Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

FreddyH schreef: 12 mei 2018, 20:48 (...) Ik ben erachter dat ik de CAN verbinding niet hoef aan te sluiten, het enige waar die voor gebruikt wordt is eventueel de lamp via het fiets menu aan- of uitzetten. Aangezien mijn fiets die opties niet heeft is dat dus zinloos. Wat wel een klein beetje jammer is: de bouwlamp blijft na parkeren nog 5 minuten aan... Dus ik moet nog gaan kiezen tussen:
- lamp gewoon aansluiten, waarbij hij fijn automatisch aan gaat maar dus pas na 5 minuten uit
- een tweede schakelaar op mijn stuur plaatsen om de voedingsspanning te schakelen
Moet ik nog even over nadenken :geek:
FreddyH,

Zie ook bijvoorbeeld http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =70#p21198. Je hebt de CANopen bus niet nodig, gewoon een voedingsspanning op de polen is afdoende. Daarbij is het (standaard auto)relais bedoeld om de lamp echt uit te kunnen zetten.

De specificatie van Supernova [https://supernova-lights.com/en/product ... h/m99-pro/] laten zien dat 'Low beam' 16[W] trekt, 'High beam' 30[W[ en 'Daytime running light' 4,5[W]. Dus bij een voedingsspanning van 41[V] is dat respectievelijk 0,4[A], 0,7[A] en 0,1[A].
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

rvaneijk schreef: 12 mei 2018, 21:52 Zie ook bijvoorbeeld http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =70#p21198. Je hebt de CANopen bus niet nodig, gewoon een voedingsspanning op de polen is afdoende. Daarbij is het (standaard auto)relais bedoeld om de lamp echt uit te kunnen zetten.

De specificatie van Supernova [https://supernova-lights.com/en/product ... h/m99-pro/] laten zien dat 'Low beam' 16[W] trekt, 'High beam' 30[W[ en 'Daytime running light' 4,5[W]. Dus bij een voedingsspanning van 41[V] is dat respectievelijk 0,4[A], 0,7[A] en 0,1[A].
Bedankt rvaneijk, alleen heb ik daaraan niet heel veel. Het relais helpt je als je een schakelaar op je fiets hebt die de voedingsspanning voor je lamp schakelt, maar bij mij zit die schakelaar in de lamp die dus weg gaat.
Ik ken de specificaties, maar wilde even zeker weten hoeveel stroom de lamp trekt bij inschakelen en wilde even timen hoe lang de lamp aan blijft. De nauwkeurigste spec hiervan kreeg ik van een service medewerker die me meldde dat de lamp "enkele minuten" aanblijft. Dus ik moet leven met die 5 minuten, of ik moet een 2e schakelaar op mijn stuur monteren om alsnog de voedingsspanning te schakelen.

Eerst nog even wachten op het Y kabeltje waarmee de lamp ook het achterlicht kan schakelen. Dan de 12V die daaruit komt nog even omlaag converteren om mijn 6V achterlicht aan te sluiten en dan kan hij er definitief op :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

FreddyH schreef: 12 mei 2018, 22:33 Het relais helpt je als je een schakelaar op je fiets hebt die de voedingsspanning voor je lamp schakelt, maar bij mij zit die schakelaar in de lamp die dus weg gaat. (...) Dus ik moet leven met die 5 minuten, of ik moet een 2e schakelaar op mijn stuur monteren om alsnog de voedingsspanning te schakelen.
Je kunt een mooi vormggeven schakelaar voor op het stuur toch eventueel los kopen bij Supernova?

Ik kreeg vorig jaar dit antwoord van hen: "vielen Dank für deine Emil und dein Interesse an Supernova Design. Einer Highbeam-Switch kann separat erworben werden und liegt bei 29,99€ zzgl. Versand"

Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

rvaneijk schreef: 12 mei 2018, 22:40 Je kunt een mooi vormggeven schakelaar voor op het stuur toch eventueel los kopen bij Supernova?

Ik kreeg vorig jaar dit antwoord van hen: "vielen Dank für deine Emil und dein Interesse an Supernova Design. Einer Highbeam-Switch kann separat erworben werden und liegt bei 29,99€ zzgl. Versand"
Klopt, heb ik ook aan zitten denken. Het vervelende is alleen dat ik dit knopje alleen bij mijn linker remhendel kan monteren (rechts zit mijn display daar overheen). En ik heb al 1 zo'n knopje voor het grote licht. Natuurlijk kan ik er ook 1 naast mijn remhendel met het bijgeleverde achterplaatje vast zetten, maar dan heb ik weer niet echt ruimte over voor mijn bel. En daar zit dan ook de versnellingshendel van mijn voor derailleur...
Oh, en die schakelaar is een maak-contact (geen aan-uit schakelaar), dus dan moet ik ook een klein schakelingetje bouwen om het signaal aan te houden. Niet moeilijk, maar ik heb in mijn frame bijna geen ruimte om dingen te verstoppen, in tegenstelling tot jullie accubak.

Misschien dat ik onder bij mijn accu zoiets inbouw:
https://www.watersportvoordeel.nl/water ... elaar.html
(maar dan eigenlijk liever iets kleiners)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Mijn "bouwlamp" is ook binnen keurig verpakt in een mooi zwart supernova doosje :cool2: . Voordat ik kan beginnen moet ik alleen nog weten hoe ik bij de verdeler kom en even echt de tijd vinden. OMNI en accubak heb ik er al een keertje uitgehaald dus dat lukt ook wel een tweede keer :D
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
mhoutman

Leuk om hier te lezen hoe diep sommigen in de materie duiken om de M99 PRO aangesloten te krijgen :ay
Laatst gewijzigd door mhoutman op 17 mei 2018, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

mhoutman schreef: 16 mei 2018, 23:32 Leuk om hier te lezen hoe diep sommigen in de materie duiken im de M99 PRO aangesloten te krijgen :ay
Ik zit ook te smullen :cool2:
Hoewel zelf totaal niet elektronisch onderlegd, is het het gepingpong tussen techneuten mooie leeskost
ook omdat hier de onderlinge hulpvaardigheid onder medestromers blijkt

Ik hoop op een happy end van deze technische roman en dat ieder het licht vindt

Succes dames en heren !!!
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mhoutman schreef: 16 mei 2018, 23:32 Leuk om hier te lezen hoe diep sommigen in de materie duiken im de M99 PRO aangesloten te krijgen :ay
AmPeer schreef: 17 mei 2018, 09:04 Ik hoop op een happy end van deze technische roman en dat ieder het licht vindt
Succes dames en heren !!!
Dank en dank! :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik heb vanmiddag mijn ST2 uit elkaar gehaald :shock: Ik wilde weten hoe en waar ik op een nette manier de M99 PRO kan aansluiten.
Ik heb besloten de draad die de E3 schakelt terug te halen en om te leggen naar de bovenbuis omdat daar voldoende ruimte aanwezig is om een relais kwijt te kunnen en bedrading. De OMNI is eenvoudig te verwijderen met de juiste tool.

Ik ga te werk volgens het aansluitschema wat hier al in dit topic is te vinden. De 48V aansluiting wil ik direct bij de accubak maken en daar ook een zekering plaatsen. Die zekering kan ik dan via het kleine afdekkapje bereiken en de zekering zit het dichtstbij de voeding. De draad leid ik dan helemaal naar boven naar de bovenbuis. De draad van de M99 PRO gaat dan ook naar de bovenbuis. Daar ga ik het relais plaatsen en aansluiten. Ik zal de teruggehaalde draad met connector van de E3 ergens halverwege moeten afknippen. Ik ga dat zo doen dat als ik in de toekomst de E3 weer wil aansluiten en ik de kabel weer moet lassen, de las in het frame zit dus redelijk kortbij de verdeler afknippen.
Ik ga komende week de nodige spulletjes: draad, zekeringhouder, relais en aansluitmateriaal kopen. De wordt vervolgd .....

Hierbij wat foto's van de mijn gedemonteerde ST2. Ik ben bij elkaar iets van 30 min bezig geweest. De volgende keer gaat het vast sneller.
Locatie verdeler
Afbeelding
De verdeler
Afbeelding
De accubak en de plek waar ik de 48V ga aftakken
Afbeelding
Het laadstopcontact
Afbeelding

Hoe kom je bij de verdeler en vindt je ruimte om de kabels straks goed weg te werken.
1. Verwijder accu
2. Demonteer accubak (6 boutjes). Zorg dat je onderin de accubak een doekje legt zodat de boutjes niet kunnen verdwijnen als z loskomen en naar beneden vallen. De accubak haal je als eerste aan de bovenzijde los en naar buiten. De langwerpige kap die de controller afdekt komt hiermee los. Ik adviseer ook het kleine kapje onderaan bij de trapas los te halen.
3. Vervolgens heb ik de controller verwijderd.
4. Dan heb ik de 4 kleine schroefjes die achter het laadklepje zitten losgehaald. Nu kan je met wat moeite het laad (of hoe dat ding ook heet) verwijderen.
5. Daarna is met wat moeite het huis waar de connector aan vast zit en waar ook het slot inzit te verwijderen. (ik maak er de volgende keer als ik de M99 PRO ga installeren een filmpje van).
6. Het lukte mij niet de verdeler eruit te krijgen. Nou is dat ook niet nodig maar ik was nieuwsgierig. Die zit er op de een of andere manier ingeklemd maar hoe :?:

De bedrading van de remhendels gaan overigens direct naar OMNI. De verlichting voor en achter zit op de verdeler.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik snap de lol, maar voor mij niet weggelegd.
400+ euro voor zo'n lamp is ook geen kattenpis.

Hier op de camping komt mijn bijzet koplamp goed van pas. Doet ook prima dienst als laad station voor m'n telefoon, je moet wat als a technisch st1x-er
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Plaats reactie