Slot voor Stromer

ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Nu mijn Stromer in aantocht is, wil ik graag ook een slot aanschaffen. Ik zie op veel Stromers het Abusslot staan. Is dit een praktisch slot? Is het groot genoeg (voldoende "schakels") om de Stromer aan een paal te bevestigen? Welk type Abusslot koop ik dan best?
Bedankt!

Bart
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hangt er o.a. vanaf of je je Stromer hebt verzekerd tegen diefstal? Je verzekering zal minimum eisen stellen aan de kwaliteit van je slot. Enra bijvoorbeeld eist volgens mij dat je fiets op slot wordt gezet met een slot dat minimaal in de categorie 2 sterren ART goedgekeurd valt (kijk de polisvoorwaarden dus goed na als je je verzekerd hebt).

Je zou ook een hogere ART categorie kunnen nemen, 3 of 4 sterren. Maar je zult altijd moeten schipperen met hoeveel kilo slot je mee wilt slepen. Want in de regel is het echt: hoe zwaarder, hoe steviger.

Persoonlijk vind ik dat je een fiets altijd met het frame, en liefst met frame én wiel, aan de aarde moet bevestigen. Fiets met dikke ketting nergens aan vast = fiets in busje laden (en dus dom). Dat kan met een traditioneel ringslot en zo'n insteekkabel, maar beter is een fatsoenlijk vouwslot of kettingslot (eventueel in combinatie met een ringslot).

Ik heb zelf op mijn werk een Abus IVEN ketting hangen om mijn Stromer mee aan het rek vast te zetten. Die heb je in een lengte tot 85cm en daar kun je aardig mee vooruit. Die ketting is vrij zwaar, dus ik laat hem achter op mijn werk, want ik sleep al genoeg mee heen en weer (o.a. die lader...).

Voor kortere bezigheden, zoals even de supermarkt in en uit of een terrasje waarbij ik mijn oog op de fiets kan houden, heb ik een Abus BORDO Centium vouwslot. Deze zit standaard aan mijn frame gemonteerd, het is een handig even snel vast en los slot. Maar: het vouwslot is te kort om je Stromer aan een flinke lantaarnpaal vast te leggen, en het slot heeft geen ART keurmerk, dus je verzekering zal dit niet als voldoende accepteren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Osm
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2017, 23:48

Hoi,

Ik heb een gewoon ringslot voor even en een
Kettingslot Abus 9100/110 steel-o-chain Ivy zwart art3 Voor aan de paal. Deze zit om de zadelbuis en een stukje bagagedrager met klitteband.
Rammelt niet en kan overal aan vast

Groet en suc6
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Rammelen is voor mij ook een belangrijk criterium bij de aanschaf (naast stevigheid en voldoende groot voor om een paal). Ik ben uitgekomen op de Abus vouwslot Bordo Granit 6500/85. Bij mij is deze netjes op het frame gemonteerd, net als bij Sylvia (of Stromeur ...).
Lomito

Op mijn Stromer zit een Trelock (Art**) ringslot dat ik vrijwel overal gebruik, ook als ik de fiets in het oog heb. Daarnaast heb ik een Abus Ivy 9100-110cm (Art***) kettingslot voor het geval ik de fiets in de openbare ruimte moet stallen en de fiets niet in de gaten kan houden. Het kettingslot neem ik dan mee in de fietstas. Het aantal ritten dat ik het kettingslot (in de fietstas) meeneem is zeer gering, niet zo zeer vanwege het gewicht maar omdat ik de fiets liever in het zicht houd.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik heb ook de Abus bordo granit gekocht. Nadeel is wel dat het een vrij kleine lus is, er zijn grotere modellen (tot 120cm) waarmee je de stromer makkelijker aan een paal zet maar die zijn weer niet art gecertificeerd (hoe groter de doorsnee hoe makkelijker te slopen schat ik). Ik kijk eerst wel even hoever ik met de bordo kom.
Pim
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2017, 22:31
Locatie: Kempen- Ehvn omg

Hoi, Mijn ST1 is in aantocht en ook ik ben aan het kijken naar een slot. Het viel me op dat er geen bevestigingspunten heeft voor een ring slot. Hoe hebben jullie dit opgelost? Groeten van Pim
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Bart,

op mijn St1x zit een Trelock (Art**) en heb ik altijd een Trelock (art***) ketting bij me. Die ketting kan je in het slot vastzetten en maakt het mogelijk om je Stromer aan een lantarenpaal, hek, fietsenrek te maken. Die ketting weegt wel wat maar ik heb toch altijd fietstassen geplaatst en dat extra gewicht heb ik er graag voor over.

We hebben ook 2 van die Abus Bardo Granit sloten thuis (1 voor op haar Flyer; 1 voor op mijn Brompton vouwfiets....als ik met het OV moet). Ze zijn van verschillende lengte maar hebben gewoon door hun constructie een veel korter bereik dan en ketting. Qua gewicht ontloopt zo'n vouwslot of een ketting elkaar niet veel.
Het zal je persoonlijke voorkeur zijn waar de keuze naar valt:
- vouwslot: (+) eenvoudige bevestiging aan de bovenbuis ; (-) klein bereik
- ketting: (+) bereik ; (-) opbergen in fietstas of ander tasje
Beide systemen zijn degelijk, netjes afgewerkt, hebben stevige sleutels, etc.

Ook heb ik nog een groot U-slot; een soort beugel. Dat raad ik iedereen af. Je hebt vrijwel geen bereik en is een te lomp ding om mee te nemen. Dit model is meer geschikt voor motoren waarbij feitelijk alleen maar een hele stevige wielblokkering al als anker werkt.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Hai,

Hier ook een ST2 met een Trelock goedgekeurd ringslot.
Ik heb er een insteekkabel bijgekocht en neem deze altijd mee als ik de fiets niet in t zicht heb
IMG_1173.JPG
IMG_1173.JPG (30.31 KiB) 18936 keer bekeken
Is praktisch en weegt niet veel.

Ik wilde wel graag een ABUS Bordo, maar dan ben ik mijn bidonplek kwijt, en gezien ik redelijk vaak langere (ong 50 km) afstanden fiets, is een gevulde bidon onder handbereik wel fijn.

Nadeel van een ringslot is wel dat ze resoneren boven de 35km/h. (Ruimte op de "slotring"), dit is op te lossen door een elastiek om de sleutel te doen en deze om de vergrendelhaak te spannen.
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pim schreef: 27 jul 2017, 23:18 Hoi, Mijn ST1 is in aantocht en ook ik ben aan het kijken naar een slot. Het viel me op dat er geen bevestigingspunten heeft voor een ring slot. Hoe hebben jullie dit opgelost? Groeten van Pim
Bij veel merken ringsloten (o.a. Abus) kun je een aparte bevestigingsset kopen voor als je frame geen bevestigingspunten voor het slot heeft:

abus bevestigingsset.jpg
abus bevestigingsset.jpg (12.8 KiB) 18926 keer bekeken
Met zo'n setje bind je je ringslot om de poten van de staande achterbrug heen (op de plek waar normaal de bevestigingspunten zitten). Slot zit dan alsnog muurvast en het ziet er keurig uit. Ik heb er wel vaker gebruik van gemaakt en ook het ringslot dat mijn dealer bij wijze van service op mijn Stromer ST1 X had gemonteerd was met zo'n setje bevestigd. Dit systeem van Abus past dus zeker op de Stromer.

Axa heeft ook zoiets:

Axa bevestigingsset.jpg
Axa bevestigingsset.jpg (49.45 KiB) 18924 keer bekeken

Je buigt twee metalen strips om je framebuizen heen, het uiteinde duw je aan de andere kant weer terug dat blokje in, en je zet ze muurvast door een schroefje aan te draaien (waarmee de strips strakker worden aangespannen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie