Privacy en beveiliging van fitness apps

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Er zijn hier zeker en vast ook een aantal mensen die allerlei fitness apps gebruiken. Strava, Polar Flow, etc. Voor diegenen die zich nog nooit hebben afgevraagd hoe gemakkelijk het is om gegevens van anderen eruit te halen is deze eye-opener van De Correspondent:
https://decorrespondent.nl/collectie/project-polar

Lees (en huiver) vooral bij dit verhaal:
https://decorrespondent.nl/8477/zo-haal ... itness-app

Grotendeels vanwege dit heb ik jaren geleden bewust gekozen voor een Polar horloge waarbij de gegevens niet online komen, maar blijkbaar ben ik een van de weinigen die daar over nadenkt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is inderdaad niet best zeg. Hoe de URL-truck in de Polar app het mogelijk maakt om steeds groter te zoeken.

IoT blijft een lastig iets; we halen er zo ontzettend veel uit, maar geven daarmee steevast gruwelijk veel meer prijs dan dat we ons realiseren. Zelfs mijn elektrische tandenborstel heeft Bluetooth.

Goed artikel, schokkend. Héél slim dat ze zich voor dit onderzoekje hebben gefocust op groepen mensen die liever niet willen dat de hele wereld weet waar ze met hun gezin wonen, maar dit gaat natuurlijk niet alleen hen aan. Al zullen enkele (overheids)instanties nu misschien wel eindelijk eens een beetje wakker worden, nadenken over hoe ze hun personeel gaan voorlichten en welke zaken ze maar beter kunnen verbieden.

De "klik niet op het linkje in die e-mail"-fase zijn we immers al heel lang voorbij, dat weten we nu wel. Maar ik denk dat veel mensen nog op dat niveau zijn blijven hangen als het om online veiligheid gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 10 jul 2018, 21:34 De "klik niet op het linkje in die e-mail"-fase zijn we immers al heel lang voorbij, dat weten we nu wel. Maar ik denk dat veel mensen nog op dat niveau zijn blijven hangen als het om online veiligheid gaat.
Nee hoor, daar zitten we ook nog vol in. Maar die mails en smsjes zijn bewust heel dom geschreven: ze willen dat alleen mensen op de link clicken waarvan ze rijk worden...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie