Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Van fietsbel a één euro tot super de luxe navigatiesysteem. Pimp jouw Stromer.
Stroompje
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter

Re: Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Bericht door Stroompje » 10 mei 2018, 15:51

FreddyH schreef:
10 mei 2018, 10:59
Stroompje schreef:
10 mei 2018, 09:14
Dat kan hier ook het geval zijn. Wat de dealer opmerkte is dat het storingsniveau voor die aangepaste fietsen hoger ligt, en met onverklaarbare storingen.
Nogmaals: ik verdenk tot nu toe de manier waarop die dealer het aangesloten heeft. Zou je dat eens willen navragen? Het zou best eens kunnen blijken dat die storingen behoorlijk verklaarbaar zijn... De gemiddelde fietsenmaker heeft veel kennis van zaken als het gaat om lagers en tandwielen, maar elektrokennis is vaak ver te zoeken. Dat is niet erg, want voor die kennis kunnen ze terugvallen op de service afdeling van de fabrikant (in dit geval Stromer). Als die fabrikant niet wil meewerken aan een bepaalde modificatie dan staat de dealer dus alleen en als die gaat klooien dan kan dit inderdaad onvoorspelbaar worden.

Er rijdt hier al minimaal 1 persoon rond die de ombouw op zijn Stromer gedaan heeft. Wellicht dat die persoon kan invullen hoe lang hij nu al met de M99 Pro rijdt en of hij wazige storingen tegengekomen is.
Hallo FreddyH,

De FM die me wel wilde helpen met de modificatie, maar het afraadde was de dealer in Herveld (ik sprak met Jos).
Ik denk niet dat hij het erg vindt als ik je naar hem refereer.
En ik weet niet hoe ze die modificatie hebben gedaan.

Andere dealers piekerden er niet over. Verder heb ik nu een “antwoord” van de service manager van Supernova. Heel summier, met alleen verwijzing naar de compatibiliteitstabel, en daarin wordt alleen de M99 pro genoemd als mogelijkheid om te gebruiken I.c.m. De GoSwissdrive.
Ook geen enkele suggestie over hoe aan te sluiten, welke kabels etc.
Buck voegde wel daaraan toe dat aansluiting wel direct op de accu dient te worden gemaakt, zoals jij al van plan bent.
Succes.

Peter
2 Stromer ST2 sinds 2014

FreddyH
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 12 mei 2018, 20:48

Ik heb even zitten spelen met de bouwlamp. Even de motor van mijn fiets losgekoppeld en daarop de lamp - via zekering en ampère meter - aangesloten.

Bij 41V (ik heb een 36V systeem, maar als de accu vol zit dan levert hij 41V) trekt de bouwlamp met dimlicht 0,4A en met het groot licht aan 0,6A.
bouwlamp-dimlicht.jpg
bouwlamp-groot_licht.jpg
Ik ben erachter dat ik de CAN verbinding niet hoef aan te sluiten, het enige waar die voor gebruikt wordt is eventueel de lamp via het fiets menu aan- of uitzetten. Aangezien mijn fiets die opties niet heeft is dat dus zinloos. Wat wel een klein beetje jammer is: de bouwlamp blijft na parkeren nog 5 minuten aan... Dus ik moet nog gaan kiezen tussen:
- lamp gewoon aansluiten, waarbij hij fijn automatisch aan gaat maar dus pas na 5 minuten uit
- een tweede schakelaar op mijn stuur plaatsen om de voedingsspanning te schakelen
Moet ik nog even over nadenken :geek:
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) - Back-Roller Classic - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

rvaneijk
Veteraan
Veteraan

Bericht door rvaneijk » 12 mei 2018, 21:52

FreddyH schreef:
12 mei 2018, 20:48
(...) Ik ben erachter dat ik de CAN verbinding niet hoef aan te sluiten, het enige waar die voor gebruikt wordt is eventueel de lamp via het fiets menu aan- of uitzetten. Aangezien mijn fiets die opties niet heeft is dat dus zinloos. Wat wel een klein beetje jammer is: de bouwlamp blijft na parkeren nog 5 minuten aan... Dus ik moet nog gaan kiezen tussen:
- lamp gewoon aansluiten, waarbij hij fijn automatisch aan gaat maar dus pas na 5 minuten uit
- een tweede schakelaar op mijn stuur plaatsen om de voedingsspanning te schakelen
Moet ik nog even over nadenken :geek:
FreddyH,

Zie ook bijvoorbeeld http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =70#p21198. Je hebt de CANopen bus niet nodig, gewoon een voedingsspanning op de polen is afdoende. Daarbij is het (standaard auto)relais bedoeld om de lamp echt uit te kunnen zetten.

De specificatie van Supernova [https://supernova-lights.com/en/product ... h/m99-pro/] laten zien dat 'Low beam' 16[W] trekt, 'High beam' 30[W[ en 'Daytime running light' 4,5[W]. Dus bij een voedingsspanning van 41[V] is dat respectievelijk 0,4[A], 0,7[A] en 0,1[A].

FreddyH
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 12 mei 2018, 22:33

rvaneijk schreef:
12 mei 2018, 21:52
Zie ook bijvoorbeeld http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =70#p21198. Je hebt de CANopen bus niet nodig, gewoon een voedingsspanning op de polen is afdoende. Daarbij is het (standaard auto)relais bedoeld om de lamp echt uit te kunnen zetten.

De specificatie van Supernova [https://supernova-lights.com/en/product ... h/m99-pro/] laten zien dat 'Low beam' 16[W] trekt, 'High beam' 30[W[ en 'Daytime running light' 4,5[W]. Dus bij een voedingsspanning van 41[V] is dat respectievelijk 0,4[A], 0,7[A] en 0,1[A].
Bedankt rvaneijk, alleen heb ik daaraan niet heel veel. Het relais helpt je als je een schakelaar op je fiets hebt die de voedingsspanning voor je lamp schakelt, maar bij mij zit die schakelaar in de lamp die dus weg gaat.
Ik ken de specificaties, maar wilde even zeker weten hoeveel stroom de lamp trekt bij inschakelen en wilde even timen hoe lang de lamp aan blijft. De nauwkeurigste spec hiervan kreeg ik van een service medewerker die me meldde dat de lamp "enkele minuten" aanblijft. Dus ik moet leven met die 5 minuten, of ik moet een 2e schakelaar op mijn stuur monteren om alsnog de voedingsspanning te schakelen.

Eerst nog even wachten op het Y kabeltje waarmee de lamp ook het achterlicht kan schakelen. Dan de 12V die daaruit komt nog even omlaag converteren om mijn 6V achterlicht aan te sluiten en dan kan hij er definitief op :cool2:
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) - Back-Roller Classic - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

rvaneijk
Veteraan
Veteraan

Bericht door rvaneijk » 12 mei 2018, 22:40

FreddyH schreef:
12 mei 2018, 22:33
Het relais helpt je als je een schakelaar op je fiets hebt die de voedingsspanning voor je lamp schakelt, maar bij mij zit die schakelaar in de lamp die dus weg gaat. (...) Dus ik moet leven met die 5 minuten, of ik moet een 2e schakelaar op mijn stuur monteren om alsnog de voedingsspanning te schakelen.
Je kunt een mooi vormggeven schakelaar voor op het stuur toch eventueel los kopen bij Supernova?

Ik kreeg vorig jaar dit antwoord van hen: "vielen Dank für deine Emil und dein Interesse an Supernova Design. Einer Highbeam-Switch kann separat erworben werden und liegt bei 29,99€ zzgl. Versand"

Knipsel.PNG

FreddyH
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 12 mei 2018, 23:30

rvaneijk schreef:
12 mei 2018, 22:40
Je kunt een mooi vormggeven schakelaar voor op het stuur toch eventueel los kopen bij Supernova?

Ik kreeg vorig jaar dit antwoord van hen: "vielen Dank für deine Emil und dein Interesse an Supernova Design. Einer Highbeam-Switch kann separat erworben werden und liegt bei 29,99€ zzgl. Versand"
Klopt, heb ik ook aan zitten denken. Het vervelende is alleen dat ik dit knopje alleen bij mijn linker remhendel kan monteren (rechts zit mijn display daar overheen). En ik heb al 1 zo'n knopje voor het grote licht. Natuurlijk kan ik er ook 1 naast mijn remhendel met het bijgeleverde achterplaatje vast zetten, maar dan heb ik weer niet echt ruimte over voor mijn bel. En daar zit dan ook de versnellingshendel van mijn voor derailleur...
Oh, en die schakelaar is een maak-contact (geen aan-uit schakelaar), dus dan moet ik ook een klein schakelingetje bouwen om het signaal aan te houden. Niet moeilijk, maar ik heb in mijn frame bijna geen ruimte om dingen te verstoppen, in tegenstelling tot jullie accubak.

Misschien dat ik onder bij mijn accu zoiets inbouw:
https://www.watersportvoordeel.nl/water ... elaar.html
(maar dan eigenlijk liever iets kleiners)

Elsje
Expert
Expert

Bericht door Elsje » 16 mei 2018, 21:34

Mijn "bouwlamp" is ook binnen keurig verpakt in een mooi zwart supernova doosje :cool2: . Voordat ik kan beginnen moet ik alleen nog weten hoe ik bij de verdeler kom en even echt de tijd vinden. OMNI en accubak heb ik er al een keertje uitgehaald dus dat lukt ook wel een tweede keer :D

mhoutman
Expert
Expert

Bericht door mhoutman » 16 mei 2018, 23:32

Leuk om hier te lezen hoe diep sommigen in de materie duiken om de M99 PRO aangesloten te krijgen :ay
Laatst gewijzigd door mhoutman op 17 mei 2018, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

AmPeer
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door AmPeer » 17 mei 2018, 09:04

mhoutman schreef:
16 mei 2018, 23:32
Leuk om hier te lezen hoe diep sommigen in de materie duiken im de M99 PRO aangesloten te krijgen :ay
Ik zit ook te smullen :cool2:
Hoewel zelf totaal niet elektronisch onderlegd, is het het gepingpong tussen techneuten mooie leeskost
ook omdat hier de onderlinge hulpvaardigheid onder medestromers blijkt

Ik hoop op een happy end van deze technische roman en dat ieder het licht vindt

Succes dames en heren !!!
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus

FreddyH
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 17 mei 2018, 15:06

mhoutman schreef:
16 mei 2018, 23:32
Leuk om hier te lezen hoe diep sommigen in de materie duiken im de M99 PRO aangesloten te krijgen :ay
AmPeer schreef:
17 mei 2018, 09:04
Ik hoop op een happy end van deze technische roman en dat ieder het licht vindt
Succes dames en heren !!!
Dank en dank! :az

Plaats reactie