Relatie temperatuur en kalibreren

Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Niet een vraag, maar meer een constatering. Ik heb mijn fiets altijd warm staan, en moet soms tijdens de rit even stoppen om de sensor te kalibreren omdat de ondersteuning op hogere snelheid verminderd (boven de 40 km/h). Zelf had ik bedacht dat dat wel eens van het temperatuurverschil komt. Immers van het materiaal waar hij van gemaakt is, is dacht ik gevoelig voor uitzetten en krimpen. Zomers was dat bijna niet nodig, en het fenomeen begint nu de temperatuur buiten weer richting vriespunt gaat weer. Iemand meer die ervaring?

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
pat st2
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2018, 14:56
Locatie: oost-vlaanderen

Ik heb dit ook
Bij koude temperaturen veel minder ondersteuning en met heel veel moeite snelheid boven 40 per uur
Fiets staat in overdekte stalling dus geen of weinig temperatuurverschil met buiten
Vraag mij af op welk(e) onderde(e)len de koude invloed heeft?
Dit met volgeladen accu
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Bij dit koude weer heb ik dit ook al ondervonden.
Als ik goed doortrap kreeg ik, bij warmere temperaturen, de fiets makkelijk boven 45 km./u. (GPS).
Bij het huidig winterweer lukt dat niet meer.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Is volgens mij de impact van de koude op de trapsensor. Die blijkt ook last te kunnen hebben van de warmte, bij koude zal die ook wat krimpen vermoed ik.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als de fiets in de koude stalling staat en de accu dus een temperatuur rond de paar graden of kouder heeft dan kan die accu zijn energie niet zo goed kwijt.

Bij mij merk ik op de terugrit dat de snelheid gemakkelijk 2 tot 7 km/h kan inzakken als het goed kou is (7 heb ik vorig jaar gehad met temperaturen overdag van -2 of zoiets).

Ik neem nu dus mijn accu mee naar binnen, zodat deze lekker op kamertemperatuur blijft.

Ik heb niet zo'n trapsensor als jullie, dus daar weet ik weinig van. Buiten dat ding en de accu kan de rest iig zeer goed tegen kou.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Afgelopen week reed ik op de ST5 met warme accu op 100% naar mijn dealer (200 meter verderop) waar ik de fiets buiten parkeerde om na een uurtje weer op te stappen... geeft de OMNI 95% aan terwijl ik de fiets afsloot met 100% :ai
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Hallo,

deze week en vandaag heb ik dat ook voor gehad, na 8km fietsen nog ff flink doortrappen, de brug op en plots ondersteuning zo goed als weg... de week daarvoor (hogere temperaturen) geen last van gehad. Mss puur toeval... maar aangezien er nog meer mensen die probleem ervaren...

Ook kloppen de afstanden nog steeds niet. Mijn sporthorloge dat volgens mij relatief correct meet (via gps) geeft 6km meer aan dan de omni...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Blizzard schreef: 23 nov 2018, 22:31 Niet een vraag, maar meer een constatering. Ik heb mijn fiets altijd warm staan, en moet soms tijdens de rit even stoppen om de sensor te kalibreren omdat de ondersteuning op hogere snelheid verminderd (boven de 40 km/h). Zelf had ik bedacht dat dat wel eens van het temperatuurverschil komt. Immers van het materiaal waar hij van gemaakt is, is dacht ik gevoelig voor uitzetten en krimpen. Zomers was dat bijna niet nodig, en het fenomeen begint nu de temperatuur buiten weer richting vriespunt gaat weer. Iemand meer die ervaring?

Groet,

Henk
Ik ervaar dit ook! Op zich is de oplossing simpel natuurlijk; kaliberen bij koude temperatuur.

De TMM meet het moment wat jij op je trappers zet (ten opzicht van wat de motor aan moment bijgeeft en de snelheid / acceleratie op dat moment)

Deze sensor zit ingebouwd bij je cassete en staat mechanissch onder voorspanning om hem op zn plek te houden; hierdoor lopen er al krachten door de behuizing van de sensor. Deze voorspanning is afhankelijk van de temperatuur en waarschijnlijk heeft die voorspanning invloed op de sensor(meting).

Om te kijken of de temperatuur invloed heeft op de mechanische voorspanning op de torque sensor, zouden we het voltage kunnen vergelijken bij koud en warm:
1 TMM Sensor Voltage Output  ST1x.JPG
1 TMM Sensor Voltage Output ST1x.JPG (32.27 KiB) 5899 keer bekeken

En dit was gemeten bij een temperatuur van 13 graden:
2 ST1X - Run Sit - Temperatuur.JPG
2 ST1X - Run Sit - Temperatuur.JPG (10.25 KiB) 5899 keer bekeken
Je kan dit voltage uitlezen door de 'run sit' test te doen in het service menu! (ook net achtergekomen via ander topic in dit forum). Ik heb het even opgenomen en hier kan je zien hoe je dat menu activeert en hoe je daarmee deze test dus zou doen:
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 02 dec 2018, 17:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Bedankt voor je bijdrage Jan-Willem. Dat is precies wat ik bedoel. Dat van dat service menu, wist ik nog niet...

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Interessante bijdrage, Jan-Willem, bedankt.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Plaats reactie