Accu revisie: algemene informatie

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 29 sep 2018, 22:04 Ik heb ook veel vertrouwen in de levensduur van de Stromer accu's. Toen ik mijn ST1 X kocht besloot ik om mijn accu in 2 a 3 jaar af te schrijven, waarbij ik uitging van 2 jaar volledige capaciteit en een jaartje extra waarin ik mijn 30km enkel nog prima onder alle omstandigheden zou kunnen halen ondanks degeneratie.

Op basis van wat ik hier inmiddels lees, begin ik te hopen dat de accu van mijn Es het een jaar of vier (vijf?) vol gaat houden voordat ik er niet voldoende meer aan heb. Ook dat is trouwens een onderbuikgevoel, want er zijn nog te weinig voorbeelden van Stromers met deze leeftijd. Wat wel helpt is dat er nauwelijks meldingen van accu-gerelateerde storingen zijn. Over een jaar of twee zal er zeker meer duidelijkheid zijn, want we hebben nu het Stromer Forum, én een enorm pak forumleden met een Stromer uit 2017 en 2018.
Hallo, wij hebben (of liever hadden, want een is reeds verkocht) twee van de eerste ST2 die in Nederland zijn geleverd. Bouwjaar 2014.
Van beide fietsen monitor ik actieradius en door via de Stromer app geleverd Wh te correleren met de daling van het percentage van de batterij kun je het vermogen van de accu’s berekenen. Dit heb ik het laatste jaar regelmatig gedaan, en stel vast dat onze accu’s, beide, na 4.5 jaar en 7000 km (ja wij rijden niet meer woon werkverkeer, maar nu nog voornamelijk voor de lol) nog zo’n 85 % van het oorspronkelijke vermogen van 814 Wh hebben. Overigens, omdat ik deze meting in het eerste jaar niet gedaan heb kan ik ook niet met zekerheid stellen dat het oorspronkelijke vermogen van de accu ook daadwerkelijk 814 Wh is geweest. Maar nu hebben de fietsen nog zo’n 700 Wh vermogen en in stand 2, met de “regelaars” in het 50% gebied, nog een actieradius van 60-75 km, afhankelijk van de wind, helling, etc.
Kortom de accu’s van Stromer zijn van goede kwaliteit. En ja daniel1975, ST2’s van deze leeftijd en in deze staat van onderhoud zijn dus alleszins de moeite waard om aan te schaffen als een nieuwe je te duur is.
Bij onze 2 net nieuwe ST2s-en ga ik deze berekening regelmatig vanaf km stand 0 uitvoeren.
Als het goed is, dat heb ik met de Li-accu’s in mijn SLR camera’s steeds gezien, zal dan blijken dat deze accu’s aanvankelijk niet de 980 Wh halen, maar dat pas kunnen leveren als deze enkele keren zijn geladen.
Kortom ik zie de noodzaak van revisie persoonlijk niet zo zitten.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als bovenstaande een beetje de standaard zou zijn is het inruilen van een 4jr oude
stromer nog wel de moeite. Die heeft dan nig serieus restwaarde.
Vraag: 7000km is echter niet heel veel. Hoe hard gaat het teruglopen als de accu 20.000km heeft meegedraaid?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 30 sep 2018, 13:07 Vraag: 7000km is echter niet heel veel. Hoe hard gaat het teruglopen als de accu 20.000km heeft meegedraaid?
Daar is weinig van te zeggen. Als de accu goed behandeld is kan deze nog steeds fit zijn, terwijl een slecht behandelde accu na 1000km op kan zijn.

Extreem voorbeeld: je koopt je fiets nieuw met volle accu, rijdt hem in een tocht van 55 km volledig leeg en laat hem dan 3 maanden liggen zonder opladen. Dan is de kans groot dat de accu na die 55 km onherstelbaar beschadigd is.

Ander voorbeeld: je gebruikt de accu dagelijks voor een tocht van 40 km heen, laadt de accu op het werk op en gaat dan weer naar huis om dat weer op te laden. Dit 5 dagen in de week, je neemt 1x 2 weken vakantie. Na 1 jaar heb je dan 20.000 km gereden en is je accu 500x half tot 3/4 leeg geraakt en weer geladen.
Deze accu is zeer waarschijnlijk nog behoorlijk goed in orde.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Walter
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2017, 20:50

Ik heb het hele verhaal over revisie van de st2 accu nu gelezen.
Ik heb inmiddels dik 32000km met mijn ST2 gereden in 3,5 jaar en de accu capaciteit is nu in korte tijd gehalveerd.
Vind ik dit erg? Nee, een accu heeft een levens duur en 32000 km is aardig wat. En dan hebben we het nog niet eens over het enorme plezier wat elk moment op de Stromer geeft.
Een discussie is leuk en zeer leerzaam maar ga je een fiets van 7000 euro die je dagelijks naar je werk brengt onderwerpen aan een gereviseerde accu die misschien 500 euro goedkoper is?
Ik niet. Mijn vraag is eerder waar kan ik een 983Wh accu kopen voor een gereduceerde prijs.
OrangeBC.com had de accu voor 1789 euro staan maar helaas de aanbieding is verlopen.
Misschien hebben jullie andere suggesties?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooie afstand! Respect!

Of de prijs voor jou interessant is moet je uiteraard zelf bepalen, maar een revisie zal je ongeveer 600-700 Euro gaan kosten, het voordeel is dus flink groter dan de 500 Euro die je noemt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

ik vind 1789 euro voor een nieuwe accu een beste aderlating... ik zelf zou ook een revisie overwegen. Het gat is te groot, vraag me alleen af hoe het met de veiligheid zit.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

harmroest schreef: 15 okt 2018, 12:55 ik vind 1789 euro voor een nieuwe accu een beste aderlating... ik zelf zou ook een revisie overwegen. Het gat is te groot, vraag me alleen af hoe het met de veiligheid zit.
Als je iemand hebt die weet wat hij doet is er geen probleem. Sterker nog: bij mij is er door de reviseur een probleem opgelost dat potentieel erg gevaarlijk was: de plus kabel van mijn accu zat intern niet goed vast... Door schokken en trillingen is die na 3,5 jaar losgeraakt :ai

Nu zit hij degelijk vast gesoldeerd, problem solved.

Overigens is het gaat tussen nieuw en revisie zo groot omdat je bij revisie alleen cellen vervangt. De BMS, behuizing, bedrading, etc worden dus niet vernieuwd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 15 okt 2018, 13:46 Als je iemand hebt die weet wat hij doet is er geen probleem.
Hoe gaat een leek dit beoordelen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 15 okt 2018, 14:51 Hoe gaat een leek dit beoordelen?
Goed punt... Ik meen van jou ooit iets van keurmerk gelezen te hebben wat eraan komt of er al is. Anders via reviews of referenties vanuit mensen die het wel kunnen beoordelen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik heb inmiddels dik 32000km met mijn ST2 gereden in 3,5 jaar en de accu capaciteit is nu in korte tijd gehalveerd.
Vind ik dit erg? Nee, een accu heeft een levens duur en 32000 km is aardig wat.
Wat was toen de status van de batterij (in de app) ?
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Plaats reactie