Verende stuurpen

andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

net het hele topic doorlezen en ik vraag me af of er nu al bekend is welke afdekplaatjes geschikt zijn voor de redshift in combinatie met de ST1X (2018 model in mijn geval).

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Elsje schreef: 06 mei 2018, 15:11
Stromeur schreef: 05 mei 2018, 22:36 Dat is een smartphonehouder van Rokform. Kost wat, maar krijg je ook wat. Ik hem 'm ook. Zie ook:

viewtopic.php?f=9&t=9&hilit=smartphone+houder

De basis van deze houder, die de topcap bovenop je stuurpen moet vervangen, is wel net wat te klein voor de stuurpen die op de ST2 en ST2 S zit. Op mijn ST1 X zat-ie als een huis.

Op een Redshift Shockstop stuurpen past-ie zo te zien al een stuk beter, maar daar kan Elsje je vast meer over vertellen.
Op de vorige foto zat er ruimte tussen de shockstop en de stuurpen. Ik heb toen snel bij mijn FM hier in het dorp een vulring gehaald. Voor het mooie zou de ring ietsje kleiner moeten zijn in diameter (zelfde diameter als de shockstop) maar ik vind het goed zo.
Afbeelding
Hallo Elsje,

Vandaag is op onze beide nieuwe ST2s fietsen door de FM ook een rokform geplaatst. Was nog wel even prutsen, want de 4 losse plaatjes en de onderste schroefring kunnen al snel in het frame vallen. En het originele elastiekenwas bij beide fietsen al gebroken. Uiteindelijk is het geheel met een langere inbus gemonteerd, direct op de bovenkant van de shockstop.
Daarmee draagt de rokform niet op de volle cirkel van de shockstop. Als ik het goed begrepen heb is dat bevestigingspunt essentieel voor het spelingvrij hpuden van het balhoofd.
Jij hebt er wel een ring tussen gedaan, is dat om die reden, want bij ons zit er niet zozeer speling, maar draagt de rokform maar over een (achterste) helft ongeveer van de oppervalk van de shockstop.
Is een ring dus aan te bevelen? Of echt nodig?
Advies wordt zeer gewaardeerd.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stroompje schreef: 03 okt 2018, 17:52
Elsje schreef: 06 mei 2018, 15:11
Stromeur schreef: 05 mei 2018, 22:36 Dat is een smartphonehouder van Rokform. Kost wat, maar krijg je ook wat. Ik hem 'm ook. Zie ook:

viewtopic.php?f=9&t=9&hilit=smartphone+houder

De basis van deze houder, die de topcap bovenop je stuurpen moet vervangen, is wel net wat te klein voor de stuurpen die op de ST2 en ST2 S zit. Op mijn ST1 X zat-ie als een huis.

Op een Redshift Shockstop stuurpen past-ie zo te zien al een stuk beter, maar daar kan Elsje je vast meer over vertellen.
Op de vorige foto zat er ruimte tussen de shockstop en de stuurpen. Ik heb toen snel bij mijn FM hier in het dorp een vulring gehaald. Voor het mooie zou de ring ietsje kleiner moeten zijn in diameter (zelfde diameter als de shockstop) maar ik vind het goed zo.
Hallo Elsje,

Vandaag is op onze beide nieuwe ST2s fietsen door de FM ook een rokform geplaatst. Was nog wel even prutsen, want de 4 losse plaatjes en de onderste schroefring kunnen al snel in het frame vallen. En het originele elastiekenwas bij beide fietsen al gebroken. Uiteindelijk is het geheel met een langere inbus gemonteerd, direct op de bovenkant van de shockstop.
Daarmee draagt de rokform niet op de volle cirkel van de shockstop. Als ik het goed begrepen heb is dat bevestigingspunt essentieel voor het spelingvrij hpuden van het balhoofd.
Jij hebt er wel een ring tussen gedaan, is dat om die reden, want bij ons zit er niet zozeer speling, maar draagt de rokform maar over een (achterste) helft ongeveer van de oppervalk van de shockstop.
Is een ring dus aan te bevelen? Of echt nodig?
Advies wordt zeer gewaardeerd.
Intussen al opgelost?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

[Discussie verplaatst vanuit een "gezocht"-topic over de Redshift Shockstop.]

Als zovele hun fiets moeten aanpassen is het dan niet duidelijk dat Stromer in 1ste instantie niet de juiste fiets was? Of laat iedereen zich meeslepen in het "I want to have" verhaal waar Stromer, ondanks zijn tekortkomingen, onaantastbaar is? Een beetje een I phone op wielen?
Als je een fiets kiest omdat die mooi is maar uiteindelijk die fiets moet aanpassen omdat die niet praktisch genoeg is is door de aanpassingen het ontwerp ook (gedeeltelijk) om zeep, je hebt een "genetisch gemanipuleerde Stromer" maar geen origineel meer. En als iedereen die kloon fantastisch vindt zijn we weer aan het begin dat het ontwerp niet goed was.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Over de BodyFloat zou je hetzelfde kunnen zeggen.

Stromer heeft optioneel altijd geveerde voorvorken aangeboden voor mensen die meer vering willen. Mensen kiezen de Redshift Shockstop als betaalbaarder alternatief. Als het frame verder goed past, dan maakt de behoefte aan meer vering een Stromer niet meteen een miskoop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 26 mei 2019, 01:15 Over de BodyFloat zou je hetzelfde kunnen zeggen.
Vering moet je integreren in het ontwerp, het onafgeveerde gewicht moet zo laag mogelijk zijn. Al de rest is willen maar niet kunnen.
Stromeur schreef: 26 mei 2019, 01:15 Er is m.i. niks mis met het design van een Stromer.
Het design is geweldig, vind ik ook :ay

Een miskoop zou ik het ook niet willen noemen. Er zou geen forum als dit zijn als er enkel misnoegde klanten zouden zijn, het beste bewijs voor Stromer :cool2:
Stromer is geen slechte fiets, hij is enkel voor velen, zoals aangeboden/geadverteerd, niet goed genoeg vandaar dus de vele aanpassingen (van vering tot spatbord verlenger).
Het feit dat er zoveel aanpassingen gebeuren laat ook zien waar het design super is maar praktisch tekort schiet. Niet voor iedereen maar wel voor veel mensen die dagelijks onderweg zijn. Dat is het verschil tussen een "tekentafel model" en een "model voor dagelijks gebruik". Het 1ste is super om naar te kijken en het 2de super om mee te rijden. Velen vallen voor het 1ste en rijden met het 2de. Je koopt een strakke Stromer om daarna het geheel te wijzigen, waar is die strakheid naar toe? Het rare is dat iedereen dat ok vindt (zelfs een meerwaarde bij verkoop), dus het ontwerp faalt mijn inziens (op bepaalde vlakken) voor de meeste mensen.
Dat krijg je met merk gebondenheid, er is toch niets beters (en daar gaan we vanuit).
En als ik 1 ding in mijn leven heb geleerd is dat "en daar gaan we vanuit" de grootste fout is die je kan maken, op elk vlak.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het is geen slechte fiets, maar hij rolt ook niet voor iedereen als zijnde de perfecte fiets uit de toonzaal.

Wie wat meer (zit)comfort / veiligheid wil gaat aan de slag met bv. bel, stuur, stuurpen, zadelpen, banden, bandenspanning, verlichting ... wie (slijtage)gevoelige componenten wil beschermen tegen weersinvloeden gaat aan de slag met bv. claxonkapje / spatlap / spatbordverlenger(s) ... usw.

Uiteindelijk zijn al die aanpassingen zowat analoog aan het afstemmen van een auto op zijn gebruiker ... als we maar gelukkig zijn, niet ? ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jins schreef: 26 mei 2019, 00:39 Als zovele hun fiets moeten aanpassen is het dan niet duidelijk dat Stromer in 1ste instantie niet de juiste fiets was? Of laat iedereen zich meeslepen in het "I want to have" verhaal waar Stromer, ondanks zijn tekortkomingen, onaantastbaar is? Een beetje een I phone op wielen?
Als je een fiets kiest omdat die mooi is maar uiteindelijk die fiets moet aanpassen omdat die niet praktisch genoeg is is door de aanpassingen het ontwerp ook (gedeeltelijk) om zeep, je hebt een "genetisch gemanipuleerde Stromer" maar geen origineel meer. En als iedereen die kloon fantastisch vindt zijn we weer aan het begin dat het ontwerp niet goed was.
Ik vraag me af in welke mate mensen dingen aanpassen aan de fiets (vering) omdat ze eigenlijk niet goed op de fiets zitten. Stromer zou perfect een even strakke fiets met wat meer verstelmogelijkheden kunnen maken.
Een geveerde voorvork of een verende zadelpen is voor mij een no-go. Ik vind ze spuuglelijk en heb ze ook helemaal niet nodig. Ik vind de fiets meer dan comfortabel genoeg. Anderen hebben dat misschien wel nodig, maar kunnen die aanpassing doorvoeren. Indien Stromer alleen fietsen met geveerde voorvorken zou leveren, zou ik nu op een Klever rijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 26 mei 2019, 08:28 Ik vraag me af in welke mate mensen dingen aanpassen aan de fiets (vering) omdat ze eigenlijk niet goed op de fiets zitten. Stromer zou perfect een even strakke fiets met wat meer verstelmogelijkheden kunnen maken.
Een geveerde voorvork of een verende zadelpen is voor mij een no-go. Ik vind ze spuuglelijk en heb ze ook helemaal niet nodig. Ik vind de fiets meer dan comfortabel genoeg. Anderen hebben dat misschien wel nodig, maar kunnen die aanpassing doorvoeren. Indien Stromer alleen fietsen met geveerde voorvorken zou leveren, zou ik nu op een Klever rijden.
Bij Klever kan je, fabriek af, kiezen tussen voorvering of niet. Het aantal X-speed tov X-speed pure geeft ook hier de wens van klanten/potentiele kopers weer, het merendeel wil vering. Het strakke disign van Stromer wordt deels teniet gedaan door de aanpassingen. Beter dat Stromer hier af fabriek een oplossing voor aanbied, zoals jou voorstel om meer verstel mogelijkheden, zodat het disign niet zo sterk wordt beinvloed door after market (maar voor velen noodzakelijke) atributen. Ik ben zeker dat als Stromer een model uitbrengt dat voorzien is van voorvering, al of niet met zadelvering, en die mooi kan integreren in het ontwerp (even strak als de modellen van vandaag) dat ze scoren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer heeft dit allemaal aangepakt bij de nieuwste modellen (ST3/ST5):

- Geveerde voorvork is optioneel leverbaar op alle modellen (ST1, ST1 X, ST2, ST2 S, ST3, ST5)
- Kinekt Seatpost geveerde zadelpen mag gemonteerd worden zonder verlies van garantie (vanaf ST3/ST5)
- Verbeterde vering door Pirelli banden (ST3/ST5)
- Twee stuurpen- en drie stuur-opties voor de ST3

Naar mijn mening (en ervaring) maken de Pirelli's een geveerde stuurpen overbodig. Wil je tóch meer, dan kan de geveerde voorvork gemonteerd worden. (De ovale stuurbuis maakt montage van een andere stuurpen op de ST3/ST5 sowieso onmogelijk.)

Wat Stromer helaas pertinent weigert t.b.v. het design, is een oplossing voor de blerf. Maar daar vaart Van Zijp Techniek dan weer wel bij met de spatbordverlengers. Ik vind dat zijn oplossingen weinig tot niks afdoen aan het design van de Stromer.

Ook het feit dat Stromers geleverd worden met een MTB cassette waarvan we driekwart nooit zullen gebruiken vind ik nog steeds een domme beslissing, maar dit is gelukkig relatief eenvoudig op te lossen.

Wanneer mensen vervolgens nóg meer radicaal willen aanpassen, dan hebben ze gewoon de verkeerde bike gekocht: eentje die niet goed past en/of of eentje waarvan ze de accessoires te duur vinden, wat je allebei op voorhand had kunnen weten. (Dan is het misschien inderdaad hebbe-hebbe tegen beter weten in geweest.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie