Supernova M99 Pro op Stromer ST 2 of ST1X monteren

Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Stromeur schreef: 16 dec 2017, 20:22 De Supernova M99 MINI PRO-25 is high beam en low beam. Goedgekeurd voor e-bikes tot 25km/u:

https://shop.supernova-design.com/shop/ ... tegory=224

De Supernova M99 MINI PURE-45 is low beam, goedgekeurd voor speed-pedelecs tot 45km/u:

https://shop.supernova-design.com/shop/ ... tegory=225

Volgens mij komt deze laatste dus op de ST2, zonder high-beam.
Ik vind het een briljant lampje.
Waarom is hier dan voor gekozen eigenlijk voor een low beam, is dit reglementering ofzo, want zoals eerder vernoemd heb ik een 900 lumen lamp,(niet voor te pochen ,maar om het verschil duidelijk te maken) dus komt de supernova nog tekort , en om nu theoretisch 250 € (aangezien het in de prijs vd st2 inzit )te leggen voor een lamp die 'minder' kan vind ik dat spijtig te noemen. MAAR heb ze natuurlijk nog niet zien branden
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap het ook niet. De typegoedkeuring kan het eigenlijk niet zijn, want de M99 PRO die op de ST2 S zit heeft wel low beam en high beam. Ik zie dat de PURE-45 vijf tientjes goedkoper is dan de PURE-25, dus dan zou je kunnen denken dat Stromer gewoon de goedkoopste heeft gekozen. Maar waarom dan ook Supernova zélf de ene aanraadt voor 25km/u fietsen en de andere voor 45km/u fietsen?... je zou dan toch zeggen: regelgeving.

Zodra ik tijd heb ga ik de typegoedkeuringen uitspitten, dat was ik toch al van plan voor de zijreflectie van de banden, waarvan een Stromer medewerker zei dat het niet toegestaan is op speed pedelecs (terwijl ze wel op sommige Stromers zitten). Kom ik er niet uit, dan ga ik wel even bij Supernova en Stromer zelf navragen hoe het nou zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

De M99 Pro op een ST2 bouwen lijkt me om diverse redenen lastig worden, maar misschien is de M99 PURE/PURE+ wel een optie ?

Mocht je een andere lamp willen monteren, staar je dan niet blind op Lux of Lumen maar kijk vooral naar de lichtbundel; Die is bij Supernova dik in orde :)

Hier een leuke vergelijking; http://f3.webmart.de/f.cfm?id=3514850&t ... threadview
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Ik stel me wel de vraag bij de betrouwbaarheid van een dergelijke foto.
Als dit werkelijk zo een licht geeft, ben je al zeker al je tegenliggers aan het verblinden.
Maar waarschijnlijk is de instelling van de camera zodanig dat de foto fel overbelicht is. Vooral te beoordelen aan de lichtsterkte van drukknoppen en display.

Afbeelding
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dreiky schreef: 17 dec 2017, 19:35 Ik stel me wel de vraag bij de betrouwbaarheid van een dergelijke foto.
Als dit werkelijk zo een licht geeft, ben je al zeker al je tegenliggers aan het verblinden.
De grootlicht stand van de M99 PRO geeft werkelijk zo'n bak licht. Je moet die stand dus ook absoluut NIET gebruiken als je tegenliggers hebt. Of het nu fietsers of automobilisten zijn; je gaat ze zeker weten verblinden.

Ik gebruik grootlicht alleen op lange, onverlichte wegen in het aardedonker, en ik zet 'm direct uit als ik een tegenligger aan zie komen. Mijn koplamp staat trouwens wel wat verder naar beneden gericht, dat maakt al een hoop verschil, want anders verblind je je tegenliggers ook met de normale lamp.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Ik heb de lamp op gevoel afgesteld, maar hoeveel meter licht zou je voor je voorwiel kunnen hebben met de normale lamp zonder tegenliggers te verblinden?
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is wat Stromer daarover in de handleiding stelt:

afstellen verlichting Stromer.jpg
afstellen verlichting Stromer.jpg (104.8 KiB) 3666 keer bekeken

Ik weet van één forumlid, en inmiddels ook uit eigen ervaring, dat tegenliggers dan nog steeds wel last van je licht kunnen hebben. (En dan ging het om de veel minder sterke ST1 X koplamp.)

Mijn compromis: ik houd voorgaande aan, maar dan nog een klein tikkie meer naar beneden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

5 meter klinkt niet zover. Volgens mij heb ik 'm al verder staan. Maar goed, gelukkig hebben we nóg een knop op de lamp, voor wanneer de situatie dat toelaat. :D
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Lomito

Dat M99 grootlicht is echt super! Ik zou niet meer zonder willen en ben dan ook zeer verheugd dat Stromer voor de M99 pro gekozen heeft voor haar nieuwe paradepaardje en daartoe zelfs moeite genomen heeft om de lamp zo goed mogelijk te integreren in het stuur van de ST5.

De lamp is om twee redenen subliem. Allereerst vanwege de 1600 lumen sterke lichtstraal van het grootlicht die de weg over honderden meters in het licht zet. Met een snelheid van 45 km/uur heb je zo'n lamp echt nodig als je op onverlichte paden/wegen wilt rijden, je ziet veel eerder bochten of obstakels zodat je eerder kunt anticiperen. De tweede reden is de beschikking over een lichtschakelaar op het stuur waarmee je het grootlicht kunt in-/uitschakelen en zo kunt gebruiken als waarschuwingssignaal aan andere verkeersdeelnemers.

Met name bij duisternis is dat signaal in your face, letterlijk bij die kloyo die op mijn weghelft ging rijden en geen aanstalten maakte om terug te keren maar ook bij die dame die mij geen voorrang wilde verlenen bij de fietsoversteek over de Ressenseweg van het Rijnwaalpad... zij keek tijdens het voorbij rijden opzij, recht in mijn grootlicht dat ik zojuist had ingeschakeld om mijn ongenoegen duidelijk te maken. En dat heeft ze moeten bekopen met tijdelijke verblinding want ze moest daarna stevig in de ankers. :aq
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ebiker schreef: 16 dec 2017, 22:20 Waarom is hier dan voor gekozen eigenlijk voor een low beam, is dit reglementering ofzo, want zoals eerder vernoemd heb ik een 900 lumen lamp,(niet voor te pochen ,maar om het verschil duidelijk te maken) dus komt de supernova nog tekort , en om nu theoretisch 250 € (aangezien het in de prijs vd st2 inzit )te leggen voor een lamp die 'minder' kan vind ik dat spijtig te noemen. MAAR heb ze natuurlijk nog niet zien branden
Ik heb het nagevraagd bij Supernova zelf. Zij geven aan dat het in ieder geval in Duitsland niet toegestaan is om de high beam variant op een speed-pedelec te monteren. Lokale regelgeving dus, en aangezien Stromer speed-pedelecs levert die in heel Europa voldoen aan de regels, ligt het dus daaraan.

Hoe het met de regelgeving in Nederland is weet ik niet, kan zijn dat het hier wel mag. Dan zou een upgrade naar de Supernova M99 MINI-45 met high beam functie mogelijk moeten zijn. Lijkt me iets om aan de dealer voor te leggen voor diegenen die met dit plan spelen. De dealer is namelijk degene die behoort te weten wat we volgens lokale en EU regelgeving wel en niet mogen aanpassen aan onze Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie