Qwic RD10 Speed

andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

ik ben van plan om binnen afzienbare tijd mijn eerste speedbike te kopen.
Helaas zijn er in mijn gemeente bijna geen dealers die deze fietsen verkopen en al helemaal niet als je moet kijken naar een achtermotor (blijkbaar minder slijtage aan ketting en tandwielen dan met een middenmotor).
Voorlopig kom ik dus uit op de RD10 Speed van Qwic aan 3.999€ met de grootste batterij.

Nu ben ik wel benieuwd naar de bereik dat je met deze fiets hebt. Ik ga nu ongeveer 10 dagen per maand werken (50km heen en terug) met een cyclocross fiets maar om het dagelijks te doen is het mij iets te zwaar. Ik denk dus niet dat ik stand 6 veel zal nodig hebben maar blijkbaar werken stand 4 en 5 niet naar behoren en moet ik dus terugvallen op stand 3.

Kan je op stand 3 makkelijk de 45km/u blijven rijden of moet je dan echt al goed doortrappen en op een groot verzet of valt dat goed mee?

Hoe hard kan je nu precies rijden op stand 4 en 5?

Iemand enig idee hoeveel vermogen de fiets exact afgeeft in elke stand?

Mijn traject bestaat voor meer dan 90% uit landwegen en rechte fietspaden. Mijn gemiddelde snelheid op een windstille dag ligt rond de 27km/u en dan rij ik 28 à 29km/u normale cadans op een rechte weg. Zou een gemiddelde snelheid van 37km/u haalbaar zijn om dit traject heen en terug te doen met 1 batterijlading en zonder oververmoeid thuis te geraken?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik doe deze week 54 km heen en terug woon-werk, dus wil het voor jou wel even testen.

Vooral stand 4 vind ik een lastige, stand 5 valt nog mee.

Je mag bij een RD10 gewoon niet verwachten dat je altijd 45 gaat kunnen rijden, daarvoor heeft hij net te weinig vermogen.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

alvast bedankt!

Wat is dan juist het verschil tussen stand 4 en 5? normaal zou je bij 5 meer ondersteuning moeten, is dat dan niet het geval? of ligt het probleem meer bij het halen van de topsnelheid?

Welke constante snelheid mag ik dan wel verwachten? 42? Of eerder 40?
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Stand 4 legt naar mijn aanvoelen een rem op de motor tov stand 3. Stand 3 is gewoon leuker fietsen.

Vandaag dus 1e test: Mijn traject meet bijna 28 km en met enkel stand 3 in gebruik een gemiddelde snelheid van 37. Dit met voornamelijk tegenwind en zijwind met de huidige WNW (3 a 4 Beaufort volgens KMI-app). Traject is voornamelijk kanaaldijk, snelheid. Nog 3 vd 5 blokjes over op het display en op de batterij zelf geeft hij 3 vd 4 aan. Straks de test met stand 3 en rugwind.

Zal straks (of morgen want DE RODE DUIVELS SPELEN :aq ) de GPS-gegevens delen. Zal dan later deze week hetzelfde traject eens testen op stand 5.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenH schreef: 10 jul 2018, 11:06 Stand 4 legt naar mijn aanvoelen een rem op de motor tov stand 3. Stand 3 is gewoon leuker fietsen.
Ah, dit had ik eerder moeten weten. Ik heb alleen standen 4 t/m 6 getest en 4 vond ik inderdaad een hele rare stand (5 ook wel trouwens). Er zat naar mijn gevoel ook geen logische opbouw in.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Mijn ervaringen met de RD10
Na verschillende fietsen te testen heb ik de rd10 aangekocht, vooral omwille van het prijsverschil en de fiets voelde goed aan bij het rijden, niet super , maar goed.
Nu na enkele weken woon werk verkeer zijn er enkele ergernis puntjes omhoog gekomen. Vooral de ondersteuning, De ondersteuning heb ik tot mijn grote spijt bij de testrit ook niet goed genoeg in alle standen uitgetest., stand 1 en 2 zijn ok voor rustige fietstochten 150km met batterij lading gereden tegen +/- 26km/h, alhoewel het bij laatste blokje overgegaan naar stand 2 omdat de fiets geen ondersteuning meer gaf.
Stand 3 is een vlotte stand die goed reageert op kracht. bij volle batterij windstil tot 45km/h haalbaar, maar dit neemt af naarmate de batterij leeg raakt. Bij halve lading is het eerder 38 à 40 km/h haalbaar. En inderdaad bij mij ook stand 4 is een afknapper, als je stevig aan het doorrijden bent en van 3 naar 4 gaat is net of de motor remt de boel af om rond de 40km/h te blijven hangen, een beetje versnellen is mogelijk, maar hiervoor moet je een grote inspanning doen, stand 3 rijd vlotter sneller. Stand 5 is hetzelfde als stand 4 maar eerder richting 42km/h. en stand 6 gaat vlot tot 45km/h maar deze snelheid neemt af naarmate de batterij leegraakt. Stand 6 vond ik eerst ook onaangenaam omdat je als je iets onder de maximum snelheid rijd , de fiets freewheelend kan gereden worden , een raar gevoel, je stopt met trappen ( minder snel trappen ) en hebt het gevoel dat de fiets plots terug versneld. Ik heb nu ervaren dat als je in stand 6 tot op de maximum snelheid rijd, de fiets wel aangenaam reageert op geleverde kracht, met als nadeel dat de batterij snel leeg raakt.
Omtrend de ondersteuning heb ik geinformeerd bij qwic, maar er kan niets aan bijgeregeld worden. naar mijn mening een minder goed afgewerkte, uitgeteste , programmatie van de software. Als stand 3 wel een goede reactie geeft op geleverde kracht moet stand 4 en 5 ook zeker zo af te regelen zijn. Qwic zegt van niet mogelijk, en ook dat er op stand 4 en 5 geen begrenzing zit. ( ik denk dat die contactpersoon nog niet op de fiets gereden heeft, of alvast niet op andere merken speed pedelec).

Ik heb een beetje spijt dat ik me heb laten lijden door de prijs, en niet voor de klever x speed ben gegaan.
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

smoerijf schreef: 08 jul 2018, 19:48 Bij mijn weten is er aan Qwin & Klever niets in te stellen, buiten zelf leren omgaan met standen. Met qwic moet ik altijd werken in stand 3 (of stand 6 als ik wil doorrijden.)
I
Hoi, ik heb van klever 2 speed pedelecs getest.
De ondersteuning kan hierbij worden bijgeregeld door de fietsenmaker, wel niet zo uitgebreid als bij stromer.
Maar je kan deze wel aangenaam instellen.

Ik heb er één getest op fabrieks instellingen. En hier had ik ook het gevoel van freewheelend te fietsen in standen 2 en 3.
Dit had ik aan de fietsenmaker verteld, ook dat ik het onaangenaam vond om te fietsen.
Hij bood me aan om met een andere fiets van hem, ( geen testfiets ), welke hij had afgeregeld zodat deze naar zijn gevoel goed reed.
Hiermee heb ik toen ook een testrit gemaakt, en inderdaad, dat was zalig om te rijden, de fiets reageerde goed op geleverde kracht in alle ondersteunings standen, freewheelend gevoel was zo goed als weg,
ik kon in alle standen de 45km/h halen, 1 ste met stevige inspanning tot 3 met weinig moeite.

Dit is een gevoel dat ik ook graag had gehad met de qwic rd10 speed , dat in standen 3 , 4 , 5 en 6 45km/h gehaald kon gehaald worden, maar met verschillende krachtinspanning, Hier heeft Qwic naar mijn mening de bal misgeslagen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pedelecer schreef: 10 jul 2018, 21:37 Omtrend de ondersteuning heb ik geinformeerd bij qwic, maar er kan niets aan bijgeregeld worden. naar mijn mening een minder goed afgewerkte, uitgeteste , programmatie van de software.
Daar ligt dan inderdaad een belangrijke taak voor Qwic. Wel een hele goeie zaak dat je je ongenoegen hierover bij Qwic kenbaar hebt gemaakt, want dit klinkt echt als iets dat ze moeten veranderen. Alleen heb jij daar nu niks aan...

Ik kan alleen maar meepraten over hoe Stromer de motoren inregelt, en omdat dat allemaal bijzonder lekker en natuurlijk en soepel loopt, is dat dus iets wat nauwelijks opvalt. Totdat je ervaringen zoals de jouwe leest.
pedelecer schreef: 10 jul 2018, 21:37 Ik heb een beetje spijt dat ik me heb laten lijden door de prijs, en niet voor de klever x speed ben gegaan.
Dat vind ik echt heel erg jammer voor je. Is er niet nog iets te regelen met je dealer? Qwic terug inleveren en met bijbetaling alsnog een Klever kopen? Als je dealer tenminste ook Klever heeft, anders zal dit wel lastig worden. Mocht je zoiets overwegen, dan zou ik dat wel snel doen want met elke 100km en nieuwe maand wordt je Qwic minder waard en je zult er sowieso wat verlies op draaien.

En dank voor het delen van je ervaring :ay Het is misschien niet de beste ervaring, maar wel een duidelijk punt dat anderen die aanschaf overwegen kunnen meenemen in het bepalen of ze een Qwic de prijs waard vinden. Want die prijs, die is zeker aantrekkelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Ivm de batterij, van rd10 speed
deze is van het merk " Reention dorado+" .
Als je hierover verder zoekt op het internet.
8S10 batterijen ( 8cellen parallel , 10 in serie)
maar deze zijn ook leverbaar in 48V in dezelfde behuizing.
Aangezien de hulong motor hld22R ook in 48Volt uitvoering bestaat, had qwic misschien beter voor dit type batterij gekozen.
Ik zie er alleen maar voordelen in en dit voor eenzelfde kostprijs.
Voor een zelfde vermogen bij 48Volt trekt de motor minder stroom, minder stroom is minder spanningsval over kabels en elektronica componenten, Als de batterij minder stroom per cel moet leveren zal ze een langere levensduur hebben. Voor eenzelfde capaciteit in Wh is er minder Ah nodig. Dus zal met eenzelfde laadstoom de batterij sneller geladen zijn.
bij 48V zal de motor waarschijnlijk ook meer koppel hebben.

Misschien eens proberen de 48V versie op de rd10 te testen, ik durf het toch niet, ik denk dat de motorstromen te hoog gaan oplopen en dat er misschien componenten niet geschikt zijn voor de hogere spanning.
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

JeroenH schreef: 10 jul 2018, 11:06 Stand 4 legt naar mijn aanvoelen een rem op de motor tov stand 3. Stand 3 is gewoon leuker fietsen.

Vandaag dus 1e test: Mijn traject meet bijna 28 km en met enkel stand 3 in gebruik een gemiddelde snelheid van 37. Dit met voornamelijk tegenwind en zijwind met de huidige WNW (3 a 4 Beaufort volgens KMI-app). Traject is voornamelijk kanaaldijk, snelheid. Nog 3 vd 5 blokjes over op het display en op de batterij zelf geeft hij 3 vd 4 aan. Straks de test met stand 3 en rugwind.

Zal straks (of morgen want DE RODE DUIVELS SPELEN :aq ) de GPS-gegevens delen. Zal dan later deze week hetzelfde traject eens testen op stand 5.

alvast bedankt!
Plaats reactie