Qwic RD10 Speed

pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

FreddyH schreef: 11 jul 2018, 20:59
pedelecer schreef: 10 jul 2018, 22:01 Ivm de batterij, van rd10 speed
deze is van het merk " Reention dorado+" .
Als je hierover verder zoekt op het internet.
8S10 batterijen ( 8cellen parallel , 10 in serie)
Dit lijkt me zeer sterk. De 735 Wh accu levert 36 V, dus het is een 20.4 Ah accu. Hij zal inderdaad blokken hebben van 10 cellen in serie om die 36 V te krijgen, maar met 8 blokken parallel zou dit betekenen dat er 2,55 Ah cellen gebruikt zijn. En dat er dus 80 cellen in die accu zouden zitten. Lijkt me niet.

Dit lijkt me een 10S6P configuratie met cellen van 3,6 V, 3,4 Ah. Ofwel 60 cellen in totaal.
pedelecer schreef: 10 jul 2018, 22:01 Misschien eens proberen de 48V versie op de rd10 te testen, ik durf het toch niet, ik denk dat de motorstromen te hoog gaan oplopen en dat er misschien componenten niet geschikt zijn voor de hogere spanning.
Niet zo'n goed idee. Een bijna lege 48V batterij levert grofweg dezelfde spanning als een volle 36V batterij, maar een volle 48 V batterij levert ±54V (uitgaande van een 13S configuratie op 3,7 V). Dat is ruim 30% meer... Ik gok niet dat de electronica en motor daar tegenkunnen.
Inderdaad dat zijn nogal veel cellen voor in de behuizing, had ik niet verder bij nagedacht. Er zijn er voor 80 cellen maar die zijn breeder. Bij qwic is het lengte 505mm
In ieder geval de batterij is niet specifiek voor qwic gemaakt, misschien heeft qwic een iets andere configuratie gevraagd. Deze word aangekocht en word ook nog bij andere fietsmerken gebruik. De fabrikant bied ook nog andere configuraties aan.
reention14.jpg
reention14.jpg (63.19 KiB) 4356 keer bekeken
reention15.jpg
reention15.jpg (60.83 KiB) 4356 keer bekeken
reention16.jpg
reention16.jpg (67.16 KiB) 4356 keer bekeken
reention17.jpg
reention17.jpg (72.47 KiB) 4356 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat FreddyH al eerder schreef: ga niet een 48 Volt accu plaatsen in jouw fiets die een spanning van 36 Volt verwacht. Ga er maar gerust van uit dat de elektronica in jouw fiets daar niet tegen kan. Als je dit wel doet, is dit op z'n zachts gezegd "niet verstandig".
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar als ik de documentatie van pedelecer bekijk, is er dus al een batterij van 27 Ah of 979 Wh voorhanden die zou werken op de RD10?
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor elektronische componenten is het belangrijk dat de spanning die aangeboden wordt geschikt is voor de toegepaste elektronica. De maximale hoeveelheid stroom die je in een bepaald circuit wilt hebben, kun je begrenzen met een zekering. De stroom zal bijvoorbeeld te hoge waarden bereiken bij een kortsluiting. Door het plaatsen van een zekering in het circuit voorkom je dat door een te hoge stroom en de daarmee gepaard gaande warmteontwikkeling schade aan de bedrading of het elektrisch circuit ontstaat met bijvoorbeeld een brand tot gevolg.

Een accu heeft een bepaalde capaciteit. Deze is gelijk aan de geleverde spanning x de maximaal te leveren stroom.
Er is een accu leverbaar met een uitgangsspanning van 48 V en 20,7 Ah, maar ook een van 36 V en 27,2 Ah. De 48 V accu heeft een vermogen van 48 x 20,7 = 993 Wh, de 36 V accu heeft een vermogen van 36 x 27,2 = 979 Wh.

De 36 V accu met vermogen van 979 Wh is theoretisch geschikt om te plaatsen op je Qwic RD10 Speed. Ik zeg "theoretisch" omdat ik namelijk geen idee heb of de accu ook fysiek geplaatst kan worden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Vandaag test met stand 5:
Overzicht
Overzicht
Screenshot_20180712-205056.jpg (41.39 KiB) 4274 keer bekeken
Snelheid
Snelheid
Screenshot_20180712-204957.jpg (159.6 KiB) 4274 keer bekeken
Ongeveer dezelfde omstandigheden als dinsdag. Op stand 5 op de heenweg ging het niet echt merkbaar sneller, maar gegevens geven dus iets hogere gem. snelheid aan. De registratie van de terugweg is wel foutgelopen, dus geen gegevens van. Ik kreeg de fiets op de terugweg, ondanks rugwind of zijwind, niet meer tot aan de 40 (GPS gemeten). Soms eens teruggeschakeld naar stand 3 en geen verschil qua snelheid. Batterij niet volledig leeg bij thuiskomst.
Morgen eens proberen op stand 6 en zien hoe ver ik geraak.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Nogmaals bedankt voor deze info Jeroen!

Had je het gevoel dat je in stand 5 minder hard moest trappen dan in stand 3 of was dit nagenoeg hetzelfde?
Batterijverbruik is dan blijkbaar ook ongeveer hetzelfde, of toch niet?

Volgende week ga ik gaan de RD10 Speed en de 9.2S eens gaan testen samen met de overjaarse Stromer ST1 Platinum :-)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Enige verschil dat ik voel: in stand 3 geeft de motor misschien iets minder vermogen dan in stand 5, maar in stand 3 staat hij meer in 'vrij', stand 5 lijkt wat snelheid gecapped te zijn.

Deze morgen op stand 6:
Screenshot_20180713-082442.jpg
Screenshot_20180713-082442.jpg (153.81 KiB) 4227 keer bekeken
Beduidend sneller uiteraard. Nog 2 blokjes over vd 5, helemaal terug op stand 6 ga ik helaas niet geraken :)
Hoeft ook niet, want op stand 3 terug is ook ok. De kanaaldijk is toch veel drukker op vrijdagnamiddag.

Veel plezier gewenst met de testritten!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

inderdaad beduidend sneller!

Bij mij is het 50km en als ik echt zou willen 44km dus misschien net mogelijk als ik alles op stand 6 doe maar dat ben ik eigenlijk niet van plan.
Denk dat je bij drukker verkeer of in een centrum sowieso beter terugschakelt naar stand 3 of zo en dat je daardoor ook nog wat accu spaart.
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Bij +/- 35km afstand in stand 6 heb ik al gehad dat dat de laatste batterij streep ging knipperen.
Het was een stevige wind op kop en heb voor mij tegen kunnen tegen de max. mogelijke snelheid gereden. bij halve batterijlading was het eerder max 40km/h.

Nu zal er even niet gefietst worden trapas is reeds stuk. Bij een Km stand die juist van 3 naar 4 decimalen is. :bh:
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Wow, dat is wel klote. Hopelijk vlug in orde.
Sterker dan 4 Beaufort heb ik nog niet tegengehad, maar ik kan me al wel voorstellen dat in de winter met 5 Bft het bereik serieus minder is...
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Plaats reactie