De Stromer en vocht: wat doet Stromer en wat kunnen wij zelf doen?

Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

De aanpassingen met de krimpkousen, is dat nu ook een standaard aanpassing bij ieder nieuwe geleverde fiets of moet je het nog laten aanpassen door de dealer? Ik bedoel dus de fietsen die vanaf deze maand en later geleverd worden.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zou kunnen dat het na verloop van tijd af fabriek zal worden gedaan door Stromer, maar dat dit bij de meest recente (en misschien eerste toekomstige) batches en voorraadmodellen door de dealer moet worden gedaan. Hetzelfde hebben we gezien bij het "busje" dat pas later om de achterwiel-as van de ST1 X is gekomen.

Ik zou voorafgaand aan aflevering van een nieuwe Stromer, of bij periodiek onderhoud aan een gebruikte Stromer aan de dealer vragen of-ie de krimpkous al heeft aangebracht, of wil aanbrengen, als remindertje voor de zekerheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

dvdk schreef: 25 mar 2018, 12:28 Raychem (TE) ATUM dunwandig met lijm krimpkous ATUM-8/2-0-SP
ST1x-er schreef: 28 mar 2018, 16:20 Jammer genoeg geen verkoop aan particulier...
De ATUM-8/2-0-SP krimpkous is helaas enkel verkrijgbaar per rol van 200 meter, da's een beetje te veel van het goede denk ik dan ... er is echter nog een andere variant van deze krimpkous: de ATUM-8/2-0-STK.

De ATUM-8/2-0-STK is qua specs idem dito als de ATUM-8/2-0-SP, met als verschil dat de ATUM-8/2-0-STK geen 200 meter lang is, maar wel een meer bruikbare 1,2 meter.

Kostprijs = € 7,17 / 1,2 meter en hier (ook als particulier) verkrijgbaar: http://www.heatshrink.eu/p/100524

Lijkt me een aanrader om voor het aanbrengen van de krimpkous de contacten goed in te spuiten met beschermend vet.
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

dvdk schreef: 22 mar 2018, 21:34 Stromer heeft vandaag zijn dealers, per mail, instructies gegeven om de 3 connectoren tussen de motorcontroller en de motor te voorzien met krimpkousen van diameter 9 of 8 mm. De krimpkousen moeten voldoende lang zijn dat geen vocht meer via de draden (geel, groen en blauw) in de connectoren kan.
Na heel wat druk komt Stromer met een oplossing. :ay
Voor de nieuwe Stromers is de productie van de controller (eindelijk) aangepast. Het volledige oppervlakte is voorzien van een waterdichte hars. Hiermee bevestigen de ontwerpers aan dat de koeling van de componentzijde ondergeschikt is aan de kloeling van de aluminium plaat (voorzien met de mosfets).
Eerdere ontwerpen van forumleden zijn dus verantwoord. Hier een foto van de upgrade.
20180508_131324.jpg
20180508_131324.jpg (4.91 MiB) 2488 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor de foto, zeer duidelijk :bf:

De laag hars over de print is inderdaad nog een slag dikker dan de laag op de vorige generatie controllers. De controller is daarnaast wat korter geworden en zit daardoor verder verwijderd van het diepste gedeelte van het frame, waar het meeste gevaar voor vocht optreedt (onder de trapas). En de connectoren zijn nu voorzien van krimpkous, wat ook door dealers wordt uitgevoerd op de Stromers van voor 2018.

Het heeft allemaal wat lang geduurd, maar ik moet Stromer nageven dat ze niet stil hebben gezeten met het werken aan een oplossing voor dit probleem. Ik hoop echt dat iedereen die vanaf nu rondrijdt met krimpkous, of met deze nieuwe controller, voorgoed gevrijwaard blijft van problemen met vocht!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie