik heb inderdaad ook wel een paar mooie beelden.
Ik stond ook voor een stoplicht. Hangt er een man uit het raampje van de auto naast me:
Automobilist: "Zeg, dáár is het fietspad hoor!"
Ik: "Ja, dat weet ik, maar dit móet ik."
A: "Huh, kenteken?"
Ik: "Ja, ik ben verplicht om op de weg te fietsen."
A: "Dat méén je niet...!!!" :o
Ik: "Ja, dat is echt waar. Ik val onder de brommers."
Inmiddels verkeerslicht groen.
A: "Hahahaha, nou, heeeel veel sterkte ermee dan...!!!"

Verder ook wel beelden dat auto's strak langs me heen inhalen, inhalen over doorgetrokken streep, of over verdrijvingsvak, etc.
Eén automobilist die toetert, en flink zit te gebaren in z'n auto. :dwarf:
Snelheidsverschil met inhalende auto's die voorbij zoeven in een tunnel (waar ik geen kant op kan), terwijl ik toch zo'n 43 kmh ervoor heb staan.
Etc.

De provincie heeft hier toch wel een aantal interessante beelden aan.
Ook wel een woon-werkrit op zaterdagmorgen 07:00u, waar 38 km lang niks gebeurt, omdat er geen kip op de weg is...
Maar dan snappen ze wel het waaróm van het Stromeren ipv achter het glas in de auto... Mooie mistnevels over de weilanden, lekker fris windje om je heen, en de zon net boven de horizon, ontwakende vogeltjes...
Heerlijk!! :d3: :d3:
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

TeuRij schreef: 14 sep 2018, 23:25 Klopt. Dat heb ik ook gedaan. Ze zei inderdaad dat ze dat al van meer deelnemers had gehoord. Daarom hangen er deze weken ook onopvallende camera's in de bomen op dezelfde trajecten. Dat weten de automobilisten dan niet, en dan wordt het echte gedrag gefilmd.
Goeie actie van de onderzoekers.
Zoals cabaretière Lenette van Dongen eens zei: "karakter is wat je doet als je denkt dat niemand kijkt".
TeuRij schreef: 14 sep 2018, 23:25 Ik heb 5 A4-tjes aan tekst meegeleverd. Een soort samenvatting met (licht) bijzondere zaken die onderweg gebeurden. Met de tijd erbij waar dit op de film staat.
Geweldig, ik ben erg benieuwd wat ze allemaal aan input gaan krijgen, en hoe dat er in het uiteindelijke verslag uit gaat zien.
TeuRij schreef: 14 sep 2018, 23:44 Snelheidsverschil met inhalende auto's die voorbij zoeven in een tunnel (waar ik geen kant op kan), terwijl ik toch zo'n 43 kmh ervoor heb staan.
Hier slaat de angst me echt van om het hart. Rij je altijd door die tunnel?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marco Verkerk schreef: 14 sep 2018, 20:38 Ik moet wel zeggen dat ik afhankelijk van de situatie soms veiliger voel binnen de bebouwde kom op het fietspad en soms veiliger op de openbare weg.

Ik vind dan ook dat speed pedelecs binnen de bebouwde kom zowel op het fietspad als op de openbare weg zouden mogen fietsen.
Mee eens, en ik denk met jou de meeste speed pedelec rijders. Geen idee wat er uit dit onderzoek gaat komen en of iedereen daar blij mee gaat zijn, maar ik vind het prijzenswaardig dat de Provincie Gelderland als eerste de pionieersrol op zich heeft genomen om andere maatregelen in te voeren en deze nu ook daadwerkelijk aan de praktijk te toetsen.

Heel Nederland kijkt met jullie mee, reken daar maar op! (Sterker nog, sommige Provincies zeggen letterlijk dat ze afwachten hoe e.e.a. in Gelderland verloopt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Stromeur schreef: 14 sep 2018, 23:53 Hier slaat de angst me echt van om het hart. Rij je altijd door die tunnel?
Nou nee hoor, maak je maar niet ongerust. Ik pak hier normaalgesproken altijd het fietspad. Maar ik wou juist aantonen hoe het eruit ziet wat de wetgever wil...
Het is niet echt een lange tunnel a la de Gotthard, maar een verdiepte onderdoorgang onder een spoorlijn. Maar wel met betonnen zijkanten direct naast de weg. Je hebt dus nergens een vluchtroute indien nodig...
Ik ben er 4x doorheen gefietst met de camera. Twee woon-werk-ritten retour.

En ik betrapte me erop dat ik kort voordat ik daar reed, me wat minder op m'n gemak voelde. Dat was ook het stuk waar ik bij voorbaat al het meest tegenop zag op de weg.
Je ziet het op de beelden achteraf ook mooi terug: ik kijk om de paar seconden in m'n spiegeltje. Dat rijdt gewoon onrustig. Niks genieten van mistflarden boven de weilanden met een opkomende zon erbij.
Maar overleven: Hoe ben ik het snelste hier uit! :shock:

Toen ik weer van de weg af mocht, en op het fietspad reed, moest ik gewoon een kilometer lang uithijgen bij relax 38 kmh. Ik voelde me dat stuk op de weg een soort opgejaagd.

Kort voordat ik daar de weg op moest bij dat rode bromfietsbordje, werd ik op het fietspad ingehaald door een opgevoerde scooter met blauw kenteken en zonder helm. Deze reed harder dan mij (misschien 50kmh) en mag wel legaal op het fietspad. Niet met die snelheid, maar z'n plaats op het fietspad is legaal. Ik voelde toen een soort jaloersheid opkomen: Jij mag doorrijden op het fietspad, en ik moet zometeen de weg op door de tunnel... :geek:
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Lomito

Gistermiddag heb ik nog een laatste ritje met onderzoekscamera op het stuur gemaakt, opnieuw over de Polderstraat in Heteren, en opnieuw geen centje pijn. Vandaag ga ik weer terug naar mijn gewone rijstijl, d.w.z. alleen op de rijbaan rijden als het daar rustig is EN druk op het fietspad (met name scholieren die blokrijden).

Als de onderzoekers mijn videomateriaal gaan bekijken zullen ze weinig 'spannende' zaken tegenkomen, dat heeft vooral te maken met het feit dat ik voornamelijk buiten de ochtend- en avondspits op de weg rij. Het is dan rustiger op de weg. Ze kunnen de beelden wel zo gebruiken voor een promotiefilmpje over fietsen in Nederland. :lol:

Update: vanmorgen stond een medewerker van het onderzoek op de stoep om de spullen op te halen. Enquête ingevuld, kopje koffie, wauw wat een mooie fiets, en verder naar de volgende (4 ophalen en 4 uitdelen). Hij heeft op een Cannondale gereden om zelf te ervaren hoe het is op een Sp te rijden. Even uitgelegd wat een spijt pedelec is... :lol:

Leuk om aan het onderzoek mee te kunnen doen, ik doe het zo weer!
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Lomito schreef: 15 sep 2018, 02:55 Leuk om aan het onderzoek mee te kunnen doen, ik doe het zo weer!
Inderdaad. Dat heb ik ook op de papieren gezet. Blij dat ik een steentje heb kunnen bijdragen. Als ze me weer nodig hebben voor een volgend vervolg onderzoek, doe ik graag weer mee!
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Lomito

Vanmorgen zat ik al weer vroeg op het zadel voor een kort bezoekje aan Deest, op de terugweg kwam ik in Herveld-zuid (bij museumboerderij Den Tip) een SP tegen met duidelijk een camera op de helm. Even iets dichterbij laten komen totdat ik de Garmin Virb camera van het onderzoek herkende en heb mijn duim omhoog gestoken.

Dat de kans zo groot is om een SP met camera in deze omgeving tegen te komen -want diverse 'SP toegestaan'-fietspaden in de omgeving- is wellicht een verklaring voor het feit dat afgelopen vrijdag geen agressie gesignaleerd is met de camera op het stuur. Niet dat ik nu voortaan met de Gopro op de helm verder ga, op het stuur geeft immers veel rustiger beelden en mijn doel is in de eerste plaats om mooie video's te kunnen maken en in tweede instantie verkeerssituaties vast te leggen.

Maar leuk om een ander proefkonijn tegen te komen, misschien wel met 'mijn' camera... :cool2:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vandaag de tweede dag van mijn deelname aan het onderzoek. Gisteren wat extra op m’n route gefilmd. Best saai om terug te kijken. Vandaag alleen aan m’n plicht voldaan.
Vanmiddag bij de mini-academie snelfietspaden van gemeente Nijmegen geweest. Niets nieuws gehoord. Duidelijk dat zelfs grote gemeenten geen specialist met kennis van speedpedelecs hebben. Gelukkig is dit bij P. Gelderland met Martijn en z’n team goed belegd.
In Nijmegen een Brabantse ST2 rijder ontmoet.
Benieuwd wat het onderzoek oplevert.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Lomito schreef: 17 sep 2018, 11:29 8<
geen agressie gesignaleerd is met de camera op het stuur. Niet dat ik nu voortaan met de Gopro op de helm verder ga, op het stuur geeft immers veel rustiger beelden en mijn doel is in de eerste plaats om mooie video's te kunnen maken en in tweede instantie verkeerssituaties vast te leggen.
Misschien voor de mensen die regelmatig met agressie worden geconfronteerd, een optie om en dummy-camera op de helm te monteren?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie