Fiets navigatie

Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik zat ook naar de 200 te kijken omdat ie een redelijk groot scherm heeft. Ik heb niet zoveel technische stats nodig, daar heb of liever gezegd had ik een apple watch voor (gesneuveld bij mijn val). Zo'n computer is dan meer voor het navigeren, dus de 400 lijkt me ook wel interessant mits niet te duur.
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

De Mio 400 zal rond €250,- gaan kosten, volgens de huidige informatie
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Ik schop dit topic even, omdat ik momenteel bezig ben met een zoektocht naar een goede navigatieapp als TomTom voor de auto. De meeste apps die ik tegenkom zijn op basis van knooppunten en dat is wat ik dus niet wil. Heb wel "fietsplanner" van de fietsersbond, maar die lijkt niet goed op GPS te werken. Ofwel, mocht je een andere afslag nemen, blijft ie hangen bij de laatste instructie tot je daar weer langskomt (of ik doe iets niet goed).

Maar zoek dus een navigatieapp die echt specifiek voor fietsers is (dus die je echt over (brom)fietspaden en niet zoals TomTom bijvoorbeeld, ook al heb je die ingesteld op fietsers, je toch over de snelweg/autoweg stuurt, met name over de rivieren. En waar je uit verschillende routetypes kan kiezen (zoals kortste/snelste/best doorrijdend/vermijden van veerponten/etc.). En uiteraard liefst met een kaart, dat je kan zien waar je rijdt.

Iemand een goede ervaring met een bepaalde app? Ik hoor het graag.

PS.: Als het een goede app is, wil ik er best wat voor neerleggen.
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Goede ervaringen met
Google Maps in voetgangermodus
Komoot
Cyclemeter
Topo gps
Op iOS
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Thanks voor de reactie. Meesten was ik nog niet tegengekomen. Ik ga ermee aan de slag. :cool2:
Meer tips altijd welkom nog natuurlijk.
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

OsmAnd+
Gaat redelijk goed
Kan ook op smartphone
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

De kwaliteit van open Street maps open source kaarten is voor onze streken inderdaad verbluffend goed!
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Polle
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 dec 2017, 00:45

Ik gebruik de Garmin al een paar jaren. Heb er al zeer veel geniet van gehad.
Heb nu de Garmin Edge touring in gebruik, prachtig toestel met vooraf geherinstalleerde fietskaarten.
De vorige was een Mio , veel problemen mee gehad en heb deze uiteindelijk weg gedaan en de Garmin aangeschaft.
Heb er een paar meerdaagse tochten mee gemaakt van Berlaar - naar Lourdes en naar Compostella zonder verkeerd te fietsen. heb echt van die tochten kunnen genieten met die navigatie
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Ik gebruik al jaren met veel plezier de Garmin edge (aanvankelijk de 800 nu de 1000)

Nadeel is het toch wel kleine scherm en dat er geen gesproken aanwijzingen zijn.
Op de racefiets al vervelend maar met 45 km /u op de peddelen al helemaal geen doen en fietsen en turen op een klein scherm

Google Maps
Om van A naa B te fietsen vindt ik Google maps ideaal .
Met een iPhone 7 plus op het stuur heb ik en een groot scherm en tevens gesproken aanwijzingen.
Nadeel van Google maps is dan weer dat je hierin vooraf geen rondrit (A-B-c-D en weer terug naar A)
kunt uploaden (althans mij niet bekend )

Groet Peter
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

benoist1 schreef: 11 dec 2017, 20:54 OsmAnd+
Gaat redelijk goed
Kan ook op smartphone
OsmAnd+ werkt prima. Met de gratis versie kun je meerdere offline kaarten downloaden, bijvoorbeeld op provincieniveau.

Daarnaast gebruik ik al jaren een Garmin 60CSx (inmiddels 12 jaar oud) in combinatie met de kaarten van openfietsmap (http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full). De Garmin heeft mijn voorkeur omdat ik daar een houdertje voor heb om op het stuur te plaatsen.

Een andere variant is de Suunto Ambit3 hartslagmeter. Ik gebruik deze af en toe. De waypoints in combinatie met navigatie werken goed omdat je de richting en afstand af kunt lezen van je pols.

Beide bovenstaande drie oplossingen zijn offline. Online werkt Google maps ook goed, Tesla gebruikt deze modus.

Zoals met alle GPS applicaties, de kwaliteit hangt in hoge mate af van de GPS ontvangst.
Plaats reactie