ABS

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik ben een groot voorstander van ABS op de speed-pedelec. Heeft iemand de stand van BrakeForceOne bezocht op Eurobike2017? BrakeForceOne stond hiermee al op Eurobike2016. De productomschrijving "nachrüstbar" doet mijn hart sneller kloppen.

http://www.brakeforceone.de/e-bike-abs/



Als ik Stromer was, dan zou ik met BrakeForceOne een concept uitwerken in 2018 en het jaar erop als optie aanbieden op de fietsen. Bosch/Magura zijn al volop bezig met ABS ... "Vanaf het najaar van 2018 is het Bosch eBike-ABS op de markt verkrijgbaar", en daarmee binnen handbereik van bijvoorbeeld Kalkhoff en Reise&Müller.

https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/abs/

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Da's een mooie nieuwe ontwikkeling! Wil ik wel hebben :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Mooi hoor, op mijn volgende SP zal die hopelijk zitten :ay
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik las op FB dat een technicien van Stromer heeft gezegd dat ze werken aan ABS op een volgend Stromer model. Volle bak onbevestigde geruchtenmachine dus, maar de optie IS in beeld bij Stromer en dat vind ik een hele goeie, en boeiende zaak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Stromeur,

Een goede zaak, behalve dan dat je er 99% zeker wel een nieuwe Stromer voor moet kopen want retrofit is out of the question met het huidige beleid. Typisch een zeer belangrijke veiligheids update (wie heeft niet eens een slippend wiel gehad, en waar het maar net goed ging?), maar voor de installed base zal die niet beschikbaar komen.
3rd party? Als het past en Stromer laat het toe (garantie etc).
Volgende battlefield dus vrees ik.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dat retrofitting, ik snap het beleid van Stromer daar ook niet in. Hoewel ik me bij bepaalde wijzigingen wel zou kunnen voorstellen dat er problemen ontstaan met de typegoedkeuring. Bij een koplamp misschien nog niet, maar ABS..

Hoe dan ook, het zou fijn zijn als Stromer hierover zou communiceren met eindgebruikers, want dan is tenminste duidelijk waar het niet/slecht haalbaar is vanwege problemen met de typegoedkeuring, en waar het een beslissing is van Stromer zelf, want zeker op dat laatste punt valt dan nog wel wat te bespreken. Stromer zou er zelfs voor kunnen kiezen om gewoon de hoofdprijs te vragen voor een bepaalde retrofit. Beter duur dan niet te koop, is mijn credo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 15 mei 2018, 15:06 Een goede zaak, behalve dan dat je er 99% zeker wel een nieuwe Stromer voor moet kopen want retrofit is out of the question met het huidige beleid. Typisch een zeer belangrijke veiligheids update (wie heeft niet eens een slippend wiel gehad, en waar het maar net goed ging?), maar voor de installed base zal die niet beschikbaar komen.
3rd party? Als het past en Stromer laat het toe (garantie etc).
Volgende battlefield dus vrees ik.
En hoeveel van dit soort retrofitting zie je bij auto's terugkomen? Als je 15 jaar geleden een auto kocht waar geen ABS op zat en het volgende model kreeg dat wel dan ging je toch ook niet bij je dealer klagen dat je graag alsnog ABS op je auto wilde?
Dat zelfde verhaal kun je houden voor airbags, airco, climate control, adaptive cruise control, etc. Niet alles is gemakkelijk achteraf in te bouwen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

FreddyH,

eens, niet alles, maar veel wel.
Kost vaak wel een duit, maar ABS updaten kan bij veel merken en modellen wel.
Nou is het zo dat ABS een optie in auto's is sinds 20-25 jaar, en daar dus de keuze AF farbriek mogelijk is; dus zal "achteraf" willen updaten vaak niet voorkomen..
Hier is dat niet zo, je hebt geen keuze, je wordt in feite met "morgen een outdated" model geconfronteerd.
Geldt bijvoorbeeld voor onze ST2's die voldoen wel aan de wet, maar niet aan de (huidge) wet, en al helemaal niet zo veilig zijn als ze zouden kunnen en in mijn ogen ook moeten zijn..
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 16 mei 2018, 20:00 eens, niet alles, maar veel wel.
Kost vaak wel een duit, maar ABS updaten kan bij veel merken en modellen wel.

Nou is het zo dat ABS een optie in auto's is sinds 20-25 jaar, en daar dus de keuze AF farbriek mogelijk is; dus zal "achteraf" willen updaten vaak niet voorkomen..
Als het tijdens de ontwikkeling meegenomen is wel. Dus een Ford Escort uit die tijd waarbij de budget versie geen ABS heeft maar de duurdere versie wel, dan kun je achteraf tegen veel geld inderdaad ABS laten inbouwen.
Maar bij welke auto, waarbij ABS nooit tijdens de ontwikkeling is meegenomen (dus ook geen optie of standaard feature is bij de duurdere modellen), kun je achteraf ABS tegen een redelijk bedrag laten inbouwen en waarbij de typegoedkeuring van de auto ook nog overeind blijft? Pak een Ford Taunus uit de jaren 80. Ik wens je succes.

Jouw Stromer is die Ford Taunus: bij jouw model is ABS tijdens de ontwikkeling nooit in zicht geweest. Het systeem is er dus niet op voorbereid, en dus kan dat verregaande gevolgen hebben. Het kan ook zijn dat het een kwestie is van "remmen vervangen", maar het kan ook zijn dat je daarna de ene na de andere storing of andere ellende krijgt.
Stroompje schreef: 16 mei 2018, 20:00 Geldt bijvoorbeeld voor onze ST2's die voldoen wel aan de wet, maar niet aan de (huidge) wet, en al helemaal niet zo veilig zijn als ze zouden kunnen en in mijn ogen ook moeten zijn..
Wellicht ben jij wat te kritisch. Er is geen enkele autofabrikant die oudere modellen gaat retrofitten met nieuwe features. Toen gordels verplicht werden kon je niet ineens terug naar je dealer om die optie ook te krijgen. En ja, toen was jouw auto dus ook ineens outdated en moest je een nieuwere auto kopen als je die feature ook wilde.
Ik snap je verlangen, en zeker met het stukje verlichting ga ik er in mee. Maar wees aub wel realistisch.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Later aanpassen op een fiets lijkt me wel iets eenvoudiger dan bij een auto zolang Magura maar setjes gaat leveren die compatible zijn met onze remsystemen. Het wordt pas ingewikkeld als je op je display van je OMNI een ABS test/storingslampje wil hebben of als je het complete remsysteem moet gaan vervangen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie