Tomasj en FreddyH zijn het oneens

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 11 sep 2018, 22:17
FreddyH schreef: 11 sep 2018, 21:46....Volgens mij heeft de sensor grootte niet heel veel invloed. Alleen een beetje op scherptediepte, maar da's hier niet het meest relevante....
Indien je een 35mm-lens op een full frame camera zet, op een crop camera of (als dat kan) op klein handzaam digitaal cameraatje, dan zul je zien dat de “uitsnede“ van het beeld anders is. Als je vervolgens een beetje “handig” cropt, kun je zomaar bewerkstelligen dat de lichtbundel breder is dan deze in werkelijkheid hoort te zijn, met name als je in je testruimte onvoldoende referentiepunten hebt.
Als je vanaf hetzelfde punt de foto's maakt dan heb je met de grotere sensor een grotere beeldhoek. Da's normaal, maar de dieptewerking is gelijk (die is immers afhankelijk van jouw standpunt).
Als je praat in termen van "groothoeklens" en "telelens" dan is de sensor grootte niet relevant, voor een "SLR crop" sensor is immers een 50mm al een telelens, terwijl je op een "SLR full frame" sensor dan ongeveer een 75mm lens nodig hebt.

Anders gezegd: als ik eerst een full frame SLR met 35mm lens op een statief zet en ik neem een foto, dan vervang ik de camera door een crop SLR met diezelfde lens (dus camera positie blijft gelijk) dan heeft de full frame foto meer beeld aan de zijkant dan de crop foto. Als ik vervolgens het beeld van die full frame SLR crop, dan krijg ik exact dezelfde foto als die van de crop SLR (aantal pixels even buiten beschouwing gelaten).

Hetgeen jij noemt is perspectief, dat verander je door jouw positie ten opzichte van het onderwerp. Niet door een ander sensorformaat te kiezen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH, ik heb het niet over perspectief (camera precies op dezelfde plek leidt niet tot een ander perspectief) maar precies over je laatste zin van jouw een na laatste alinea. Ik heb het over “handig croppen”, zeker als er te weinig referentiepunten zijn op basis waarvan de kijker kan zien of er juist of verkeerd gecropt is.

Over de eigen koplampentest: een wolkje voor de maan of geen wolkje voor de maan kan zomaar (bij langere sluitertijden) invloed hebben op de omgeving (minder resp. meer zichtbaar). Dit effect toeschrijven aan de eigenschap van de lamp (verstrooiingslicht) kan dan wel eens een verkeerde conclusie zijn.

Waar nog geen aandacht aan is besteed is aan het apparaat wat het beeld op een juiste wijze dient weer te geven. Vele schermen worden niet of nauwelijks (periodiek) gecallibreerd. Hierdoor wijken kleuren en helderheid af van de “werkelijkheid” (het beeld zoals dat werkelijk getoond moet worden). Met name een verschil in helderheid kan de indruk geven dat een bepaalde (kop)lamp uitstekend presteert of juist onder presteert.

Al met al is het nog niet zo eenvoudig om de mensen thuis (potentiële kopers) een goed beeld te geven van de prestatie van een koplamp als de foto’s niet in 1 serie zijn gemaakt en als ze niet in een geconditioneerde ruimte zijn gemaakt. Uiteindelijk zal ook hier “the eating” de “proof of the pudding” blijken te zijn.

Ik wil afsluiten met de opmerking dat ik (ondanks alle mitsen en maaren) de vergelijkende koplampentest een fantastisch initiatief vind en dat de resultaten zeer waardevol zijn. :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 12 sep 2018, 05:49 Ik wil afsluiten met de opmerking dat ik (ondanks alle mitsen en maaren) de vergelijkende koplampentest een fantastisch initiatief vind en dat de resultaten zeer waardevol zijn. :cool2:
Bedankt. De reden dat het bruikbaar is heeft er alles mee te maken dat mijn doel niet is 1 lamp beter te laten lijken dan de andere. Mijn doel is een zo eerlijk mogelijk beeld schetsen... Fabrikanten hebben een ander doel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mijn reacties hadden niet tot doel om jouw test "tot de grond toe af te branden", maar om aan te geven dat plaatjes van fabrikanten door die fabrikanten eenvoudig in eigen voordeel te manipuleren zijn. Zij hebben zoals je zegt een ander doel.

Ik denk dan ook dat jouw foto's een goed beeld geven hoe de verschillende lampen ten opzichte van elkaar presteren. Hierbij maakt het niet uit of je scherm nu wel of niet goed gecallibreerd is.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 12 sep 2018, 08:39 Mijn reacties hadden niet tot doel om jouw test "tot de grond toe af te branden",
Zo had ik het ook niet opgepakt. No worries.
Henry schreef: 12 sep 2018, 08:39 Hierbij maakt het niet uit of je scherm nu wel of niet goed gecallibreerd is.
Inderdaad, de foto's zijn namelijk in isolatie nutteloos. Het gaat om het vergelijk, daarbij maakt de manier van bekijken niet uit. Ook een enigszins bewuste keuze, als in: het is gewoon niet mogelijk om de "waarheid" te laten zien, dus dan de test zo zetten dat je daar zo min mogelijk last van hebt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie