Lege accu voorkomen

Lomito

Wie zijn Stromer-accu eens heeft leeggereden weet dat dit geen pretje is, de fiets trapt dan zeer zwaar en je rijdt dan op een klein verzet met hooguit 15-20 km/uur... :cry:

Ga je een lange rit (60+) maken dan is het handig om vooraf een inschatting te maken van de te rijden afstand, bijvoorbeeld met de routeplanner van de Fietsersbond en daarmee je stroomverbruik te plannen. Hiermee bepaal je het aantal kilometers dat per 10% acculading verreden moet worden.

Het werkt vrij eenvoudig.

1. Voor vertrek controleer je de lading van de accu in %
2. Kies een gewenste restlading in % ( de accu helemaal leegtrekken is niet goed voor de accu)
3. Deel de gewenste ritafstand door het aantal tientallen procenten beschikbare acculading
4. Pas je snelheid aan om op het berekende getal uit te komen.

Met een voorbeeld wordt het duidelijker.

Stel ik wil een rit maken van 75 km, mijn accu is vol (100%) en wil 10% overhouden bij aankomst. De beschikbare accucapaciteit is dus 90%, ofwel 9x 10%. Het richtgetal per 10% is dan 75/9 is 8-9 kilometer (hoofdrekenen), laten we uitgaan van 8 kilometer per 10%.

Met dit getal ga je rijden en als de accu op 90% staat controleer je de gereden afstand. Is die hoger dan 8 kilometer dan zit je goed, zit je lager dan moet het stroomverbruik omlaag en dat doe je door langzamer te rijden. Heb je stroom over dan kun je dat bewaren voor stukken met tegenwind of voor hellingen. Of je gaat sneller rijden.

Elke 10% controleer je de gereden afstand:
90% -> 8 km
80% -> 16 km
70% -> 24 km
60% -> 32 km
50% -> 40 km
40% -> 48 km
30% -> 56 km
20% -> 64 km
10% -> 72 km

Nu kom je 3 kilometer te kort waarvoor je nog 10% tot je beschikking hebt ofwel de laatste 3 kilometer op standje 1...
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Hmm zal ik daar eens een app voor maken..
Lomito

NickV schreef: 11 jun 2017, 17:15Hmm zal ik daar eens een app voor maken.
Om dat laatste stukje hoofdrekenen uit te schakelen... :mrgreen:

Net terug van avondrit (veel wind tegen op de eerste 20 km):
58,9 km, accu 100-9% met gemiddeld 33,8 km/uur.
Stoomverbruik Ea = 0,91 x 983 / 58,9 = 15,2 Wh/km, Et= 15,2 x 33,8 = 514 Wh/uur en actieradius 983 / 15,2 = 64,7 km.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 11 jun 2017, 17:15 Hmm zal ik daar eens een app voor maken..
En dan verkopen aan Stromer voor implementatie in de Omni App graag. Kan mooi mee in de ontwikkeling van de ST3 :ugeek:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromer kan de afdeling R&D zo'n beetje opheffen... :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies, die zitten allemaal hier :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Mijn Stromer-dealer-op-de-hoek vertelde me dat Stromer inderdaad bezig is met een nieuw model. Vanwege zijn hoge omzet van Stromer-fietsen heeft Stromer hem al benaderd om tips voor verbetering van de fiets. Ik heb hem de tip gegeven om Stromer deze site eens te laten bekijken.

Domper op de feestvreugde is dat de ST3 wordt ingezet boven de ST2s in plaats van een ST2x tussen de ST2 en ST2s... de prijs gaat waarschijnlijk naar 10K+... :o :shock:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb Stromer inmiddels twee keer gewezen op het bestaan van dit forum. De eerste keer toen ik toegang vroeg tot de persmap: geen reactie. De tweede keer toen ik een update nodig had: update werd gestuurd, verder: geen reactie.

Het is natuurlijk helemaal geweldig om een >10k fiets vanuit een ivoren toren in Zwitzerland te gaan ontwikkelen, maar of Stromer daarmee niet over de limiet gaat van wat mensen bereid zijn om voor een pedelec te betalen..

Neemt niet weg dat ik reuze benieuwd ben naar de plannen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Deze werkwijze is vrij gebruikelijk, autofabrikanten stoppen innovatie eerst in de duurste modellen waarna geslaagde innovaties in lagere modellen worden overgenomen. Zie ook de Omni in de ST2 en later ST1x.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Weet ik, en toch ben ik niet akkoord :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie