Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Plaats reactie
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Na wat testen toch wat vragen bij de schlumpf drive (lawaai en andere niet echt fijne dingen ) vandaar beslist de gehele as te vervangen door een gewone crank. Fiets was in garantie en de dealer zag het wel zitten om die ombouw te doen....hopelijk nu wat normaler rijgedrag.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Moest de Schlumpf Drive niet een drup olie hebben? Dat ding kan bijna niet stuk. Of kon je er gewoon niet aan wennen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Heb de indruk dat de dealer er ook niet echt veel vanaf weet....vandaar de optie om alles te vervangen naar iets waar de meeste dealers wel kunnen aan werken... Waarschijnlijk zou de drup olie al wel veel oplossen maar de vraag blijft wat na de garantie als er dan toch wat fundamenteel schort? Vandaar de optie om alles naar iets meer gewoon te vervangen. Misschien ben ik verkeerd maar toch gekozen voor de meeste zekerheid....Ik begreep zelf de functie niet echt, soms draaiden de pedalen gewoon loos en moest een trap weer alles oplossen ...maar het gebeurde niet altijd zoals uitgelegd en van daar de beslissing.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Schlumpf Drive is een mooi stukje onderhoudsarm mechaniek dat weinig eist, behalve zo nu en dan (1 a 2x per jaar, beetje afhankelijk van het aantal km's dat je ermee wegtikt) een drupje speciale olie op de juiste plaats, meer niet. Maar het is inderdaad lastig als een dealer niet weet hoe ermee om te gaan. Je ziet ze ook niet heel veel op fietsen dus ik snap het wel, ook al ben ik persoonlijk wel groot fan van deze vinding.

Maar als jij tevreden bent met een mod naar een regulier derailleur en het kan binnen garantie, helemaal prima natuurlijk. :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zou de schlumpf drive op een normale ST1 passen?
Ik moet namelijk mijn trapas toch vervangen wegens te veel speling.

Als het min of meer een plug and play montage is zou ik eventueel de schlumpf wel van je willen overnemen (moest je dat sowieso al willen natuurlijk).
Misschien kan je het eens aan je fietsenmaker vragen?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Zal ik zeker doen. Ik laat het je weten wat de dealer zegt; De stukken komen pas volgende week binnen ....dus je hoort het wel.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

:ay
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Bultaco heeft de schlumpf drive ook gemonteerd op haar speed-pedelecs. Ik moest even wennen aan de low/high gear tijdens de proefrit. Maar voor je het weet gaat het schakelen heel gemakkelijk. Met de hak van de schoen een klein tikkie en je schakelt.

Ik vind de schlumpf drive een mooie uitvinding. Op het internet vind je (duidelijke) onderhoudsdocumenten. Zie bijvoorbeeld:

Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stil nou, straks wil hij hem nog houden ;) :lol:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Lang moeten wachten op de stukken van Stromer maar uiteindelijk in orde....rijdt nu geweldig! 38 km/u op stand 2 is ontspannen vol te houden en de bat. gaat dan ook lang genoeg mee. De schlumpf ligt klaar voor de aanvrager :)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie