De Stromer en vocht: wat doet Stromer en wat kunnen wij zelf doen?

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Elsje schreef: 26 dec 2017, 09:32 Iets verder naar achteren zit ook een connector van het achterlicht. Na een schoonmaakbeurt heb ik de onderste afdekplaatje ook verwijderd maar ik heb ook het afdekplaatje onder de trapas van de invoer van de achterlichtkabel verwijderd. Connector losgehaald en wat blijkt lichte oxidatie op de connector. De connectoren naar de motor zien er bij mij overigens als nieuw uit.

Dus ik verder kijken waar het vocht in het frame vandaan komt. De kabelinvoer van de voorderailleur (zwart kapje) sluit niet goed aan op het frame waardoor er een kier aanwezig is. Ik vraag me af of een nieuw kapje afdoende zal zijn daarom kies ik ervoor de connector van het achterlicht iets te verplaatsen in het frame zodat hij niet helemaal onderin ligt waar het vochtig is. De kabel is lang genoeg.
Alles schoongemaakt en weer gemonteerd. Weet iemand waar het loze stekkertje van is? Drie draden (Zwart, bruin, groen). Blijft vreemd hoor dat de witte connectors in contact kunnen komen met water.

Afbeelding
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 28 dec 2017, 17:30 Weet iemand waar het loze stekkertje van is? Drie draden (Zwart, bruin, groen).
Waar die voor is weet ik niet, maar dat-ie nergens op aangesloten is, dat klopt in ieder geval.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Was vandaag even in Herveld en daar kwamen de storingen a.g.v. vocht even ter sprake.
Jos liet mij een controller zien die vervangen werd vanwege vochtschade.

Het probleem zit bij de (nieuwe) controller niet zozeer in de de printplaat want die is goed gesealed.
Een deel van de sterkkertjes is ook goed waterdicht maar het gros van de stekker/snoerverbindingen is verre van vochtbestendig! Daar treedt ook de corrossie op die storingen veroorzaakt.

De oplossingen liggen dus daar: betere, waterdichte connectors.
Ik vind de huidige situatie van Stromer elektronica veel overeenkomsten vertonen met mijn ervaringen met BMW motorfietsen. Toen BMW ruim 35 (!) jaar geleden begon met de introductie van heel veel elektronica op de motorfietsen waren er de eerste jaren ook veel vochtproblemen en veelal met de stekkerverbindingen als boosdoeners. Na verloop van jaren kregen ze dat ook met betere waterproof stekkers onder de knie. Voor Stromer ligt hier nog huiswerk...
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In dat geval maar goed dat de technische man van Stromer die ene -op het forum voor het eerst duidelijk omschreven- melding van corrosie door vocht aan de connectoren nader is gaan onderzoeken. Het lijkt me stug dat dit dan de eerste keer is dat hij dit zo tegen komt, maar áls het de eerste keer was, dan is Stromer in ieder geval nu wel op de hoogte.

Om duidelijk te maken aan Stromer dat dit een vaker voorkomend probleem is, lijkt mij dat er verder een taak ligt voor de dealers, om dit vergezeld van duidelijke foto's direct naar Stromer door te spelen. Want complete controllers vervangen terwijl alleen enkele connectoren het probleem zijn is van de zotte.

Ik begin nu serieus te overwegen om de connectoren van mijn Stromer maar eens van krimpkous te voorzien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Je slaat de spijker op z’n kop Sylvia! :ay
In Herveld vertelde Jos dat zij bij montage ook de stekkers nu veelal met een krimpkous en tape goed sealen waardoor vocht geen/minder kans krijgt.
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha! Dus de Herveldse heren doen dit ook al, goed om te weten. Het blijft een lapmiddel, maar het kan in ieder geval geen kwaad. Bij het dicht tapen van het complete controllervak heb ik serieus bedenkingen, in het kader van de ventilatie. Maar een beetje krimp zo her en der: kan best.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 28 dec 2017, 22:39 In dat geval maar goed dat de technische man van Stromer die ene -op het forum voor het eerst duidelijk omschreven- melding van corrosie door vocht aan de connectoren nader is gaan onderzoeken. Het lijkt me stug dat dit dan de eerste keer is dat hij dit zo tegen komt, maar áls het de eerste keer was, dan is Stromer in ieder geval nu wel op de hoogte.

Om duidelijk te maken aan Stromer dat dit een vaker voorkomend probleem is, lijkt mij dat er verder een taak ligt voor de dealers, om dit vergezeld van duidelijke foto's direct naar Stromer door te spelen. Want complete controllers vervangen terwijl alleen enkele connectoren het probleem zijn is van de zotte.

Ik begin nu serieus te overwegen om de connectoren van mijn Stromer maar eens van krimpkous te voorzien.
Als ik je een advies mag geven, gebruik dan zelf vulkaniserende tape van 3M die dicht goed waterdicht af.
Anders moet je de krimpkous met lijm nemen, maar dat is niet fijn mocht je die ooit moeten verwijderen.
vinyl tape zal ook een hoop ellende weg kunnen nemen.

Ik ga die van mij ook maar uit voorzorg beschermen. :cool2:
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Top, dank voor de tip. Ga ik doen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 28 dec 2017, 23:01 Aha! Dus de Herveldse heren doen dit ook al, goed om te weten. Het blijft een lapmiddel, maar het kan in ieder geval geen kwaad. Bij het dicht tapen van het complete controllervak heb ik serieus bedenkingen, in het kader van de ventilatie. Maar een beetje krimp zo her en der: kan best.
Ik heb met name mijn bedenkingen bij de witte connectors die op mijn foto staan en de connectors die naar de motor gaan (bij de trapas). Die wiite aan de bovenzijde zijn niet met krimpkous te beschermen. De witte bovenaan kunnen nat worden als de lange kap te ver gaat wijken aan de bovenzijde. Ik heb dat opgelost door de connectors af te dekken met een klein stukje fietsband. De fietsband heb ik iets van 5 mm in het gat gestoken waar de bedrading naar boven gaat en zo lang en breed te gemaakt dat de connectors goed zijn afgedekt. Hiermee zorg je ervoor dat van boven en opzij binnendringende waterdruppels niet bij connectors kunnen komen. De naden van de lange afdekkap zijn hierdoor niet afgesloten.
Om vocht beneden weg te houden bij de connectors naar de motor heb ik alleen de naden aan beide zijden van het onderste kapje voorzien van heel dun afdichtband omdat het kapje de neiging heeft te bollen aan de zijkanten.
De lange kap is geheel open aan de bovenzijde en de zijkanten voor "ventilatie". Ik blijf het een vreemd verhaal vinden dat een naadje van nog geen 1 mm aan beide zijden voor voldoende koeling zou zorgen van de controller die 60 graden wordt (vlgs mijn dealer) en dat bij buitentemperaturen van 30 graden (afgelopen zomer). Maar goed om geen garantieproblemen te krijgen houd ik de naden open.

Ik zou voorzichtig zijn met het intapen van connectors. Als de tape niet goed afsluit en er alsnog water bijkomt gaat de corrosie nog harder omdat het dan niet meer droog wordt.
Laatst gewijzigd door Elsje op 28 dec 2017, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Patrikius schreef: 28 dec 2017, 23:25
Stromeur schreef: 28 dec 2017, 22:39 In dat geval maar goed dat de technische man van Stromer die ene -op het forum voor het eerst duidelijk omschreven- melding van corrosie door vocht aan de connectoren nader is gaan onderzoeken. Het lijkt me stug dat dit dan de eerste keer is dat hij dit zo tegen komt, maar áls het de eerste keer was, dan is Stromer in ieder geval nu wel op de hoogte.

Om duidelijk te maken aan Stromer dat dit een vaker voorkomend probleem is, lijkt mij dat er verder een taak ligt voor de dealers, om dit vergezeld van duidelijke foto's direct naar Stromer door te spelen. Want complete controllers vervangen terwijl alleen enkele connectoren het probleem zijn is van de zotte.

Ik begin nu serieus te overwegen om de connectoren van mijn Stromer maar eens van krimpkous te voorzien.
Als ik je een advies mag geven, gebruik dan zelf vulkaniserende tape van 3M die dicht goed waterdicht af.
Anders moet je de krimpkous met lijm nemen, maar dat is niet fijn mocht je die ooit moeten verwijderen.
vinyl tape zal ook een hoop ellende weg kunnen nemen.

Ik ga die van mij ook maar uit voorzorg beschermen. :cool2:
Die vulkaniserende tape heb ik en dat werkt inderdaad perfect maar is een ramp om er weer vanaf te krijgen als de connectors een keer los moeten.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie