Andere bagagedrager

Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

Hallo,

sinds een maand of twee aan het stromeren met een ST1x (2018). Heerlijke fiets.
Het Stromer Forum is daarbij al een grote hulp geweest voor inspiratie & tips (over ergon handgrepen, batterijdummies, tips voor opladen,...). Bedankt allemaal voor de waardevolle input.

Waar ik niet zo blij mee ben is de bagagedrager.
Zakt weg, knullige bevestiging, bij ongelijke belasting sleept het spatbord, enz.
Gisteren kwam zelfs het volledige spatbord los doordat bevestiging ter hoogte van de crank en achtervork losten.
De Vlaamse kasseien en grindstroken zijn precies wat teveel voor racktime.

Hebben jullie tips voor andere bagagedragers? Her en der op het forum staan wat links.
Stromer verwijst in zijn handleiding naar 'stromer goedgekeurde bagagedragers' maar een lijstje vind ik niet.
En ja, ik weet het, op een strak gestileerde fiets is een bagagedrager een lelijk ding....
ST1x 2018
Klever X speed 2021
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

De bevestiging op het spatbord is inderdaad wat afwijkend; wellicht met wat aanpassing deze Ortlieb?
https://www.ortlieb.com/nl/rack3/
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 05 jun 2018, 15:24 De bevestiging op het spatbord is inderdaad wat afwijkend; wellicht met wat aanpassing deze Ortlieb?
https://www.ortlieb.com/nl/rack3/
Van dit soort rekjes zijn er ook flink wat van Racktime zelf. Op hun site staan er overal netjes bouwtekeningen met alle maten bij dus dan kun je precies zien of ze passen.

Ik heb ook zo'n Racktime (Tourit Shine, maar is opgevolgd door een nieuwer model) en die is super degelijk. Kan ook 30kg op en met een flink zware tas aan 1 kant heeft hij geen enkele moeite (geeft uiteraard wel onbalans bij het fietsen maar het rekje vind het prima)...
https://www.racktime.com/en/racktime-products/
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Golvas

Je fiets is nog in garantie denk ik.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ligt het aan de bagagedrager of aan de (te) kleine/dunne boutjes waarmee hij vastzit. Mijn advies: terug naar de dealer en laten oplossen. Te beginnen met het maximale aanhaalmoment vastzetten inclusief loctite (moervast) blauw.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

image.jpeg
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Maarten schreef: 05 jun 2018, 14:29 Hallo,

sinds een maand of twee aan het stromeren met een ST1x (2018). Heerlijke fiets.
Het Stromer Forum is daarbij al een grote hulp geweest voor inspiratie & tips (over ergon handgrepen, batterijdummies, tips voor opladen,...). Bedankt allemaal voor de waardevolle input.

Waar ik niet zo blij mee ben is de bagagedrager.
Zakt weg, knullige bevestiging, bij ongelijke belasting sleept het spatbord, enz.
Gisteren kwam zelfs het volledige spatbord los doordat bevestiging ter hoogte van de crank en achtervork losten.
De Vlaamse kasseien en grindstroken zijn precies wat teveel voor racktime.

Hebben jullie tips voor andere bagagedragers? Her en der op het forum staan wat links.
Stromer verwijst in zijn handleiding naar 'stromer goedgekeurde bagagedragers' maar een lijstje vind ik niet.
En ja, ik weet het, op een strak gestileerde fiets is een bagagedrager een lelijk ding....

De bagagedrager dient gewoon 15 kg te kunnen dragen, dus gewoon terug naar je dealer en hij mag dit probleem oplossen. Ook hiervoor heb je 24 maanden garantie!
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marco Verkerk schreef: 12 jun 2018, 20:05 De bagagedrager dient gewoon 15 kg te kunnen dragen
Ik ben daarom wel benieuwd hoe zwaar Maarten de bagagedrager belaadt en hoe (symmetrisch/asymmetrisch), want precies die informatie mis ik in dit verhaal. Weegschaal pakken en even alles erop leggen, want voor je het weet zit je aan de max.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

bedankt allemaal voor jullie reacties.

even een update:
standaard fiets ik met volgende configuratie
- bagagetas rechts: oplader, plakset, broek/T-shirt en sneakers: net geen 5kg (travelling light)
- bovenop het bagagerek een bordu granit circa 2 kg
sporadisch komt daar een laptop in tas links bij (ook ongeveer 5 kg)
met maximale "bepakking" fiets ik dus op 12 kg.
70% van de maximum aangegeven belasting van 17kg.

dit weekend de bagagedrager terug op hoogste positie gezet en boutjes terug aangespannen op 7Nm met de momentsleutel, helemaal volgens het boekje.
met als gevolg dat de "kopjes" niet meer pakken en doordraaien (tja, hoe zeg je dat in het mooi Nederlands)
Bij terugrit maandagavond was het weer prijs, bagagedrager zakt naar beneden, sleept tegen de achterband en produceert een constant gezoem. Bovendien slijt mijn achterband bijzonder snel door dit gesleep.

mijn fiets zit idd nog onder garantie en gaat volgende week binnen voor nazicht en om dit op te lossen.
maar omdat dit een probleem is dat m.i. verbonden is met het ontwerp van de bagagedrager (bevestiging via ovalen gaatjes waardoor er speling kan ontstaan, zie ook viewtopic.php?f=9&t=400&hilit=bagagedrager+zakt) vroeg ik me af of er andere bagagedragers te monteren zijn op de stromer.

Ondertussen ook een mail gezonden naar stromer met de vraag welke bagagedragers zij adviseren. Het kurkdroog antwoord was dat ze maar één model aanbieden.

to be continued....
ST1x 2018
Klever X speed 2021
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Hey Maarten (en anderen), al een update? Ik vind de standaard bagagedrager veel te smal en wil 'm graag vervangen of zelf breder maken met een rekje ofzo. Ik wil er graag een tas op kunnen vastmaken (7 kilo oid, dus gewicht is het probleem niet), maar omdat de bagagedrager zo smal is ben ik bang dat 'ie er bij het minste of geringste afvliegt.
ST1X 2018 ><>
Plaats reactie