Tomasj en FreddyH zijn het oneens

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 10 sep 2018, 22:17 Zal ik deze interessante discussie eens naar een eigen topic afsplitsen? Wat mag ik als nieuwe titel aanhouden?
Goed idee. Titel: Tomasj en FreddyH zijn het oneens ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Definitie van Lux (Wikipedia): De lux (symbool lx) (latijn: licht) is een eenheid van verlichtingssterkte: 1 lux is de verlichtingssterkte voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.

Door het lichtbeeld kan het nog steeds zo zijn dat de lamp met een breder lichtbeeld fijner is dan die met een smal lichtbeeld, simpelweg omdat je bij een breder lichtbeeld meer van de omgeving mee krijgt. Dus op basis van lux en lumen zou je een eerste “aardige” vergelijking moeten kunnen maken. Lux voor de lichtsterkte van de bundel en Lumen voor de mate van lichtverstrooiing.

Uit de Stromer licht test weten we dat het lichtbeeld van lampen verschillend is. Er zijn lampen die een heel gerichte bundel licht afvuren, maar er zijn ook lampen die het licht veel ruimer afvuren met alle variaties er tussenin. De lichtbundel van een ST3 heeft zelfs een “donkere spot” in de lichtbundel. Een volledige vergelijking kan dus niet zonder een goed beeld te hebben van de vorm van de lichtbundel.

Voor een eerlijke vergelijking van de lichtbundel is het belangrijk dat de omgeving wel gestandaardiseerd is. Licht gaat na te zijn uitgezonden alleen maar rechtdoor. Een testopstelling in een garage waar het licht kan worden gereflecteerd en dus worden teruggebogen in de bundel voor de fiets (“kan” omdat de kleur van de vloer, wanden en plafond ook van invloed is op het resultaat. Wit reflecteert het best, zwart absorbeert het best.) levert per definitie een ander beeld op dan een lichtbeeld die gevormd wordt van diezelfde lamp in het open veld. Zelfs in het open veld kan het licht van de maan (volle maan, nieuwe maan, etc. jaargetijde en plek op de aarde) een flinke invloed hebben op het eindresultaat. Al met al: het is niet eenvoudig om een 100% goed beeld te krijgen van de kwaliteit van een lamp op basis van Lux, Lumen én een plaatje als er geen eisen liggen aan de omgeving waarin dat plaatje gemaakt wordt..

Zijn we er dan? Nee!
Stel je hebt die omgeving goed gedefinieerd, dan is het ook belangrijk om eisen te stellen aan de camera-opname. Voor degene die bekend is met fotografie, eisen die worden gesteld aan het diafragma, de sluitertijd en de ISO waarde van de opname en dat de foto na afloop niet wordt bewerkt in (bijvoorbeeld) Photoshop.

Al met al: het is allemaal niet zo eenvoudig om op basis van Lux, Lumen en een plaatje verschillende lampen goed met elkaar te vergelijken.

Just my 2 cents.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 11 sep 2018, 00:30 Voor degene die bekend is met fotografie, eisen die worden gesteld aan het diafragma, de sluitertijd en de ISO waarde van de opname
En de lens keuze heeft ook enorm veel invloed. Van heel dichtbij met een groothoek lens geeft een heel ander beeld dan van verder weg met een telelens...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je hebt gelijk, maar als we dan toch compleet proberen te zijn, dan ook de sensorgrootte meenemen in het pakket van eisen, maar ook opnameafstand (de positie van de camera) en de hoogte van de fietslamp.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Amusant draadje maar weten we nu al wat de low beam spec is van de Roxim Z4E Pro? (high beam 900 lm) :?:
ocra

Naast bovenstaande verhalen heb je nog een factor, namelijk je standpunt. Als je een camera of je ogen gebruikt kijk je in feite naar reflectie dus dat is nog een oppervlak (luminance, cd/m2) naast het beschenen oppervlak. Dit betekend dat reflectie van het oppervlak ook nog een rol speelt bij het meten.

Overigens word 1 lichstraal gemeten in candela, de som van verschillende lichstralen (flux) in lumen en het aantal lichstralen op een oppervlakte (E, illumination) in lux. Aangezien het beschenen oppervlak relevant is bij een koplamp lijkt me lumen meer relevant om te geven.

Hierbij is reflectie of kleur van beschenen oppervlak dus niet relevant!! Dit is namelijk luminance waarbij reflectie factor meegenomen dient te worden.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eigenlijk bestaat er een standaard om fietslichten te testen, maar alleen Lupine gebruikt die (de FL1 standard). Wat die beam pattern (TA23) is, weet ik niet;

Die geeft de volgende meetwaarden:
Light Output [Lumen]
Light output is a measurement of luminous flux using an integrating sphere. The unit of luminous flux, lumen, is a measurement of energy.

Peak Beam Intensity [Candela]
Peak beam intensity is a measurement of luminous intensity at the middle of the flashlight beam. The unit of luminous intensity, candela, is a measurement of energy.

Beam Distance [Meter]
Beam distance is defined as the distance from the flashlight where illuminance is equivalent to a full moon on a clear night. --> dit is volgens mij 1 Lux

Runtime [Hours]
Runtime is defined as the amount of time, rounded to the nearest quarter hour, until output drops below 10%.

http://www.led-resource.com/ansi-fl1-standard/
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 11 sep 2018, 08:42 Je hebt gelijk, maar als we dan toch compleet proberen te zijn, dan ook de sensorgrootte meenemen in het pakket van eisen, maar ook opnameafstand (de positie van de camera) en de hoogte van de fietslamp.
Volgens mij heeft de sensor grootte niet heel veel invloed. Alleen een beetje op scherptediepte, maar da's hier niet het meest relevante.
Opname afstand had ik genoemd, hoogte van lamp én camera zijn inderdaad wel relevant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 11 sep 2018, 21:03 ... illuminance is equivalent to a full moon on a clear night. --> dit is volgens mij 1 Lux
1 lux is een vlak van 1 m2 waar gemiddeld gemiddeld een licht intensiteit van 1 candela (ofwel kaars) op valt. Of 2 m2 waar gemiddeld 0.5 candela op valt, etc. Ik ben in al mijn licht studie nooit een referentie naar volle maan tegengekomen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 11 sep 2018, 21:46....Volgens mij heeft de sensor grootte niet heel veel invloed. Alleen een beetje op scherptediepte, maar da's hier niet het meest relevante....
Indien je een 35mm-lens op een full frame camera zet, op een crop camera of (als dat kan) op klein handzaam digitaal cameraatje, dan zul je zien dat de “uitsnede“ van het beeld anders is. Als je vervolgens een beetje “handig” cropt, kun je zomaar bewerkstelligen dat de lichtbundel breder is dan deze in werkelijkheid hoort te zijn, met name als je in je testruimte onvoldoende referentiepunten hebt.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie