Spiegeltje, spiegeltje aan het stuur...

thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik fiets nu een tijdje rond op mijn ST2, deze is afgeleverd zonder spiegel. Ik merk de laatste tijd dat ik toch vrij veel over mijn linker schouder aan het kijken ben. Vooral als ik op de rijbaan fiets om te checken of er een auto achter me zit. Nu vind ik een spiegel op mijn ST2 nou niet per definitie mooi, maar ik zag laatst op een foto de Cateye BM45 langskomen, die spiegel is nog wel mooi klein.

Mijn vraag is, wie rijdt er allemaal met en zonder spiegel en waarom? Zie je echt wat in de spiegel op een trillend stuur?
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik rijd met spiegel, het is trouwens ook verplicht, dus jouw fietsenmaker heeft je een fiets afgeleverd die niet conform met de regels is.
Ik zou die spiegel niet willen missen. De spiegel van de ST2 2018 is redelijk klein en erg goed imho.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Tomasj schreef: 11 mei 2018, 06:58 Ik rijd met spiegel, het is trouwens ook verplicht, dus jouw fietsenmaker heeft je een fiets afgeleverd die niet conform met de regels is.
Ik zou die spiegel niet willen missen. De spiegel van de ST2 2018 is redelijk klein en erg goed imho.
Was dat ook verplicht bij een 2017 model? Anders kan ik nog even te raden gaan bij mijn dealer.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

thijser schreef: 11 mei 2018, 07:22
Was dat ook verplicht bij een 2017 model? Anders kan ik nog even te raden gaan bij mijn dealer.
Ja. Altijd verplicht geweest volgens mij, en zeker in 2017
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik rijd met een BM-45 rond van cateye en ik ben hier super tevreden van, momenteel heb ik de bijgeleverde koekenpan even op mijn leenfiets gemonteerd omdat ik de spiegel dus wel degelijk mis. Ik gebruik hem niet continu maar ik merkte onmiddelijk door het ontbreken ervan op mijn leenfiets dat ik hem dus wel degelijk meer gebruik dan ik eerst dacht.

Het enige wat ik nu wel heb en daarom ben ik ook naar de BM-45 gegaan is dat de koekenpan die standaard met de stromer geleverd werd wel erg groot is en regelmatig in de weg hangt bij smalle doorgangen.

Die spiegel zou ik trouwens wel even gaan vragen aan de fietsenmaker want bij mij was hij niet gemonteerd maar zat er wel bij.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

thijser schreef: 11 mei 2018, 06:46 Ik fiets nu een tijdje rond op mijn ST2, deze is afgeleverd zonder spiegel. Ik merk de laatste tijd dat ik toch vrij veel over mijn linker schouder aan het kijken ben. Vooral als ik op de rijbaan fiets om te checken of er een auto achter me zit. Nu vind ik een spiegel op mijn ST2 nou niet per definitie mooi, maar ik zag laatst op een foto de Cateye BM45 langskomen, die spiegel is nog wel mooi klein.

Mijn vraag is, wie rijdt er allemaal met en zonder spiegel en waarom? Zie je echt wat in de spiegel op een trillend stuur?
Spiegel was in 2017 gewoon een inrichtingseis. Zo is de fiets door de keuring gekomen en zo hoort hij afgeleverd te worden. Zat hij niet in de doos die je erbij kreeg?

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Lamkram schreef: 11 mei 2018, 08:36 Spiegel was in 2017 gewoon een inrichtingseis. Zo is de fiets door de keuring gekomen en zo hoort hij afgeleverd te worden. Zat hij niet in de doos die je erbij kreeg?

Groet Mark
Nope, ik miste wel meer spullen (zoals originele zadelpen en extratjes van de BodyFloat). Ik heb daar in mijn enthousiasme om de fiets mee te nemen verder ook niet aan gedacht :)

Ik zal binnenkort even informeren naar de spiegel bij mijn dealer. Maar ik denk dat ik ook een BM45 ga bestellen, dat vind ik toch een mooi klein spiegeltje (alhoewel zo te zien moeilijk leverbaar is?). Alleen jammer dat ik m'n fiets dan niet meer met het stuur tegen de muur kan zetten, hij staan nu altijd helemaal links achterin mijn kleine schuurtje en daar zal ik dan wat anders voor moeten verzinnen.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb ook de cateye BM 45 en ben er supper tevreden van, je ziet net genoeg, hij trilt niet en blijft mooi in positie staan en is veel mooier dan die breedbeeld spiegel die origineel wordt geleverd. In deze spiegel zal je waarschijnlijk wel meer zien denk ik. Denk want bij mij was die ook niet mee geleverd.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De spiegel hoort gewoon in de doos met afleverspullen te zitten, evenals bijvoorbeeld twee oranje reflectoren (horen op de voorvork maar worden meestal niet erop geplakt door de dealer) en een lakstift (zit wel bij de ST2, niet bij de ST1 X). Als je dit soort spullen mist, evenals bijvoorbeeld de extra veren die bij de BodyFloat horen, dan zou ik dit zeker bespreken met de dealer en laten naleveren, want die dingen zitten er niet ineens "per ongeluk" niet bij. De spiegel en reflectoren zijn zelfs wettelijk verplicht.

Over de spiegel: ik ben begonnen met de B&M koekenpan, maar daarmee werd mijn Stromer te breed naar mijn zin en na 1500km was-ie bovendien lam. Op de 2018 Stromers zit een spiegel waarvan mijn indruk is dat de kwaliteit stukken beter is. Ook is-ie wat minder lomp/breed.

Hierna heb ik een tijdje zonder spiegel rondgereden. Dat was leerzaam, want ik merkte dat ik eigenlijk constant in dat ding aan het kijken was, ik werd er onrustig van. Maar uiteindelijk vind ik het wel terecht dat die spiegel verplicht is, je kunt gewoon niet zonder.

Hierna heb ik een Cateye BM-45 heb in gebruik genomen. Mooi dingetje, lekker stevig, trilde niet, maar ik vond het beeld te klein. Uiteindelijk is deze er bij mij weer af gegaan en nu heb ik naar volle tevredenheid een Ergotec M-88.

Zie voor meer inspiratie ook onderstaand topic:

viewtopic.php?f=9&t=27
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

[quote=thijser post_id=21342 time=1526022327 user_id=70
[/quote]
Nope, ik miste wel meer spullen (zoals originele zadelpen en extratjes van de BodyFloat). Ik heb daar in mijn enthousiasme om de fiets mee te nemen verder ook niet aan gedacht :)

Ik zal binnenkort even informeren naar de spiegel bij mijn dealer. Maar ik denk dat ik ook een BM45 ga bestellen, dat vind ik toch een mooi klein spiegeltje (alhoewel zo te zien moeilijk leverbaar is?). Alleen jammer dat ik m'n fiets dan niet meer met het stuur tegen de muur kan zetten, hij staan nu altijd helemaal links achterin mijn kleine schuurtje en daar zal ik dan wat anders voor moeten verzinnen.
[/quote]

Ik heb ook de Ergotec M88 en zo geplaatst
CB3FB1D5-D005-450A-A97E-3BA97B4B5658.jpeg
CB3FB1D5-D005-450A-A97E-3BA97B4B5658.jpeg (859.94 KiB) 4358 keer bekeken
Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie