Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 05 mei 2018, 17:52 Ik snap het nu, want je bedoeling is om de schakelaar van Stromer via de E3 lamp te beklijven gebruiken, dus komt de M99 erbij, niet I.pv. de E3.


Nee! De M99 komt ipv de E3, we nemen alleen de voeding die naar die lamp toe ging om het relais te schakelen. Op die manier blijft je huidige lichtschakelaar dus zijn oorspronkelijke functie houden, alleen schakel je nu indirect 48V voor de M99.
Stroompje schreef: 05 mei 2018, 17:52 Overigens eens, dat we zo weinig mogelijk bedrading onder in het frame plaatsen, en zeker niet connectoren, maar de controller zit nu eenmaal onderin. Dus wellicht moet het dan onder de display?
Ik heb geen idee, dan moet ik het zien. Ik hoop dat we het binnen in de accu bak kunnen houden maar ik kan het vrij lastig inschatten zonder een fiets... Hier mogen anderen met zinnige ideeën komen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb de ombouwplannen ook eens voorgelegd aan iemand die een stuk meer weet van electronica dan ik. Hij kwam met het goede voorstel om in plaats van een relais een MOSFET te gebruiken. Functioneel is dat hetzelfde maar omdat het electronisch schakelt ipv mechanisch heb je daarmee minder kans op storingen (oa door trilling).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jihaa! Ik mag gaan hobbyen :dwarf: :ba :bp:
m99pro.jpg
m99pro.jpg (82.81 KiB) 3635 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

tjonge zeg ... laten we het nu niet spannender maken dan het is :roll: .

Mosfet, relais die niet betrouwbaar zijn :roll: , manipulatiecontrolles van vloeiende stromen voor een lampje...oef. Tuurlijk is het verstandig eens goed na te denken ... maar om nu meteen alle mogelijke spoken op te roepen.
Erg veel theorie(ën) en onvoldoende praktijk :mrgreen: .

Zal ik dan mijn licht eens in het duister oplichten ... of zoiets :idea: .

Het lampie doet het goed en ik heb geen problemen, ook inmiddels na langere en kortere fietsritten met en zonder verlichting.
Wat betreft relais: Relais worden in veel toepassingen gebruikt en al jaren op motoren en auto's (ook "stuiterende" circuitexeplaren) zonder problemen. Sterker nog, belangrijke functies worden met relais geschakeld ;) .
Relais hebben ook het voordeel dat als je een probleem hebt, ook een leek eea. kan oplossen/vinden. En relais zijn niet duur en ik heb er dus een reserve liggen ;) .

Ach en als het display in orde is ... zul je geen wazige storingen hebben ... die worden dan gewoon scherp aangeduid :bp: maar dat bedoelde je niet ;)


Niet zo veel filosoferen dames en heren en niet in het donker blijven rijden ... gevaarlijk.
Ik fiets rustig verder met daglicht in het duister 8-) .
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Fietske schreef: 10 mei 2018, 11:25 tjonge zeg ... laten we het nu niet spannender maken dan het is :roll: .
100% eens.
Fietske schreef: 10 mei 2018, 11:25 Wat betreft relais: Relais worden in veel toepassingen gebruikt en al jaren op motoren en auto's (ook "stuiterende" circuitexeplaren) zonder problemen. Sterker nog, belangrijke functies worden met relais geschakeld ;) .
Relais hebben ook het voordeel dat als je een probleem hebt, ook een leek eea. kan oplossen/vinden. En relais zijn niet duur en ik heb er dus een reserve liggen ;) .
Een relais is moeilijker aan te sluiten dan een MOSFET (beiden super simpel, maar toch: je moet bij een relais maar liefst 4 van de 5 connecties aansluiten en bij een MOSFET 3 van de 3), een relais is wellicht goedkoop maar toch duurder dan een MOSFET en hoe betrouwbaar een relais ook is: een MOSFET is betrouwbaarder.
Dus ja, je kunt inderdaad voor een relais kiezen :bn:

Begrijp me aub niet verkeerd: ik heb niet willen suggereren dat een relais "vragen om ellende" is, alleen dat die dingen wel eens kapot willen gaan. Omdat een MOSFET gewoon nòg minder problemen geeft en min of meer het zelfde kost (normaal iets goedkoper zelfs) lijkt me dit een beter idee.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

:mrgreen: wat betreft mosfet ...duidelijk. Ben benieuwd wie de mosfet gaat proberen.

Relais zijn inzichtelijker en voor niet techneuten denk ik makkelijker.
Een relais schakelt ook echt de voedingsspanning door de "gedwongen" contacten weg van de lamp, wat dan weer van voordeel is om die scherpe :D storingen te voorkomen ;)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Omdat daarop een schemaatje getekend staat hoe je het moet aansluiten. Als ik jou het schemaatje geef van hoe je die MOSFET aan moet sluiten is dat hetzelfde. Maar we zitten op 1 lijn denk ik.

Ik ben wel oprecht benieuwd naar hoe die fietsenmaker de lamp heeft aangesloten, want als die de 6V van de E3 geconverteerd naar 24V op de M99 Pro heeft aangesloten (is het meest rechtlijnige als je niet weet wat je doet) dan kan ik me heel goed voorstellen dat het een en ander kapot gaat.
Die 6V lijn trekt met de E3 namelijk 0,5A uit de controller. Als je daar een DC-DC converter op aansluit om er 24V van te maken dan mag je er nog maximaal 0,125A uit trekken (liefst ietsje minder omdat die converter wat vermogensverlies geeft). Het dingetje is alleen dat een M99 Pro bij 24A ruim 1A trekt... Dat vindt die controller zeker en vast niet leuk :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

welke fietsenmaker ;) .

Als je goed naar het schema kijkt is alleen de spoel van het relais op de 6v van de oorspronkelijke lamp aangesloten.
De M99 pro krijgt zijn voeding rechtstreeks van de Stromer 48v accu (dus geen tussenkomst omni, controller etc).
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

benoist1 schreef: 03 dec 2017, 11:05 Getest op een ST2

Demonteer accu bak ( en deur)
Verwijder de originele lamp
Sluit het Bosch relais op de bedrading van de originele lamp aan
De M99 gebruik je alleen de Rode en Zwarte draad
Zwarte draad aan zwart van de dubbele stekker onder in de frame buis
Rode draad aan relais
Andere rode van de fiets aan het relais
Zie schema

Aansluiten op eigen risico

:bi :bi :bi
@benoist1 heeft dit schema toegepast en getest: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... lais#p9596.

Wat ik uit het schema opmaak is inderdaad dat het relais aangestuurd wordt door de 6V van de gewone koplamp.

Ik weet niet of er in de stromer nog een losse rood/zwarte kabel ligt waar je op aan kunt sluiten. (@benoist1, kun jij dit bevestigen?) Ik meen dit op te maken uit de vijfde stap 'Zwarte draad aan zwart van de dubbele stekker onder in de frame buis'. Als dat niet zo is, dan kun je het beste aftakken van de verdeler. Deze bevindt zich onder het balhoofd voor zover ik heb kunnen lezen.

Het relais is een standaard autorelais, bijvoorbeeld voor de aansturing van een brandstofpomp: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... ofpomp.htm

Je kunt natuurlijk ook een ander vergelijkbaar relais gebruiken, zolang de spoelspanning maar 6V aankan en de nominale contactstroom groot genoeg (is 20A voor de Bosch). Zie bijvoorbeeld https://nl.mouser.com/Electromechanical ... txZ1z0x3ca
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb even zitten spelen met de bouwlamp. Even de motor van mijn fiets losgekoppeld en daarop de lamp - via zekering en ampère meter - aangesloten.

Bij 41V (ik heb een 36V systeem, maar als de accu vol zit dan levert hij 41V) trekt de bouwlamp met dimlicht 0,4A en met het groot licht aan 0,6A.
bouwlamp-dimlicht.jpg
bouwlamp-dimlicht.jpg (47.83 KiB) 3241 keer bekeken
bouwlamp-groot_licht.jpg
bouwlamp-groot_licht.jpg (45.81 KiB) 3241 keer bekeken
Ik ben erachter dat ik de CAN verbinding niet hoef aan te sluiten, het enige waar die voor gebruikt wordt is eventueel de lamp via het fiets menu aan- of uitzetten. Aangezien mijn fiets die opties niet heeft is dat dus zinloos. Wat wel een klein beetje jammer is: de bouwlamp blijft na parkeren nog 5 minuten aan... Dus ik moet nog gaan kiezen tussen:
- lamp gewoon aansluiten, waarbij hij fijn automatisch aan gaat maar dus pas na 5 minuten uit
- een tweede schakelaar op mijn stuur plaatsen om de voedingsspanning te schakelen
Moet ik nog even over nadenken :geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie