Qwic RD10 Speed

Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

rvaneijk schreef: 08 jul 2018, 12:24 Mooie combinatie! Gefeliciteerd en veel rijplezier gewenst.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen op de rijbaan, met name of je vlot kunt optrekken met het verkeer en de 45 km aan kunt houden.
Bedankt!

Optrekken gaat ok. 45 aanhouden is met 3bft tegenwind heel moeilijk. Op de hoogste stand,6, wel maar dan zuipt de fiets de batterij wel heel snel leeg. Dan haal je maximum 30km denk ik.

Daarnaast is de batterij-indicatie ook niet echt consistent te noemen.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
smoerijf
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2018, 08:56

Ik heb momenteel een test qwic RD10 speed van de dealer thuis staan. Ik heb ook stromer ST1x & Klever X speed test gereden. Op papier lijk de Klever bij mij op 1 te staan, na de testritjes stond de qwic op 1 voor mij, vandaar dat ik deze nu (een weekend) thuis heb. (goeie dealer!). Na de testritjes leek de qwic mee even krachtig als Klever, maar qwic heeft zijn prijs gunstig mee. Dat, en nog wat dingetjes:

Voordelen qwic:
+ Geveerd voorvork
+ Standaard met ringslot geleverd
+ Doenbaar om 45+ aan te houden
+ Remmen Magura MT5
+ Mogelijkheid montage drinkfles houder
+ Goede stock zadel (persoonlijk)
+ Prijs (+ betaalbare 2e lader)
- Stand 3 reageert echt goed om de kracht sensor, stand 6 ook (voor als je écht wil door peren) andere standen hebben een snelheid limit duidelijk lager 45km/h
(- grootste batterij: 735Wh, dewelke voldoende is voor mij)

Nadelen Klever:
- Geen ringslot mogelijk door bagage drager
- Geen drinkbushouder mogelijk
- Stock zadel is been hard
- prijs
+ Trap sensor: in de lucht trappen en toch vooruit schieten (+/- 42km/h op stand 3 zonder iets te doen)
+ Kracht sensor reageert in de 3 standen goed
+ Motor kracht/makkelijkheid om 45km/h aan te houden
+ mogelijkheid tot batterij met grotere capaciteit: 850Wh

Nadelen Stromer:
- Geen vering
- Standaard geen ring slot
- Stock zadel is been hard
- Meer moeite doen (stand 3) om 45km/h aan te houden
-- prijs (& -- dure extra lader: ~230€)
+ Kracht sensor reageert in de 3 standen goed
+ mogelijkheid tot batterij met grote capaciteit: 983Wh

Nu het grootste nadeel van qwic heb ik ontdekt door hem gisteren leeg te rijden: de max snelheid is erg afhankelijk van hoe vol de batterij nog is. 5/5 & 4/5 blokjes: 45kh/m goed te halen. Met eigen inzet 50 te halen. Maar als je naar de 3/5 gaat word 40/41 de max haalbare snelheid. Je ziet op de display ook dat je effectief minder motor vermogen krijgt als de batterij leger raakt. Als je naar het laatste blokje gaat, zit 40km/h er ook net niet meer in. Als het laatste blokje knippert, word 30km/h moeilijk.

Qwic is de enige met een 36V batterij, Stromer en Klever zijn 48V. Ik vermoed dat de qwic motor effectief 38V+ nodig heeft om het toerental te halen om 45+ te kunnen rijden. Direct drive achterwiel motor zijn max. snelheid is bepaalde door de max. spanning. Het lijkt me dat de qwic hier te weinig marge heeft met zijn 36V (max. 42V) batterij.
(Motor is volgens eerder geposte specs 400W@36V / 500W@48V)

Als de batterij vol is, is 45+ makkelijk brug omhoog haalbaar. Bij de standen met snelheid limit (1,2,4,5) zie je dat als je zelf meer inspanning levert, dat het motorvermogen volgens het display echt terug loopt want je zit namelijk tegen de limiet van die stand aan. De motor van de qwic lijkt me meer te krachtig genoeg (volle batterij), maar hij heeft te weinig marge met de 36V batterij.

Zijn er mensen die die Klever ook eens hebben leeg gereden? Hoe gedraagt deze zich mbt de max. haalbare snelheid ifv de leger lopende batterij.

(PS: DT orange is écht wel een mooie kleur voor de qwic, nee, ik ben geen Nederlander)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

smoerijf schreef: 08 jul 2018, 15:47 Stromer en Klever zijn 48V.
Stromer wel, Klever werkt op 44V. De controller in de Qwic werkt hetzelfde als in mijn fiets: een simpele, stroom gestuurde controller. Bij een bepaalde belasting gaat hij een bepaalde stroom trekken. Als de spanning dan achteruit gaat, loopt het vermogen flink terug.
Ik vermoed dat Stromer en Klever de stroom omhoog compenseren als de spanning omlaag gaat, daar is die vermogensval en stuk minder extreem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

smoerijf schreef: 08 jul 2018, 15:47 ...
Nu het grootste nadeel van qwic heb ik ontdekt door hem gisteren leeg te rijden: de max snelheid is erg afhankelijk van hoe vol de batterij nog is. 5/5 & 4/5 blokjes: 45kh/m goed te halen. Met eigen inzet 50 te halen. Maar als je naar de 3/5 gaat word 40/41 de max haalbare snelheid. Je ziet op de display ook dat je effectief minder motor vermogen krijgt als de batterij leger raakt. Als je naar het laatste blokje gaat, zit 40km/h er ook net niet meer in. Als het laatste blokje knippert, word 30km/h moeilijk.
...
(PS: DT orange is écht wel een mooie kleur voor de qwic, nee, ik ben geen Nederlander)
Klopt, heb ik hier ook al eens aangegeven.

Ik heb de oranje vooral gekozen voor extra zichtbaarheid tov de zwarte, maar vind de kleur ook echt meevallen.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
smoerijf
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2018, 08:56

JeroenH schreef: 08 jul 2018, 16:35 Klopt, heb ik hier ook al eens aangegeven.

Ik heb de oranje vooral gekozen voor extra zichtbaarheid tov de zwarte, maar vind de kleur ook echt meevallen.
Ja klopt, maar ik had het geïnterpreteerde als een soort eco-spaar-het-laatste-beetje-batterij-zoveel-mogelijk-mode. Het het vermogen loop echter lineair terug over het quasi het ganse ontlaad proces van de batterij.
FreddyH schreef: 08 jul 2018, 16:04 Stromer wel, Klever werkt op 44V. De controller in de Qwic werkt hetzelfde als in mijn fiets: een simpele, stroom gestuurde controller. Bij een bepaalde belasting gaat hij een bepaalde stroom trekken. Als de spanning dan achteruit gaat, loopt het vermogen flink terug.
Ik vermoed dat Stromer en Klever de stroom omhoog compenseren als de spanning omlaag gaat, daar is die vermogensval en stuk minder extreem.
Zo had ik het nog niet bekeken, ik dacht de spanning gewoon te laag werd voor het benodigde toerental om 45km/h te halen, dan zou het echt een technische beperking zijn (en de reden waarom Stromer/Klever een hogere spanning gebruiken). Als het 'gefixed' kan worden door de stroom te boosten, en op constant power te sturen is het slechts software :D .

Als er iemand meer info heeft over de gebruikte technologie/aanstuurtechniek (zoals ConstantCurrent), laat maar laten.
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Vreemd dat je met de ST1-X moeite had om 45km/u aan te houden. Nog mensen met dezelfde ervaring?
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nope, ging prima met mijn ST1 X onder normale omstandigheden.

Maar er staat "Meer moeite doen", dus ik denk dat het in vergelijking tot de Qwic en de Klever meer moeite kostte. Al is natuurlijk de vraag hoe gevoelig de trapsensor van de ST1 X werd ingesteld, van 50 naar 100% bijvoorbeeld scheelt nogal een slok op een borrel.

Ik denk dat het, naast gewoon lekker gassen en testen, echt heel erg belangrijk is om van alle bikes de handleiding grondig door te nemen en de instellingen te optimaliseren alvorens een vergelijking te maken, zowel qua snelheid als actieradius, en ook in hoe "prettig" het gedrag van de motor aanvoelt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
smoerijf
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2018, 08:56

Bij mijn weten is er aan Qwin & Klever niets in te stellen, buiten zelf leren omgaan met standen. Met qwic moet ik altijd werken in stand 3 (of stand 6 als ik wil doorrijden.)
Ik heb stromer & klever 2x getest in de volgende orde:
- Stromer st1x (dag 1)
- Klever (dag 1: mocht maar 100m rijden)
- Qwic (dag 2)
- R&M Bosch midden model van collega (dag 3)
- Klever (dag 4)
- Stromer (dag 4)
- Qwic testfiets thuis (nu, dag 11)

Mijn eerste gevoel van stomer was echt goed. Eerst keer SP was dat toen, voorheen had ik al wel 25km/h middenmotor met trapsensor gereden. Maar een krachtsensor rijd echt veel fijner, veel natuurlijker. 2e keer Stromer, na Klever & Qwic getest te hebben, was minder 'wauw' omdat die andere 2 ook zó goed rijden.
Stromer heb ik stand 3 vergeleken met Klever op stand 3 (zelfde dealer, zelfde traject), lichtjes wind tegen. Stromer stand 3 is vast 100% krachtsensor, toch? Stand 2 was ook op 100% ingesteld. 41/42km/h was easy op de Stromer, doorduwen tot 45 moest ik echt werken. En 46 lukte niet. Qwic (volopgeladen) en Klever gaan met minder moeite tot 47/48, met beide ook de 50 aangetikt. Ik heb ook telkens met GPS snelheid vergeleken (Strava), en de aangeduide snelheden klopte.

Ik wil de SP gebruiken voor WoonWerk (zoals iedereen?) enkele keren per week, bij (voldoende) goed weer, 26km enkel. Met de Qwic 735Wh, zal dat na 30% slijtage, in de winter bij 0° à -25% capaciteit moeilijk worden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

smoerijf schreef: 08 jul 2018, 19:48 Stromer stand 3 is vast 100% krachtsensor, toch?
Nope. De trapsensor/TMM sensor is apart instelbaar, los van de drie ondersteuningsstanden dus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

smoerijf schreef: 08 jul 2018, 18:20 Zo had ik het nog niet bekeken, ik dacht de spanning gewoon te laag werd voor het benodigde toerental om 45km/h te halen, dan zou het echt een technische beperking zijn (en de reden waarom Stromer/Klever een hogere spanning gebruiken). Als het 'gefixed' kan worden door de stroom te boosten, en op constant power te sturen is het slechts software :D .

Als er iemand meer info heeft over de gebruikte technologie/aanstuurtechniek (zoals ConstantCurrent), laat maar laten.
In mijn fiets kan ik op het scherm aflezen hoeveel stroom het systeem uit de accu trekt. Deze is bij vollast steevast ±26A. Bij volle accu (41V) heb ik dan een ±1050W piekvermogen. Bij een bijna lege accu (± 33V) nog ±850W piekvermogen. Dat is ook precies wat ik voel aan mijn fiets. Bij volle accu enorm krachtige ondersteuning, bij bijna lege accu nog steeds krachtig, maar wel een heel stuk minder.

Bij de Qwic merk ik exact hetzelfde gedrag, dus daarom mijn vermoeden dat ook daarin een simpele stroom gestuurde controller in zit (is veel simpeler te maken). Bij Stromer en Klever merk ik wat meer geavanceerd gedrag, bij een halfvolle accu krijg je minder vermogen terugval dan bij Qwic en mijn fiets. Bij Stromer wordt dan onder de ±30% het vermogen wat teruggeregeld, bij Klever had ik andere zaken om op te letten en heb ik dit niet goed geregistreerd. Maar ook bij Klever loopt het vermogen niet lineair terug zoals bij mijn fiets en de Qwic RD10.

Het is overigens daarmee niet zeker dat het "slechts" software is. Het kan zijn dat de genoemde 26A in mijn systeem ook een fysieke beperking is (door de accu, door de dikte van de leidingen op de printplaat, ...). Hogere stromen trekken kan dan dus niet zomaar.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie